- Kategorie
-
Krótka historia cienia
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788370526085 |
EAN | 9788370526085 |
Zostaw telefon |
Autor: Victor I. Stoichita
Rok wydania: 2001
Liczba stron: 263
Okładka: miękka
Format: 15,5 cm x 23,5 cm
Uwagi - okładka i brzegi stron przykurzone
Prowokacyjnie "Krótka" historia cienia rozpoczyna się od analizy Pliniusza Starszego oraz Platona. Pliniuszowy mit o początkach sztuki, zgodnie z którym przedstawienia artystyczne narodziły się w chacie korynckiego garncarza, oraz Platoński mit o wiedzy, wyłożony przez filozofa w postaci sławnej alegorii jaskini - obydwa dotyczą cienia: ciemnej plamy, której obecność świadczy o nieobecności. Cień można jednak również rozpatrywać w kategoriach drugiego ja - fakt ten znajduje potwierdzenie w dominacji światła. Cień może być postrzegany jako forma autoprzedstawienia. Według J. C. Lavatera (żyjącego w osiemnastym wieku), to cień twarzy - a nie sama twarz - stanowił prawdziwe zwierciadło duszy. W wieku XX twórcy niemieckiego kina ekspresjonistycznego wykorzystywali metaforyczną funkcję cienia, by do natury "przedstawień" wprowadzić dodatkowy - często złowrogi - pierwiastek. Andy Warhol w swoich 66 płótnach z cyklu 'Cienie" i Jospeh Beys podczas szmańskiego happeningu, którego świadectwo przetrwało w postaci zdjęć zatytułowanych "Akcja Martwa Mysz", uczynili z cienia najwyższą formę ekspresji ludzkiej pustki i przekształcili go w niezwykle potężnego sobowtóra człowieka.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wprowadzenie /7
1. Etap cienia /11
2. Cień ciała /40
3. Cień na obrazie /85
4. Wokół "niezwykłości" /118
5. Człowiek i jego drugie ja /147
6. O cieniu i jego reprodukowalności w erze fotografii /180
7. W cieniu wiecznego powrotu /193
Przypisy /235
Spis ilustracji /257