- Kategorie
-
Krytyka zachodu w świetle eklezjologii sobornosti Aleksego Stiepanowicz Chomiakowa
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788388679704 |
EAN | 9788388679704 |
Zostaw telefon |
Autor: Wojciech Błaszczyk
Rok wydania: 2008
Liczba stron: 306
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 23,5 cm
Seria: Idee w Rosji
Uwagi - okładka z zabrudzeniami, brzegi stron przykurzone
Analiza myśli teologicznej – ze szczególnym uwzględnieniem krytycznego sądu o Zachodzie – rosyjskiego słowianofila, wyśmiewanego za narodowy ekskluzywizm i religijny fanatyzm, dokonana przez absolwenta Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi (doktorat na UKSW). Autor starał się przedstawić polskiemu czytelnikowi oskarżenia, jakie Chomiakow stawiał Europie – zamknięcie się w hermetycznym racjonalizmie, w fatalistycznej dialektyce, oderwanej od rzeczywistości i wiary. Spojrzenie Rosjanina na Zachód, choć naznaczone jednostronnością oceny i ze świadomością podkreślające rosyjską, czasami nacjonalistyczną tożsamość, pozostaje niezwykle ważnym głosem – wręcz proroctwem o Zachodzie. Ksiądz Błaszczyk nie zapomniał także wspomnieć o życiu codziennym Chomiakowa: człowieka niezwykle pracowitego, głęboko wierzącego, smakującego życie, ofiarnego (zmarł zaraziwszy się cholerą od wieśniaków, których leczył w czasie epidemii).
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wykaz skrótów /5
Wstęp /11
Rozdział I. Podłoże krytyki. Punkt widzenia Chomiakowa /19
1.1. Tysiąc lat chrześcijaństwa rosyjskiego /20
1.1.1. Cechy mentalności prawosławnej Rosji /20
1.1.2. Moskwa Trzecim Rzymem /26
1.1.3. Rosnąca świadomość rozdarcia /30
1.2. Idea rosyjska /34
1.2.1. Słowianofilstwo /35
1.2.2..Okcydentalizm (Zapadniczestwo) /41
1.3. Aleksy Stiepanowicz Chomiakow /46
1.3.1. Człowiek 1804-1860 /46
1.3.2. Pisma /48
1.3.3. Źródła myśli Chomiakowa /53
Rozdział II. Narzędzia krytyki. Eklezjologia i filozofia Chomiakowa /61
2.1. Pojęcie sobornosti /62
2.1.1. Tradycja sobornosti w Rosji /66
2.1.2. W służbie wolności /69
2.1.3. Sobornost' gwarantem prawdy /71
2.1.4. Sobornost' poznania /73
2.2. Eklezjologia /76
2.2.1. Prymat kościoła /77
2.2.2. Jedność /81
2.2.3. Wolność /89
2.2.4. Prawda /94
2.3. Filozofia Chomiakowa /98
2.3.1. Inspiracja filozofią Schellinga i krytyka heglizmu /100
2.3.2. Teoria poznania /106
2.3.3. Filozofia historii /115
2.3.4. Ocena filozofii Chomiakowa /129
2.4. Kwestia społeczna /132
Rozdział III. Treść krytyki. Listy u pisma polemiczne Chomiakowa /139
3.1. Korespondencja z Williamem Palmerem /140
3.1.1. Sytuacja Kościoła anglikańskiego /141
3.1.2. Postań Williama Palmera /142
3.1.3. Sceptycyzm ekumeniczny /150
3.1.4. Spór o naturę schizmy /161
3.1.5. Duchowy stan Europy /164
3.1.6. Podsumowanie korespondencji z Williamem Parkerem - ekumenizm Chomiakowa /167
3.2. Pisma polemiczne /169
3.2.1. Protestantyzm Zachodu /170
3.2.2. Wewnętrzna niepokonalność schizmy /192
3.2.3. Kościół jest z nieba /192
3.2.4. Podsumowanie: wizja ostatecznej zagłady religii na Zachodzie /220
Rozdział IV. Owoce krytyki. Recepcja i znaki profetyzmu Chomiakowa /225
4.1. Chomiakow w opiniach potomnych /227
4.1.1. Recepcja myśli Chomiakowa /227
4.1.2. Fenomen Bractwa Robotniczego Podwyższenia Świętego Krzyża /235
4.2. Kwestie sporne /240
4.2.1. Władza w Kościele /240
4.2.2. Teoria recepcjonizmu /249
4.2.3. Papiestwo i episkopat /252
4.2.4. Antyindywidualizm /253
4.2.5. Nacjonalizm religijny /254
4.2.6. Chomiakow a komunizm /256
4.2.7. Autonomiczność rzeczywistości ziemskich /258
4.2.8. Zewnętrzna rzeczywistość Kościoła /261
4.2.9. Możliwość dogmatycznego rozwoju Kościoła /267
4.3. Drogi porozumienia /268
4.3.1. Głos Chomiakowa w eklezjologii Soboru Watykańskiego II /268
4.3.2. Refleksje nad metodyką krytyki Chomiakowa /273
Zakończenie /276
Bibliografia /283
Indeks /295