- Kategorie
-
Kult św. Wojciecha na ziemiach polskich w świetle przedtrydenckich ksiąg liturgicznych
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 8386668636 |
EAN | 8386668636 |
Zostaw telefon |
Autor: ks. Wojciech Danielski
Rok wydania: 1997
Liczba stron: 409
Okładka: miękka
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Seria: Prace Wydziału Teologicznego nr 117
Uwaga! delikatnie przykurzone brzegi, nieznacznie zagięta okładka
"Problem główny opracowania ks. Danielskiego, wykonanego z naukową predylekcją, sprowadza się nie tylko do ustalenia bogatej łacińskiej twórczości liturgicznej o św. Wojciechu w Polsce i krajach ościennych, ale przede wszystkim do odczytania roli kultu tego Męczennika przez polskie elity kościelne i państwowe z epoki Piastów przy budowie i obronie odrębności kościelnej i państwowej, której symbolem stała się metropolia gnieźnieńska, erygowana w roku 1000 przy grobie pierwszego Patrona Polski przez Ottona III i Bolesława Chrobrego".
(prof. dr hab. J.J. Kopeć CP)
Spis treści:
Milenium męczeństwa św. Wojciecha-Adalberta (997-1997) /5
The millennium od St Adalbert`s martyrdom (997-1997) /7
Tausend Jahre Martyrium des hl. Adalbert (997-1997) /9
Jerzy Józef Kopeć CP - Święty Wojciech patronem duchowej jedności Europy. Przedmowa /11
Wykaz skrótów /21
Wstęp /23
Rozdział I. Święta ku czci św. Wojciecha
I. Święto Natalis s. Adalberti /40
1. Uroczystość św. Wojciecha i św. Jerzego do 1420 roku /42
2. Dzień św. Wojciecha (23 kwietnia) po 1420 roku /47
3. Problem obchodzenia uroczystości w niedzielę /52
II. Święto Translatio s. Adalberti /55
1. Trzy tradycje daty święta /56
2. Zasięg i obchody święta według tradycji gnieźnieńskiej /59
3. Święto według tradycji czeskiej i węgierskiej na ziemiach polskich /62
Rozdział II. Formularze mszalne ku czci św. Wojciecha
I. Elementy liturgii mszalnej ku czci św. Wojciecha /67
II. Modlitwy mszalne ku czci św. Wojciecha /72
A. Okres tworzenia - do końca XIV wieku /74
B. Okres rozwoju - do początku XVI wieku /82
C. Teksty w środowiskach zakonnych od połowy XIII wieku /92
D. Ustalenie tekstów w XVI wieku /101
III. Biblijne czytania mszalne w uroczystości św. Wojciecha /107
A. Lekcje mszalne /110
B. Ewangelie mszalne /118
IV. Śpiewy formularzy mszalnych ku czci św. Wojciecha /126
A. Antyfony mszalne święta Natalis /128
B. Antyfony mszalne święta Translatio /131
C. Śpiewy międzylekcyjne /134
V. Sekwencje mszalne ku czci św. Wojciecha /141
VI. Błogosławieństwo biskupie w dzień św. Wojciecha /161
Rozdział III. Oficja brewiarzowe ku czci św. Wojciecha
I. Rozwój oficjum o św. Wojciechu /166
A. Przedtrydenckie oficjum o Świętym /166
B. Zakres wykorzystania Commune Martyris /171
C. Teksty oficjum zależne od tekstów mszalnych /177
II. Oficja rymowane ku czci św. Wojciecha /182
A. Oficjum święta Natalis /186
1. Początki tekstów rymowanych /186
2. Pełne oficjum rymowane w Krakowie w końcu XIII wieku /189
3. Drugie oficjum krakowskie w początku XIV wieku /196
4. Ewolucja oficjum i jego rozpowszechnienie w Polsce /202
5. Oficjum wrocławskie /204
6. Oficjum u paulinów /209
B. Oficjum święta Translatio /211
1. Rozszerzone oficjum krakowskie /211
2. Oficjum w innych diecezjach /219
III. Hymny brewiarzowe ku czci św. Wojciecha /225
IV. Legendy brewiarzowe o św. Wojciechu /236
A. Legendy w brewiarzach wrocławskich /239
B. Legendy w brewiarzach krakowskich /246
C. Legendy w brewiarzach innych diecezji polskich /250
D. Legendy niezależne od diecezjalnych w XV wieku /255
E. Nowe tekst legend w XVI wieku /260
Rozdział IV. Wotywne formy kultu liturgicznego św. Wojciecha jako patrona
1. Formularze i oficja wotywne /271
2. Sufragia w mszale i brewiarzu /276
3. Wezwanie w Litanii do Wszystkich Świętych /282
Rozdział V. Polskie ośrodki twórczości liturgicznej i ich stosunek do kultu św. Wojciecha
1. Twórczość liturgiczna w Polsce w świetle badań nad tekstami ku czci św. Wojciecha /289
A. Okres kształtowania - do końca XIV wieku /289
B. Okres rozwoju - do początku XVI wieku /294
C. Stabilizacja /298
D. Proprium Poloniae z 1596 i 1605 roku /300
2. Zasięg i przesunięcia akcentów w ideologii kultu św. Wojciecha w świetle analizy twórczości liturgicznej /304
A. Kult św. Wojciecha jako misjonarza - do połowy XIII wieku /304
B. Kult św. Wojciecha jako "szafarza korony królewskiej" - do końca XIV wieku /309
C. Kult św. Wojciecha jako patrona-obrońcy państwa a prymasostwo arcybiskupów gnieźnieńskich /314
3. Twórczość polska a treść kultu św. Wojciecha w Czechach i na Węgrzech /320
Zakończenie /325
Aneks
Wykaz incypitów tekstów liturgicznych /327
Wykaz źródeł i opracowań /339
Ilustracje /367
Contents /399
Inhalt /403