- Kategorie
-
Mickiewicz. Kategorie - idee - konteksty
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788377305942 |
EAN | 9788377305942 |
Zostaw telefon |
Autorka: Maria Cieśla-Korytowska
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 768
Okładka: twarda
Format: 16,5 cm x 24,00 cm
Seria: Romantyzm i nie tylko
Na tom składają się rozprawy powstałe na przestrzeni kilkudziesięciu lat niezależnie od siebie, ale w jakimś sensie tworzące całość. Były one wygłaszane i publikowane po polsku i za granicą (te zostały przetłumaczone), niektóre – połączone, przeredagowane i opatrzone ilustracjami, inne napisane ostatnio. Są one pogrupowane w duże rozdziały wedle ogólnych kategorii stworzonych na rzecz tej książki i dotyczą dzieł poety oraz ich bliższych lub dalszych kontekstów.
Przedmiotem omówienia oraz interpretacji są kategorie literackie, estetyczne i filozoficzne oraz idee, takie jak: intertekstualizm, komparatystyka, wzniosłość, liryzm, tragizm, optymizm, narodowy lub ponadnarodowy charakter utworu, literatura a muzyka, perspektywa historyczna i religijna, mistycyzm, mesjanizm, kwestia poznania, rola pamięci oraz koncepcja człowieka – jego tożsamość i charakter, wolna wola, postawa i powinność, wyzwania, przed jakimi staje, stosunek do śmierci wreszcie. Konteksty poszczególnych kategorii oraz idei, od Starożytności poprzez wieki późniejsze, sięgają aż do literatury XX-wiecznej, tak polskiej jak obcej, przy uwzględnieniu historii. Dwa rozdziały poświęcone zostały najważniejszym dziełom Mickiewicza: Dziadom oraz Panu Tadeuszowi, w pozostałych pojawiają się też inne utwory – od młodzieńczych wierszy po późną lirykę, a także po wykłady paryskie.
Z całości wynika obraz spójnej (mimo upływającego czasu) aksjologii Poety: postawy etycznej oraz estetycznej Adama Mickiewicza. To ona stanowi w istocie myśl przewodnią tak omawianych dzieł, jak podejścia badawczego do nich.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp /5
I. Dziady /7
Słowo wstępne /9
1. Zosia z barankiem a intertekstualizm /11
2. Co zabiło Gustawa /23
3. Spór jako element konstrukcji świata przedstawionego /43
4. O wzniosłości Dziadów /64
5. Zagadnienie poznania w Dziadach /95
6.Dlaczego romantycy nienawidzili Newtona /108
7. Narodowy i ponadnarodowy charakter Dziadów /1124
8. Mickiewiczowska koncepcja człowieka w Dziadach /137
II. Romantyk, Romantyzm /153
Słowo wstępne /155
1. Polski romantyk w poszukiwaniu tożsamości /157
2. Polski romantyk z innej perspektywy /182
3. Hic mulier. O mężnych kobietach Romantyzmu /196
4. Kto uczył Mickiewicza subtelności uczuć /216
5. Mickiewiczowska idea powinności /235
6. Wrażliwość etyczna Mickiewicza /268
III. Religia, Historia /281
Słowo wstępne /283
1. Mickiewicz a mistyka /285
2. Mesjanizm jako nurt w literaturze XIX wieku /300
3. Mickiewicz i Słowianie a Europa Zachodnia /315
4. Polski komparatysta w College de France /331
5. Mickiewicz w Polenlieder /351
IV. Liryzm Mickiewicza /385
Słowo wstępne /387
1. Uciec z duszą na listek... /389
2. ...w domku jego ducha. Paradoks Mickiewicza /431
3. Co mnie dziwi w Widzeniu Mickiewicza /444
4. Jak wyrazić smutek .460
V. Mickiewicz a muzyka /483
Słowo wstępne /485
1. Mickiewicz a muzyka, muzyka a Mickiewicz /487
2. Z kim się muzyką podzielę /515
VI. Pan Tadeusz /537
Słowo wstępne /539
1. Szmery i trzaski w Panu Tadeuszu /541
2. Matka Boska od Pamięci /580
3. Tragizm a Pan Tadeusz /622
4. Akrasja w filozofii i literaturze /645
VII. Mickiewicz - kategorie, wartości, konteksty /673
Słowo wstępne /675
1. Sadźmy, przyjacielu, róże /677
2. Sprostać wyzwaniom /696
3. Kiedy warto umierać /747
Spis źródeł /759