- Kategorie
-
Magia ochronna Słowian we wczesnym średniowieczu na ziemiach polskich
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8090-117-9 |
EAN | 9788380901179 |
Zostaw telefon |
Autor: Joanna Wawrzeniuk
Rok wydania: 2017
Ilość stron: 517
Oprawa: miękka
Format: 16,4 cm x 23,3 cm
Uwaga - przetarta, okładka, przybrudzony grzbiet
Książka odsłania świat mitycznych i obrzędowych symboli, gestów, akcesoriów i pojęć składających się na sens poczynań magicznych, zapobiegających różnym postaciom zła, nieszczęścia, niedoli. Czytelnik zyskuje znakomity przewodnik po kulturze duchowej wczesnośredniowiecznych mieszkańców ziem polskich.
Spis treści:
Wprowadzenie /11
Rozdział 1. Podstawy źródłowe i zarys stanu badań /19
Rozdział 2. Specyfika myślenia magicznego /27
2.1. Magia i jej definicje /27
2.2. Charakterystyka myślenia magicznego wczesnego średniowieczna /28
Rozdział 3. Zjawisko uroku i jego związek z magią apotropeiczną /37
Rozdział 4. Apotropeiczne działania magiczne wykonywane w domu /49
4.1. Zabiegi apotropeiczne związane z budową domu /51
Ofiara zakładzinowa a źródła archeologiczne /55
4.2. Negatywna rola progu /62
4.2.1. Znaczenie progu w obrzędowości rodzinnej /63
4.2.2. Magia apotropeiczna i sporząca związana z progiem /66
4.2.3. Rola progu u wczesnośredniowiecznych Słowian /68
4.3. Symboliczna wymowa ogniska domowego /72
4.3.1. Ognisko domowe jako przejaw życia rodzinnego /73
4.3.2. Duchy i demony zamieszkujące okolice ogniska /75
4.3.3. Demony opiekuńcze w przekazach pisanych /78
4.3.4. Duchy opiekuńcze domu i rodziny /81
4.3.5. Demony przeznaczenia w przekazach pisanych /82
4.3.6. Kult ogniska domowego i demonów opiekuńczych w źródłach archeologicznych /83
4.3.7. Kult ognia w domostwie /85
4.3.8. Ogień jako apotropeion /89
4.3.9. Oczyszczająco-ochraniająca moc popiołu, węgli drzewnych oraz dymu /90
4.3.10. Kult ognia a źródła archeologiczne /92
4.4. Symboliczna rola ognia palonego w domu i jego związek z kultem przodków /94
4.4.1. Nazwy nadawane zmarłym przodkom /94
4.4.2. Zmarły przodek jako wąż /95
4.4.3. Miejsce przebywania dusz zmarłych w obrębie domostwa /96
4.4.4. Formy kultu przodków w obrębie domostwa /97
4.4.5. Przedstawienia zmarłych przodków /100
4.4.6. Domowy kult przodków w źródłach archeologicznych /101
4.5. Zabiegi apotropeiczne wykonywane przy czynnościach domowych i rzemieślniczych /106
4.5.1. Apotropeiczna rola amuletów i innych przedmiotów /107
4.5.2. Apotropeiczna funkcja węzła (zawiązywanie/rozwiązywanie) /123
4.5.3. Znak apotropeiczny - krzyż /125
4.5.4. Apotropeiczna moc czerwieni /137
4.5.5. Apotropeiczna moc przedmiotów o ostrych zakończeniach /138
4.5.6. Apotropeiczna rola przedmiotów o kształcie kulistym /142
4.5.7. Apotropeiczna funkcja przedmiotów czyniących hałas /151
4.5.8. Apotropeiczna rola przedmiotów związanych z rzemiosłem /159
Rozdział 5. Apotropeiczna rola zabiegów magicznych dokonywanych na cmentarzu /165
5.1. Apotropeiczna symbolika zmarłego w rytuałach przejścia /171
5.2. Ogólna charakterystyka obrządku grzebalnego w średniowieczu /174
5.2.1. Obrządek ciałopalny w świetle źródeł archeologicznych i pisanych /175
5.2.2. Charakterystyka budowy grobu na cmentarzyskach ciałopalnych /178
5.2.3. Charakterystyka budowy grobu na cmentarzyskach o obrządku mieszanym /187
5.2.4. Obrządek szkieletowy w świetle źródeł archeologicznych i pisanych /190
5.2.5. Charakterystyka budowy grobów na cmentarzyskach szkieletowych /195
5.3. Sakralna moc zmarłego /199
5.3.1. Ubiór zmarłego jako wynik zabiegów apotropeicznych /199
5.3.2. Niektóre dary grobowe i ich apotropeiczna symbolika /201
5.4. Pochówki tzw. nietypowe jako wynik zabiegów apotropeicznych /218
5.4.1. Pochówki puste i cząstkowe /219
5.4.2. Pochówki tzw. wampiryczne /223
5.5. Zabiegi ochronne wykonywane wokół grobów /231
5.5.1. Rekonstrukcja obrzędowości pogrzebowej w świetle źródeł etnograficznych i pisanych /231
5.5.2. Symbolika materialnych pozostałości obrzędów pogrzebowych /237
Rozdział 6. Apotropeiczne działania magiczne w miejscach kultu /243
6.1. Ogólna charakterystyka słowiańskich miejsc kultu /243
6.2. Ofiara jako zabieg apotropeiczny w miejscach kultu /268
Rozdział 7. Magiczne działania apotropeiczne "oswajania" przestrzeni /275
7.1. Negatywna rola granicy /277
7.2. "Ochrona" przestrzeni a źródła archeologiczne /281
Rozdział 8. Podsumowanie /289
Wykaz skrótów językowych /294
Aneksy /295
Aneks 1. Średniowieczne cmentarzyska na ziemiach polskich uwzględnione w tekście /296
Aneks 2. Słowiańskie wczesnośredniowieczne miejsca kultu na ziemiach polskich w świetle badań archeologicznych /303
Katalog /306
Spis tabel zawartych w katalogu /307
Summary /435