- Kategorie
-
Między normą a naturą. Początki portretu w Europie Środkowej (około 1350 - 1430)
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-65548-63-4 |
EAN | 9788365548634 |
Zostaw telefon |
Autor: Mateusz Grzęda
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 315
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 21,5 cm x 28,0 cm
Seria: Studia z Historii Sztuki Dawnej, Tom VII
Publikacja jest monografią poświęconą jednemu z najbardziej intrygujących i ciągle nie dość dobrze rozpoznanych zjawisk w kulturze artystycznej Europy Środkowej – narodzinom portretu. Praca wprowadza czytelnika w zagadnienia, które do tej pory nie były przedmiotem refleksji badawczej. Wysoki poziom narracji naukowej dopełnia bogaty materiał ilustracyjny oraz obszerne zestawienie literatury przedmiotu.
Spis treści:
Podziękowania /1
Wstęp /9
Pierwszy portret? Badania nad portretem późnośredniowiecznym w Europie Środkowej /9
Między normą a naturą - definicja portretu i uwagi metodologiczne /16
CZĘŚĆ I. Kategorie prezentacji we wczesnym i dojrzałym średniowieczu
Rozdział 1. Przedstawianie rzeczywistości w średniowieczu /27
Conterfeit jako nowożytny paradygmat podobieństwa /28
Naśladowanie rzeczywistości we wczesnym średniowieczu /31
Transsubstancjacja, optyka i zmysły wewnętrzne /38
Veraikon jako prototyp portretu /47
Pamięć i fantasia: naśladowanie rzeczywistości przed i około roku 1400 /55
Rozdział 2. Portret i jednostka /71
Portret jako imago /71
Portret i Persona /78
Portret bez podobizny /87
Moc portretu /96
CZĘŚĆ II. Nowe paradygmaty
Rozdział 3. Nowa norma: portrety Karola IV Luksemburskiego /109
Przedstawienia na pieczęciach /109
Wizja władzy cesarskiej /112
Figuralna interpretacja historii /118
Problem podobieństwa /127
Rozdział 4. Wizerunek Rudolfa IV i początki samodzielnego portretu /135
Fortuna critica /135
Uwagi formalno-technologiczne i problem podobieństwa /139
Ikonografia i problem funkcji /146
Samodzielny portret a malarstwo tablicowe XIV wieku /157
CZĘŚĆ III. Studia przypadków
Rozdział 5. Portrety Kunona z Falkensteinu /169
Eyn herre und voyt zu Trire /169
Portrety w Ewangelistarzu i na nagrobku /173
Rozdział 6. Portrety Kazimierza Wielkiego /179
Dominus naturalis Regni Poloniae /179
Oblicze władcy i wzorce biblijne /183
Rozdział 7. Portrety Zygmunta Luksemburskiego /191
Advocatus et defensor ecclesiae /191
Figuralna interpretacja historii /198
Portret w Kunsthistorisches Museum w Wiedniu /206
Rozdział 8. Portret Władysława Jagiełły na nagrobku w katedrze na Wawelu /215
Nagrobek i zindywidualizowana twarz króla .215
Wizja władzy królewskiej /223
Rozdział 9. Portret Konrada Kyesera w traktacie Bellifortis /233
Traktat Bellifortis i jego autor /233
Troska o zbawienie /238
Portret jako forma komemoracji /240
Zakończenie /245
Bibliografia /251
Indeks osób /291
Indeks topograficzno-rzeczowy /299
Spis ilustracji /305
Summary. Between Norm and Nature. The origins of portaiture in Central Europe (ca. 1350-1430) /311