• Musica Figurata w Saksonii i na Śląsku u schyłku XV wieku. Studia nad repertuarem kodeksów menzuralnych Berlin 40021 ...

33.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 8323211701
Zostaw telefon

Autor: Ryszard J. Wieczorek

Rok wydania: 2002

Liczba stron: 688 

Okładka: miękka

Format: 17,0 cm x 24,0 cm 

Uwaga! brzegi kartek przykurzone, okładka posiada nieznaczne zagięcia

 

Przedmiotem niniejszej pracy jest repertuar trzech blisko ze sobą spokrewnionych rękopisów z końca XV wieku, szczęśliwie do naszych czasów zachowanych i należących do najcenniejszych zabytków muzycznych w bibliotekach Berlina, Lipska i Warszawy. Choć odkryte już w ostatnich dekadach XIX wieku i wykorzystywane w edycjach i studiach nad niektórymi gatunkami muzycznymi, nie doczekały się jeszcze wyczerpującej analizy repertuarowej. Precyzyjne określenie ich proweniencji pozostaje wprawdzie nadal hipotetyczne, ale nie rozwijając tu na razie szerszej argumentacji, można powiedzieć, iż dwa z nich - Berlin 40021 i Leipzig 1494 - skompilowane zostały w Saksonii, trzeci zaś - Warszawa 5891 - na Śląsku.

(fragment Wstępu)

Spis treści: 

Od autora /9

Wstęp /11

CZĘŚĆ PIERWSZA. KODEKSY SASKO-ŚLĄSKIE: CHARAKTER I FUNKCJA
Rozdział I. KODEKS LEIPZIG 1494  /25
1. Zawartość /26
2. Struktura  /29
3. Proweniencja  /37
Rozdział II. KODEKS BERLIN 40021  /47
1. Zawartość  /47
2. Struktura  /51
3. Proweniencja  /54
Rozdział III. KODEKS WARSZAWA 5892  /58
1. Zawartość  /62
2. Struktura  /65
3. Proweniencja  /71
Rozdział IV. FUNKCJA KODEKSÓW  /91
1. Kodeksy jako depozytoria muzyczne  /91
2. Kodeksy w kontekście ,muzyki katedralnej"  /101

CZĘŚĆ DRUGA. TRADYCJA RĘKOPIŚMIENNA I KOMPOZYTORZY
Rozdział V. ASPEKTY TRANSMISJI REPERTUARU  /113
1. Wprowadzenie  /113
2. Źródła środkowoeuropejskie  /121
3. Źródła włoskie  /147
4. Žródła hiszpańskie  /170
5. Źródła francuskie i niderlandzkie  /177
Rozdział VI. ASPEKTY BIOGRAFICZNE  /184
1. Krąg międzynarodowy  /186
2. Krąg lokalny  /203

CZĘŚĆ TRZECIA. KODEKSY SASKO-ŚLĄSKIE JAKO ŹRÓDŁA REPERTUARU MUZYCZNEGO
Rozdział VII. CYKLE MSZALNE  /221
1. Wprowadzenie  /221
2. Msze trzygłosowe  /229
Officium Auleni  /241
Ghiselin i Obrecht  /248
Missa Anonyma I  /254
Pozostałe cykle  /266
3. Msze czterogłosowe  /273
Isaac i Josquin /275
Obrecht  /284
Weerbeke i Agricola /290
Adam z Fuldy /300
Missa Anonyma II  /304
Rozdział VIII. DZIEŁA MOTETOWE  /321
1. Wprowadzenie  /323
2. Motety z cantus firmus  /330
Cantus firmus chorałowy /330
Cantus firmus niechorałowy /359
3. Motety bez cantus firmus  /381
Między laudą a motetem /381
Dzieła Niderlandczyków  /401
Rozdział IX. ŚPIEWY OFICJUM  /430
1. Wprowadzenie  /430
2. Opracowania Magnificat  /435
Aspekty transmisji  /435
Dzieła Niderlandczyków  /445
Dzieła twórców lokalnych  /455
Dzieła anonimowe  /462
3. Hymny  /473
Charakterystyka ogólna  /473
Hymny politekstualne  /487
Rozdział X. „PIEŚNI BEZ SŁÓW", KONTRAFAKTURY I UTWORY ŚWIECKIE /496
1. Wprowadzenie  /496
2. Repertuar  /514
Busnois i Martini /514
Isaac i Agricola  /525
Inni Niderlandczycy  /540
Dzieła anonimowe  /553
Zakończenie /580
Aneksy /587
Bibliografia /630
Indeks osób  /669
Musica Figurata in Saxony and Silesia at the End of the 15th c. Studies on the Repertoire of the Mensural Codices Berlin 40021, Leipzig 1494, and Warsaw 5892
(Summary)  /681

Dane producenta

Wydawnictwo Naukowe UAM
Collegium Maius ul. A. Fredry 10
61-701 Poznań
Poland

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie