• Między normą a naturą. Początki portretu w Europie Środkowej (około 1350 - 1430)

70.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska Belgia 64.2
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 2 szt.
ISBN 978-83-65548-63-4
Zostaw telefon

Autor: Mateusz Grzęda

Rok wydania: 2020

Liczba stron: 315

Okładka: miękka ze skrzydełkami

Format: 21,5 cm x 28,0 cm

Seria: Studia z Historii Sztuki Dawnej, Tom VII

 

Publikacja jest monografią poświęconą jednemu z najbardziej intrygujących i ciągle nie dość dobrze rozpoznanych zjawisk w kulturze artystycznej Europy Środkowej – narodzinom portretu. Praca wprowadza czytelnika w zagadnienia, które do tej pory nie były przedmiotem refleksji badawczej. Wysoki poziom narracji naukowej dopełnia bogaty materiał ilustracyjny oraz obszerne zestawienie literatury przedmiotu.

Spis treści:

Podziękowania  /1

Wstęp  /9

Pierwszy portret? Badania nad portretem późnośredniowiecznym w Europie Środkowej  /9

Między normą a naturą - definicja portretu i uwagi metodologiczne  /16

CZĘŚĆ I. Kategorie prezentacji we wczesnym i dojrzałym średniowieczu

Rozdział 1. Przedstawianie rzeczywistości w średniowieczu  /27

Conterfeit jako nowożytny paradygmat podobieństwa  /28

Naśladowanie rzeczywistości we wczesnym średniowieczu  /31

Transsubstancjacja, optyka i zmysły wewnętrzne  /38

Veraikon jako prototyp portretu  /47

Pamięć i fantasia: naśladowanie rzeczywistości przed i około roku 1400   /55

Rozdział 2. Portret i jednostka  /71

Portret jako imago  /71

Portret i Persona   /78

Portret bez podobizny  /87

Moc portretu  /96

CZĘŚĆ II. Nowe paradygmaty

Rozdział 3. Nowa norma: portrety Karola IV Luksemburskiego  /109

Przedstawienia na pieczęciach  /109

Wizja władzy cesarskiej  /112

Figuralna interpretacja historii  /118

Problem podobieństwa  /127

Rozdział 4. Wizerunek Rudolfa IV i początki samodzielnego portretu  /135

Fortuna critica  /135

Uwagi formalno-technologiczne i problem podobieństwa  /139

Ikonografia i problem funkcji  /146

Samodzielny portret a malarstwo tablicowe XIV wieku  /157

CZĘŚĆ III. Studia przypadków

Rozdział 5. Portrety Kunona z Falkensteinu  /169

Eyn herre und voyt zu Trire  /169

Portrety w Ewangelistarzu i na nagrobku  /173

Rozdział 6. Portrety Kazimierza Wielkiego  /179

Dominus naturalis Regni Poloniae  /179

Oblicze władcy i wzorce biblijne  /183

Rozdział 7. Portrety Zygmunta Luksemburskiego  /191

Advocatus et defensor ecclesiae  /191

Figuralna interpretacja historii  /198

Portret w Kunsthistorisches Museum w Wiedniu  /206

Rozdział 8. Portret Władysława Jagiełły na nagrobku w katedrze na Wawelu  /215

Nagrobek i zindywidualizowana twarz króla  .215

Wizja władzy królewskiej  /223

Rozdział 9. Portret Konrada Kyesera w traktacie Bellifortis  /233

Traktat Bellifortis i jego autor  /233

Troska o zbawienie  /238

Portret jako forma komemoracji  /240

Zakończenie   /245

Bibliografia  /251

Indeks osób  /291

Indeks topograficzno-rzeczowy  /299

Spis ilustracji  /305

Summary. Between Norm and Nature. The origins of portaiture in Central Europe (ca. 1350-1430)  /311

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie