- Kategorie
-
Lotnictwo wojskowe w procesie integracji europejskiej przestrzeni powietrznej
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788375235487 |
EAN | 9788375235487 |
Zostaw telefon |
Autor: Telesfor Marek Markiewicz
Rok wydania: 2016
Liczba stron: 340
Okładka: miękka
Format: 17,00 x 24,0 cm
Uwaga! Okładka posiada nieznaczne zarysowania
Prezentowana publikacja jest pierwszym – w polskim piśmiennictwie wojskowym – opracowaniem naukowym dotyczącym działalności lotnictwa wojskowego w środowisku operacyjnym jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej. W monografii przedstawiono, w sposób usystematyzowany i syntetyczny, zagadnienia związane z realizacją i rozwojem Single European Sky (SES) – unijnego programu modernizacji europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym. Omówiono wojskowe aspekty jego wdrażania, wymagania lotnictwa wojskowego wobec służb żeglugi powietrznej, jak również uwarunkowania użycia tego lotnictwa w realiach operacyjnych wynikających z implementacji programu SES. Autor dokonał identyfikacji oraz rzetelnej analizy regulacji zawartych w prawie lotniczym UE, wyznaczających nowe standardy zarządzania ogólnym ruchem lotniczym, a jednocześnie oddziałujących na wojskowych użytkowników europejskiej przestrzeni powietrznej i wojskowe służby ruchu lotniczego w państwach członkowskich. Szczególnie cenne są tu refleksje dotyczące wzajemnych powiązań między działalnością lotnictwa wojskowego i cywilnego w warunkach integracji europejskiej przestrzeni powietrznej oraz wobec nowych wyzwań w zakresie bezpieczeństwa narodowego.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wykaz skrótów i terminów /9
Wprowadzenie /23
Rozdział I. Jednolita europejska przestrzeń powietrzna jako środowisko działań lotnictwa wojskowego /35
1.1. Geneza, ogólne założenia, realizacja i kierunki rozwoju inicjatywy jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej /36
1.2. Wymagania legislacji jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej /67
1.3. Wojskowe aspekty wdrażania jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej /74
1.4. Techniczny i operacyjny wymiar jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej /106
1.5. Uogólnienia i wnioski /133
Rozdział 2. Lotnictwo wojskowe jako użytkownik europejskiej przestrzeni powietrznej /135
2.1. Współczesne koncepcje użycia lotnictwa wojskowego w operacjach powietrznych /137
2.2. Wymagania NATO dotyczące użytkowania przestrzeni powietrznej /150
2.3. Polityka NATO w zakresie zarządzania ruchem lotniczym w czasie pokoju i w sytuacjach kryzysowych /161
2.3.1. Kontekst strategiczny /162
2.3.2. Założenia, zasady i cele zarządzania ruchem lotniczym w NATO /167
2.3.3. Działania na poziomie strategicznym /173
2.3.4. Działania na poziomie technicznym /176
2.4. Wymagania operacyjne wobec systemu zarządzania ruchem lotniczym w aspekcie użycia lotnictwa wojskowego /178
2.4.1. Wymagania wobec zarządzania przestrzenią powietrzną oraz zarządzania przepływem ruchu lotniczego /183
2.4.2. Wymagania w stosunku do służb ruchu lotniczego i służby informacji lotniczej /199
2.5. Uogólnienia i wnioski /207
Rozdział 3. Obecne i perspektywiczne operacyjne determinanty działalności lotnictwa wojskowego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej /211
3.1. Przyszłościowe aspekty organizacji i zarządzania europejską przestrzenią powietrzną /215
3.1.1. Istota elastycznego zarządzania przestrzenią powietrzną /217
3.1.2. Geneza i ewolucja metod oceny efektywności stosowania koncepcji elastycznego użytkowania przestrzeni powietrznej /229
3.1.3. System skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej a kwestie wojskowego użytkowania przestrzeni powietrznej /234
3.1.4. Koncepcja pomiaru i oceny skuteczności działania w cywilno-wojskowym zarządzaniu przestrzenią powietrzną /242
3.2. Projektowane przepisy operacyjnego ruchu lotniczego dla lotów według wskazań przyrządów w europejskiej kontrolowanej przestrzeni powietrznej /253
3.2.1. Przepisy wykonywania lotów według wskazań przyrządów w operacyjnym ruchu lotniczym /260
3.2.2. Przepisy zapewnienia służb ruchu lotniczego dla operacyjnego ruchu lotniczego /263
3.3. Cywilno-wojskowa interoperacyjność w zarządzaniu ruchem lotniczym /263
3.4. Uogólnienia i wnioski /276
Zakończenie /295
Bibliografia /302
Spis rysunków /313
Spis fotografii /320
Spis tabel /321
Załączniki /323