- Kategorie
-
Ład i wykluczenie. Cluny i społeczność chrześcijańska wobec herezji, judaizmu i islamu (1000 - 1150)
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7354-493-2 |
EAN | 9788373544932 |
Zostaw telefon |
Autor: Dominique Iogna-Prat
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 622
Okładka: miękka
Format: 14,5 cm x 20,5 cm
Seria: Źródła monastyczne. Monografia
Monastycyzm tradycyjny, którego paradygmatem jest niewątpliwie Cluny, pojmuje wspólnotę monastyczną, jako społeczność doskonałych, ubogich i żyjących w czystości, oferującą schronienie ludziom ze świata. W XI i XII wieku schronienie to zaczyna cieszyć się tak wielkim uznaniem, że pod piórem Piotra Czcigodnego Ecclesia cluniacensis zaczyna zlewać się w jedno z „rzeczpospolitą chrześcijańskiego Kościoła”. Wspólnota łączy cenobityzm i okazjonalną praktykę eremityzmu, kobietom proponuje rekluzję (Marcigny-sur-Loire), a w pobliżu „małego Rzymu” – Cluny, rozwija się cały świat korzystających z opieki: biednych, penitentów, pielgrzymów oraz, ogólniej, wszystkich wiernych, dbających o dobre zarządzanie pamięcią indywidualną i rodową. Właśnie ten model inkluzji – w jego kulminacyjnym punkcie, gdy piewcy wielkości Cluny, na przykład Piotr Czcigodny, identyfikują go z Ecclesia – chciałbym tutaj poddać analizie.
(fragment tekstu)
Spis treści:
Przedmowa do wydania polskiego. O przemocy intelektualnej /11
Wykaz skrótów /25
Podziękowania /29
Wprowadzenie /31
CZĘŚĆ PIERWSZA. Mnisi i porządek świata
Rozdział 1. "Porządkowanie" Christianitas /41
I. Ład kosmiczny i ład społeczny /41
1. Pierwsze zróżnicowania w obrębie społeczności chrześcijańskiej (IV-VIII wiek) /43
2. Hierarchia mistyczna a ordines: przełom karoliński (VIII X wiek) /45
3. Od "porządków" do "porządku" (XI-XIII wiek) /50
II. Mnisi i wykluczeni z porządku /56
Rozdział 2. Kościół monastyczny w Kościele /65
I. Zarys historii Cluny w XI i XII wieku /65
II. Cluny jako "system kościelny" /72
1. Kluniackie schronienie /80
2. "Latorośle aż do morza" /103
3. Kluniacka Ecclesia mater a inkluzja świeckich /148
CZĘŚĆ DRUGA. Społeczeństwo chrześcijańskie
Rozdział 3. "Oczyszczenie" Kościoła /169
I. Cluny a herezja /169
1. Mnich w sercu świata chrześcijańskiego - Piotr Czcigodny /169
2. Kluniacka apokaliptyka i demonologia /176
II. Trucizna herezji petrobruzjańskiej /183
1. Środowisko powstania Contra Petrobrusianos /185
2. Gatunek i odbiór Contra Petrobrusianos /194
Rozdział 4. Dysputa /199
I. "Agrumentacja defensywna": postawienie problemu /200
1. Gatunek "epistola disputans" /202
2. Traktat polemiczny a prawo /203
3. Techniki epistolarne Piotra Czcigodnego: Ep 37 do anonimowego mnicha apolinarysty /206
II. U źródeł argumentacji defensywnej /208
1. Preliminaria: kazanie antyheretyckie Bernarda z Clairvaux /208
2. Formy i podstawy złorzeczeń /210
3. Ratio i sposób dyskusji /222
III. Techniki argumentacji defensywnej w Contra Petrobrusianos /224
1. Dyskusja o herezji /225
2. Nowe podejście do autorytetów /232
