- Kategorie
-
Mnich i filozof. Elementy życia filozoficznego w monastycyzmie wczesnochrześcijańskim od jego początków do VI w.
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788373549104 |
EAN | 9788373549104 |
Zostaw telefon |
Autorka: Anna Kazimierczak-Kucharska
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 280
Okładka: miękka
Format: 14,5 cm cm x 20,5 cm
Seria: Źródła monastyczne. Monografie
Książka ta powstała jako owoc bardzo żywego zainteresowania ważnymi i silnymi zależnościami pomiędzy starożytną filozofią pogańską a chrześcijaństwem pierwszych wieków. Te dwa „światy” jedynie z pozoru nie mają ze sobą nic wspólnego. Kryją bowiem w sobie wiele podobieństw, lecz także – i co chyba wydaje się nawet ważniejsze – różnic, które na tle licznych zbieżnych elementów wydają się być niezwykle istotne. Niniejsze studium jest owocem wieloletnich prac nad zagadnieniem wspomnianych relacji, a rozważania na podstawie tych badań zawężone zostały do odniesień pomiędzy wybranymi filozofami pogańskimi i mnichami wczesnego chrześcijaństwa. Sposób życia filozofa i mnicha wręcz sam narzucił potrzebę głębszego i szerszego zbadania tego tematu. Praca nad nim, która z biegiem czasu stała się swoistym połączeniem badań naukowych oraz pasji, spowodowała nie tylko powstanie książki, lecz zaowocowała skutkiem znacznie poważniejszym. Kryje on w sobie tajniki zapoznania się z prostym, wynikającym z potrzeby serca i wiary życiem mnichów, jednocześnie zaś jest w nim tajemnica jakże filozoficznego sposobu życia, które sprawia, że mniszy świat staje się uporządkowany, systematyczny. Nie jest to zatem jedynie trwanie z dnia na dzień. Wiele dotychczasowych opracowań koncentrowało się głównie na podejmowaniu analizy życia filozofów i życia mnichów bez poszukiwania pewnych, wręcz narzucających się badaczowi, relacji między nimi. Są to zależności o tyle ważne, o ile potrafimy dostrzec w ich sposobie życia wiele podobieństw, jak i różnic. Nawrócenie, asceza, kontemplacja świata fizycznego oraz Boga, wtajemniczenie w misteria – świat filozofa i mnicha jest niezwykle bogaty, pozwala na zaadaptowanie go do niemal każdej płaszczyzny życia ludzkiego, które jest nastawione na rozwój oraz szeroko rozumiany wzrost duchowy.
(Od Autorki)
Spis treści:
Wykaz skrótów /7
Przedmowa. Ścieżka doskonałości /9
Od autora /17
Wstęp /19
Rozdział I. Nawrócenie na życie filozoficzne jako archetyp nawrócenia chrześcijańskiego /29
1. Rozumienie sposobu życia filozoficznego w starożytności pogańskiej /30
2. Rozumienie sposobu życia filozoficznego we wczesnym chrześcijaństwie /49
3. Nauki protreptyczne /59
4. Nawrócenie na filozoficzny i jednocześnie chrześcijański sposób życia /77
Rozdział II. Zewnętrzny wymiar ascezy - jak postrzegano i opisywano filozofa i mnicha /93
1. Zewnętrzny wymiar życia ascetycznego /94
2. Ideał mędrca - człowieka wykraczającego ponad ludzką naturę /103
3. Przebóstwione życie chrześcijan /126
Rozdział III. Kontemplacja rzeczywistości i Boga owocem ascezy wewnętrznej /145
1. Prosoche jako ćwiczenie duchowe niezbędne do kontemplowania rzeczywistości i Boga /145
2. Praktike wewnętrzną ascezą myśli /173
3. Kontemplacja Boga w filozofii pogańskiej /182
4. Kontemplacja Boga w monastycyzmie wczesnochrześcijańskim /200
Rozdział IV. Wtajemniczenie w misteria /215
1. Wyrocznie Chaldejskie oraz Corpus Hermeticum jako źródła praktyk tajemnych /215
2. Spór o skuteczność rytów teurgicznych /223
3. Święty Antoni Pustelnik jako mnich wtajemniczony w misteria /242
4. Pseudo-Dionizy Areopagita - wizja mnicha jako uczestnika misteriów /246
Zakończenie /255
Bibliografia /263
Indeks imion i nazw własnych /273