- Kategorie
-
Michał Lancz z Kitzingen. Frankoński malarz w Krakowie (1507-1523)
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 2 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788367277129 |
EAN | 9788367277129 |
Zostaw telefon |
Autor: Adam Spodaryk
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 223
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 20,00 cm x 29,5 cm
Seria: Studia z historii sztuki dawnej Instytutu Historii Sztuki i Muzeum Narodowego w Krakowie Tom XII
Polska historia sztuki wydała jak dotąd niewiele opracowań monograficznych malarzy XV i XVI wieku, czynnych na terenie dawnego Królestwa Polskiego. Książka Michał Lancz z Kitzingen. Frankoński malarz w Krakowie (1507–1523) pióra Adama Spodaryka stanowi krok w stronę uzupełnienia tej istotnej luki. Wnikliwą i wieloaspektową publikacją Autor nawiązuje do długiej tradycji badań nad malarstwem, prowadzonych dotychczas w krakowskich instytucjach naukowych: w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Muzeum Narodowym w Krakowie, Zamku Królewskim na Wawelu, Akademii Umiejętności i Instytucie Historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.
Książka jest pierwszą od ponad 50 lat próbą monograficznego opracowania życia i twórczości Michała Lancza z Kitzingen. W ciągu półwiecza nastąpił olbrzymi przyrost literatury naukowej pozwalającej na prowadzenie badań porównawczych i rozpatrzenie twórczości Lancza w szerokim kontekście sztuki europejskiej. Autor publikacji omówił działalność tytułowego artysty, wykorzystując możliwości badawcze, jakie stwarzają współczesna metodologia historii sztuki i postęp technologiczny. Wykonanie zdjęć obrazów w podczerwieni umożliwiło przeprowadzenie analizy wykonanych przez Lancza rysunków kompozycyjnych i zaowocowało nowymi ustaleniami na temat jego dzieł i weryfikacją dotychczasowych atrybucji.
Wydany w pięknej oprawie graficznej i bogato ilustrowany tom nie tylko stanowi znaczący wkład merytoryczny w badania nad malarstwem, będzie również niekwestionowaną ozdobą biblioteki każdego historyka sztuki i pasjonata twórczości Michała Lancza z Kitzingen.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp /5
Rozdział 1. Stan badań /9
Malarstwo renesansowe w Małopolsce w pierwszej połowie XVI wieku /9
Życie i działalność Michała Lancza z Kitzingen /12
Rozdział 2. Michał Lancz z Kitzingen - wiadomości źródłowe na temat życia malarza /17
Krakowskie źródła pisane o Michale Lanczu z Kitzingen /17
Przyjazd Michała Lancza z Kitzingen do Krakowa i jego wcześniejsze losy /18
Prace Michała Lancza z Kitzingen na Wawelu /22
Czy Michał Lancz był malarzem dworskim Zygmunta I? /24
Michał Lancz z Kitzingen i biskup krakowski Jan Konarski /26
Rozdział 3. Sygnowane prace Michała Lancza z Kitzingen /27
"Święty Hieronim pokutujący na pustyni" w Muzeum Archidiecezjalnym w Poznaniu /27
Retabulum z kaplicy Poczęcia Najświętszej Marii Panny przy katedrze na Wawelu /28
Retabulum Nawrócenia św. Pawła z kaplicy Nawrócenia św. Pawła w wieży południowej kościoła Mariackiego w Krakowie /36
Rozdział 4. Technika malarska i rysunkowa Michała Lancza z Kitzingen /41
Rysunek kompozycyjny na gruncie obrazów /41
Święty Hieronim pokutujący na pustyni /43
Tryptyk Zaśnięcia Marii /45
Podsumowanie /52
Technika malarska /54
Rozdział 5. Dzieła przypisywane Michałowi Lanczowi z Kitzingen /59
Atrybucje niedające się rozstrzygnąć /59
Atrybucje odrzucone /61
Obraz "Zaśnięcie Matki Boskiej" w Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie - dzieło Michała Lancza z Kitzingen czy jego naśladowcy? /68
Rozdział 6. Geneza środków artystycznych stosowanych przez Michała Lancza z Kitzingen /77
Stan badań /77
"Święty Hieronim pokutujący" w Muzeum Archidiecezjalnym w Poznaniu /79
Tryptyk Zaśnięcia Marii z kaplicy Poczęcia Najświętszej Panny Marii przy katedrze na Wawelu /83
Retabulum Nawrócenia św. Pawła w kaplicy Kaufmanów w wieży kościoła Mariackiego w Krakowie /90
"Ukrzyżowanie" ze Lwowa /93
"Zaśnięcie Matki Boskiej" w zbiorach Muzeum Książąt Czartoryskich /94
Podsumowanie 94
Rozdział 7. Organizacja pracy w warsztacie Michała Lancza w Kitzingen /95
Rozdział 8. Michał Lancz z Kitzingen a sztuka Krakowa i Europy /99
Sygnatury /99
Przedstawienie przyrody na obrazie "Święty Hieronim pokutujący na pustyni" w Muzeum Archidiecezjalnym w Poznaniu /101
Program ikonograficzny tryptyku Zaśnięcia Matki Boskiej /118
Putta i festony /119
Przestrzenne nimby /121
Michał Lancz a krakowska grafika książkowa /123
Rozdział 9. Konstrukcja nastaw ołtarzowych Michała Lancza z Kitzingen /129
Retabulum z kaplicy Poczęcia Najświętszej Marii Panny przy katedrze krakowskiej na Wawelu /129
Retabulum Nawrócenia św. Pawła z kaplicy Nawrócenia św. Pawła z wieży południowej kościoła Mariackiego w Krakowie /146
Geneza form nastaw ołtarzowych Michała Lancza z Kitzingen i ich znaczenie dla sztuki Małopolski /147
Podsumowanie /158
Rozdział 10. Wpływ Michała Lancza z Kitzingen na malarstwo w Małopolsce /161
Mistrz Tryptyku z Klimkówki /161
Obrazy ze scenami legendy o św. Mikołaju z Bari w Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie /162
"Zaśnięcie Matki Boskiej" w kościele św. Stanisława w Nowym Korczynie /162
"Chrystus bolesny z aniołami" w zakrystii kościoła Kamedułów na Bielanach pod Krakowem /163
Tablica ze skrzydła ołtarzowego w Męcinie /167
Podsumowanie /172
Zakończenie /173
Bibliografia /177
Summary. Michael Lancz of Kitzingen - Franconian painter in Kraków (1507-1523) /199
Spis ilustracji /205
Indeks osób /213
Indeks topograficzno-rzeczowy /219