- Kategorie
-
Marinetti i futuryzm w Polsce 1909-1939. Obecność-kontakty-wydarzenia
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788363877248 |
EAN | 9788363877248 |
Zostaw telefon |
Autor: Przemysław Strożek
Rok wydania: 2012
Liczba stron: 383
Okładka: miękka
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
20 lutego 2009 r. upłynęło sto lat od opublikowania w poczytnym paryskim dzienniku "Le Figaro" słynnej burzycielskiej odezwy Filippa Tommasa Marinettiego ogłaszającej narodziny futuryzmu. Była ona wyrazem dążenia do politycznej i artystycznej odnowy, zmiany paradygmatu w myśleniu o sztuce zeszłych stuleci, zwalczania bezkrytycznego zachwytu nad arcydziełami europejskiej kultury. Nie bez powodu futuryzm narodził się we Włoszech, gdzie świadomość związków z dawną kulturą i niemożności wydostania się spod jej ciężaru zrodziła futurystyczny gest, który prowadził do metaforycznego wyjścia artystów na ulicę, a sztuki z muzeów na wojenny front, ochrzczony mianem "jedynej higieny świata", by na zgliszczach starego zbudować odartą z jakiejkolwiek tradycji nowoczesność.
Futuryzm pozostał pod wieloma względami pojęciem samym w sobie wielofunkcyjnym. Był jednym ze zjawisk, obok ekspresjonizmu, dadaizmu i konstruktywizmu, które na początku XX w. określiły podstawy modernizmu i awangardy, pozostając naj dłużej aktywnym fenomenem jej przedwojennej odsłony, którego faktyczny koniec wyznaczyła śmierć Marinettiego nad Lago di Como w 1944 r. To właśnie osobowość autora Manifestu Futuryzmu zapewniała ciągłość futurystycznych eksperymentów na przestrzeni trzydziestu pięciu lat. Był niekwestionowanym przywódcą tej pierwszej włoskiej awangardy, a sam futuryzm można niewątpliwie nazywać terminem "ruch Marinettiego", zwracając tym samym uwagę na wspólnotę literacko-artystyczno-politycznych działań odbywających się pod jego przywództwem
(fragment Wprowadzenia)
Spis treści:
Wprowadzenie /9
I. Futuryzm włoski w świadomości polskich środowisk publicystycznych i artystycznych przed 1917 r. /19
1. Polskie przekłady Manifestu Futuryzmu Filippa Tommasa Marinettiego oraz pierwsze komentarze na temat narodzin nowego prądu literacko-politycznego (1909-1912) /19
2. Przekłady manifestów futurystycznego malarstwa i pierwsze reakcje na futuryzm w sztuce w kontekście wystaw 1912 r. (Paryż, Londyn, Berlin) /34
3. "Futuryści" w Polsce. Na marginesie Wystawy Futurystów, Kubistów i Ekspresjonistów we Lwowie (29 VI - 17 VIII 1913) /45
4. Futuryzm i krąg florenckiejLacerby" w świadomości polskich publicystów i środowisk literackich w latach 1913-1914 /51
5. Syntetyczne ujęcia futuryzmu jako ważnego zjawiska kulturalno-artystycznego w Europie. Artykuły Anny Limprechtówny i Aleksandra Kołtońskiego z 1914 r. /58
6. O muzyce futurystycznej w polskiej prasie (1914) /66
7. Pierwsze pytania o szanse rozwoju futuryzmu w Polsce (1909-1914) /69
8. Julian Tuwim jako popularyzator włoskiego futuryzmu (1915-1916) /75
Podsumowanie /78
II. Obecność futuryzmu włoskiego w programach polskiej awangardy i w odbiorze tradycyjnych środowisk literacko-artystycznych lat 1918-1924 /83
1. "Futuryści" w Warszawie (1918-1920) /83
2. Wokół nazwy "futuryzm". Stanowisko kręgu poznańskiego "Zdroju" i krakowskich formistów wobec futuryzmu włoskiego (1918-1920) /87
3. "Zdrój" popularyzatorem włoskiego teatru futurystycznego (1919-1920) /94
4. "Marinetti jest nam obcy"? Krakowscy futuryści wobec estetyki futuryzmu włoskiego (1919-1921) /101
5. "Prymitywiści nowej przeobrażonej rzeczywistości" w Warszawie (1920-1924) /110
6. Analiza i krytyka futuryzmu. Program literacki "Zwrotnicy" na tle polemiki Tadeusza Peipera z włoskim futuryzmem (1923-1924) /116
7. Przekłady włoskiej literatury futurystycznej poza kręgiem działalności polskiej awangardy literackiej (1918-1922) /125
Podsumowanie /131
III. O międzynarodowość futuryzmu: Le Futurisme Mondial. W orbicie kontaktów włoskich futurystów z polskimi środowiskami literacko-artystycznymi (1923-1926) /137
1. Futurystyczne i polskie czasopisma awangardowe w orbicie międzynarodowego konstruktywizmu (1923-1926) /137
2. Fortunato Depero i jego związki z Polską (1923-1926) /145
3. Futurystyczne stypendium Jalu Kurka (1924-1925) /150
4. Przekłady włoskich futurystów poza kręgiem polskiej awangardy (1925) /159
Podsumowanie /162
IV. O włoski teatr futurystyczny w Polsce (1924-1933) /167
1. Jalu Kurek jako popularyzator włoskiego teatru futurystycznego /167
2. Teatr futurystyczny w Polsce. Próby inscenizacji Tamburo di Juoco w Teatrze Polskim w latach 1924-1925 /174
3. Wokół próby wystawienia Eanqoscia delle macchine Ruggera Vasariego w Teatrze Polskim w Warszawie w sezonie 1926/1927 /180
4. Jeńcy F. T. Marinettiego w Teatrze Wielkim we Lwowie (11 III 1933) /191
Podsumowanie /199
V. Futuryzm włoski w orbicie późnej awangardy (1927-1939) /203
1. Czy Marinetti wpłynął na poezję polską? O włoskim futuryzmie w kontekście krakowskiej awangardy literackiej (1928-1933) /203
2. Odnowienie kontaktów literackich z włoskimi futurystami. Brzękowski, Kurek (1929-1933) /211
3. Włoscy futuryści i grupa "a.r." (1929-1933) /219
4. Przekłady włoskiej poezji futurystycznej w latach trzydziestych /225
Podsumowanie /227
VI. Futuryzm i faszyzm z perspektywy środowisk literackich, artystycznych i politycznych (1922-1939) /231
1. Futuryzm i faszyzm. O historycznych relacjach na łamach polskiej prasy (1915-1930) /231
2. Futuryzm i faszyzm w odbiorze polskich środowisk awangardowych w latach 1922-1932 /237
3. Oficjalna sztuka faszystowskich Włoch w odbiorze polskich krytyków sztuki (1922-1935) /243
4. Wilk w owczarni. Przyjęcie F. T. Marinettiego przez polskie środowiska intelektualne Warszawy, Krakowa i Lwowa (8 III – 14 III 1933) /250
5. O architekturze futurystycznej w latach 1934-1939 /260
6. Reakcje polskich środowisk literackich i artystycznych na działalność propagandową Marinettiego w przededniu II wojny światowej (1934-193) /267
Podsumowanie /277
Zakończenie /283
Bibliografia /293
Aneks /335
Indeks /371