IV. Ślepa uliczka argumentacji defensywnej /235
Rozdział 5. U podstaw Kościoła: chrzest i miejsca kultu /237
I. Chrzest i uniwersalizm zbawienia /237
1. Całość Pisma i zbawienie wszystkich /241
2. Wiara Kościoła /243
3. Implikacje socjologiczne zasady "wszystko albo nic" /247
II. Kościół: zgromadzenie wiernych czy kamienna świątynia? /249
1. "Uprzywilejowane i szczególne mieszkanie Boga" /249
2. Kształtowanie przestrzeni wokół miejsc kultu /261
Rozdział 6. Ofiara Chrystusa u podstaw Kościoła /285
I. "Sakrament ludu chrześcijańskiego" /285
1. Zamiana dokonana przez krzyż /286
2. Znak "zarezerwowany" /290
3. Cultus Boga i "sakrament ludu chrześcijańskiego" /292
II. "Semel et sepmer": ofiara Chrystusa fundamentem Kościoła /297
1. Ofiara jako znak odróżniający /299
2. Ecclesia, Ciało Chrystusa i pośrednictwo kapłańskie /307
Rozdział 7. Żywi i zmarli /337
I. Kluniaci i troska o zmarłych /338
II. "Kwadrat" caritas /348
1. Żyjący za żyjących /349
2. Zmarli za zmarłych /350
3. Żywi za zmarłych /351
4. Zmarli za żywych /355
III. Więzy założycielskie wspólnoty eklezjalnej /357
1. Podstawy doktrynalne De miraculis /358
2. Implikacje socjologiczne modlitewnej posługi wobec zmarłych /365
3. "Czyściec" monastycznych /378
Rozdział 8. Społeczeństwo chrześcijańskie w zwierciadle swoich odrzuconych /385
I. "Głos" Ducha /385
II. Socjologia chrześcijaństwa w dobie feudalizmu /386
1. Walka z herezją a porządek społeczny /387
2. Jednostka w sieci koniecznych zobowiązań /388
3. Niezbędne pośrednictwo /391
4. Przestrzeń społeczna /393
5. "Repoussoirs" /395
CZĘŚĆ TRZECIA. Uniwersalizm chrześcijański
Rozdział 9. Nieuchronne rozszerzanie się chrześcijaństwa /399
I. Odwrócenie nurtu /399
II. Misja chrześcijańska w wizerunkach /402
Rozdział 10. Czy Żydzi należą do gatunku ludzkiego? /409
I. Aktualność zbrodni Kaina /411
1. Cluny w sąsiedztwie Żydów /411
2. Kain i Abel /413
3. Zamach na osobę Chrystusa /416
4. Żydzi w systemie senioralnym /419
II. Obrona chrześcijaństwa i demonizacja judaizmu w Aduersus Iudeorum inueteratam duritiem /422
1. Uwagi chrystologiczne /424
2. Dowód poprzez cuda /438
3. "Żydowskie bajki, śmieszne i głupie" /446
III. Żyd, nieznany inny /468
1. Jak pozbyć się tego innego "ja"? /468
2. Od antyjudaizmu do antysemityzmu? /473
Rozdział 11. Islam, czyli ludzkość krocząca do antychrysta /479
I. Cluny w historii wypraw krzyżowych /479
1. Kluniackie pochodzenie idei krucjat? /481
2. Pierwsza wyprawa krzyżowa /487
II. Piotr Czcigodny i Saraceni /491
1. Dystans wobec wypraw krzyżowych /492
2. Wojna poglądów /497
Rozdział 12. "Sprawy wyparte, które umożliwiają społeczne istnienie człowieka" /529
I. Tyrania jednego pierścienia /529
II. Teorie społeczne i antropologiczne chrześcijaństwa epoki feudalnej /530
III. Odrzucenie seksualności, kontrolowanie transakcji wymiany /535
Bibliografia /539
Aneks 1. Genealogia opata Hugona z Semur /593
Aneks 2. Cluny, petrobruzjanie i Prowansja /595
Aneks 3. Wielki tympanon z Vezelay /596
Indeks biblijny /597
Indeks imion własnych i nazw własnych /601