- Kategorie
-
Kształcenie oficerów zawodowych kawalerii Wojska Polskiego w latach 1919-1939
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788322929865 |
EAN | 9788322929865 |
Zostaw telefon |
Autor: Teodor Wójcik
Rok wydania: 2008
Liczba stron: 235
Okładka: twarda
Format: 17,00 cm x 24,5 cm
Kawaleria przez wiele stuleci zajmowała w naszej historii miejsce szczególne. właśnie z tym rodzajem broni związane są sukcesy polskiego oręża w wojnach prowadzonych przez Rzeczpospolitą oraz późniejsze wysiłki zbrojne zmierzające do odzyskania niepodległości. (...) Kawaleria w Drugiej Rzeczypospolitej duże znaczenie przywiązywała do tradycji, wynikało to nie tylko z bogatej historii pułków jazdy, ale także z poczucia przynależności kadry i żołnierzy do elitarnej formacji, która zapisała piękną kartę w dziejach polskiego oręża. Szacunek dla symboli narodowych i własnej broni sprawił, że kawalerię wyróżniały spośród innych formacji nie tylko cechy zewnętrzne, ale przede wszystkim duża zwartość oddziałów, konsolidacja kadry, poczucie przynależności do broni, które zobowiązywały do szczególnego męstwa i koleżeństwa. Te cenne wartości oraz profesjonalizm oficerów kawalerii był rezultatem oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w szkole podchorążych kawalerii i działalności szkoleniowej prowadzonej na kursach w Grudziądzu i w pułkach liniowych. (...) Opracowanie ma układ chronologiczno-problemowy i składa się z sześciu rozdziałów. W pierwszym przedstawiono główne problemy związane z rozwojem kawalerii polskiej w okresie międzywojennym. Stanowi on wprowadzenie do dalszych rozważań dotyczących edukacji oficerów kawalerii. Rozdział drugi omawia rozwój szkolnictwa oraz ważniejsze zmiany strukturalne w CWKaw. w Grudziądzu. Kolejny rozdział - najobszerniejszy - stanowi główną część pracy; przedstawia on podstawowe elementy systemu dydaktycznego oraz działalność wychowawczą w szkole kawalerii. Rozdział czwarty poświęcony jest szkoleniu oficerów w pułkach. W rozdziale piątym omówiono system kursów oficerskich w CWKaw., z uwzględnieniem ważniejszych zmian programowych. Ostatni rozdział stanowi próbę analizy efektów kształcenia oficerów kawalerii. Zawarte w nim oceny zmierzają do odpowiedzi na pytanie, czy przyjęty system kształcenia podchorążych i doskonalenia oficerów właściwie przygotowywał ich do zawodu i jakże trudnych i skomplikowanych zadań w czasie wojny (ze Wstępu).
Spis treści:
Wykaz skrótów /7
Wstęp /9
Rozdział I. Kawaleria Drugiej Rzeczypospolitej /15
1.Poglądy na organizację i użycie kawalerii /15
2. Rozwój organizacyjny /21
3. Korpus oficerski /34
4. Konie /42
5. Kawaleria polska na tle kawalerii państw europejskich /52
Rozdział II. Powstanie i rozwój szkolnictwa kawalerii /57
1.Koncepcja kształcenia oficerów kawalerii /57
2. Szkolnictwo okresu wojennego /61
3. Szkolnictwo okresu pokojowego /70
Rozdział III. System kształcenia w Szkole Podchorążych Kawalerii /87
1.Charakterystyka podchorążych i kadry dydaktycznej /87
a. Zasady doboru kandydatów do Szkoły Podchorążych Kawalerii /87
b. Struktura socjologiczna zbiorowości podchorążych /92
c. Charakterystyka kadry dydaktycznej /105
2. Organizacja i przebieg procesu nauczania /114
a. Zasady organizacyjne /114
b. Proces dydaktyczny /118
3. Działalność wychowawcza /129
Rozdział IV. Doskonalenie kwalifikacji oficerów w pułkach i brygadach kawalerii /141
1.Zasady organizacyjne /141
2. Zajęcia w oddziałach /145
3. Wyniki doskonalenia oficerów /154
Rozdział V. Kursy centralne /160
1.Zasady organizacyjne kursów /160
2. Doszkalanie oficerów kawalerii /162
3. Kursy doskonalące /167
4. Kursy specjalistyczne /178
Rozdział VI. Efekty kształcenia oficerów kawalerii 188
1.Przygotowanie zawodowe podchorążych /188
2. Ocena postaw i umiejętności absolwentów SPKaw. na podstawie działań wojennych we wrześniu 1939 r. /195
Zakończenie /206
Załączniki /209
Bibliografia /220
Wykaz tabel /225
Wykaz schematów /227
Wykaz fotografii /228
Indeks nazwisk /230
Summary /234