- Kategorie
-
Kresy 1832-1864. Szkolnictwo na ziemiach litewskich i ruskich dawnej Rzeczypospolitej
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 83-86062-36-3 |
EAN |
Zostaw telefon |
Autor: Leszek Zasztowt
Rok wydania: 1997
Ilość stron: 456 + ilustracje
Oprawa: miękka
Format: 16,5 cm x 24,0 cm
Książka jest używana
Uwaga! przykurzone brzegi kartek
"W okresie międzypowstaniowym szkolnictwo rosyjskie na ziemiach litewskich i ruskich dawnej Rzeczypospolitej nadal korzystało z dorobku Wszechnicy Wileńskiej i podległych jej szkół. Dotyczyło to nie tylko kadry nauczycielskiej (zwłaszcza do r. 1840) wykorzystania istniejącej infrastruktury szkolnej, ale także stosowania szeregu rozwiązań w procesie nauczania, mimo zmiany języka wykładowego, programów i podręczników. Stopniowa eliminacja tych zaszłości, niejednokrotnie utożsamianych przez władze carskie z wpływami polskimi, prowadziła do zmiany charakteru szkół, które po 1832 r. - jedne wolniej, inne szybciej - utraciły całkowicie charakter polski, zachowując jedynie znaczący odsetek uczniów pochodzenia polskiego Zmniejszenie środków finansowych przeznaczonych dla szkół na ziemiach litewskich i ruskich po 1832 r., w połączeniu z rozwojem demograficznym, spowodowało również utratę uprzywilejowanej pierwszej pozycji, jaką tereny te zajmowały w dziedzinie oświaty w Cesarstwie Rosyjskim, stopniowy spadek poziomu edukacji oraz zmniejszenie dostępności szkół".
(fragment Wstępu)
Spis treści:
Wstęp /7
I. Kresy w tradycji historycznej i kulturowej /17
1. Pojęcie kresów /21
2. Tradycja kresów /25
3. Rzeczpospolita wielu narodów: idea Wielkiego Księstwa Litewskiego /32
4. Idea kresów dziś /37
II. Dziedzictwo Rzeczypospolitej: szkolnictwo polskie 1795-1832 /39
1. Lata 1795-1803 /40
2. Lata 1803-1832 /44
3. Uniwersytet Wileński /46
4. Szkoły średnie i parafialne /50
5. Liceum Krzemienieckie /52
6. Programy /53
7. Nauczyciele i uczniowie /54
8. Reforma 1828 r. i likwidacja Wileńskiego Okręgu Naukowego w 1832 r. /56
III. Elita władzy a społeczeństwo /59
1. Ludność polska w Cesarstwie Rosyjskim /60
2. Najwyższe instytucje władzy w Rosji a zarządzanie sprawami oświaty /62
Cesarz /63
Komitet Ministrów i jego przewodniczący /63
Komitet Zachodni Guberni /67
Ministrowie oświecenia publicznego 73
Zachodni Komitet /79
3. Kuratorzy okręgów naukowych /84
Białoruski Okręg Naukowy /86
Wileński Okręg Naukowy /88
Kijowski Okręg Naukowy /91
IV. Spuścizna Uniwersytetu Wileńskiego - szkoły wyższe /97
1. Tymczasowy Komitet Szkolny w Wilnie /98
2. Akademia Medyko-Chirurgiczna /107
Wykładowcy i personel pomocniczy /110
Studenci i absolwenci /115
3. Akademia Duchowna w Wilnie /121
Profesorowie i personel pomocniczy /123
Studenci i absolwenci /128
4. Uniwersytet św. Włodzimierza w Kijowie /128
Profesorowie i personel pomocniczy /133
Studenci i absolwenci /138
Konspiracje studenckie /142
V. Pomiędzy społeczeństwem stanowym a koniecznością reform: szkolnictwo średnie /149
1. Tabela rang i prawo do otrzymania najniższej rangi cywilnej /152
2. Likwidacja szkół polskich i przekształcenia sieci szkolnej /155
Gubernia wileńska i kowieńska (od 1842 r.) /157
Gubernia grodzieńska i okręg białostocki (1807-1842) /171
Gubernia mińska /178
Gubernia mohylewska /188
Gubernia witebska /193
Gubernia wołyńska /199
Gubernia podolska 212
Gubernia kijowska /218
3. Uczniowie i szkoły /225
4. Epilog dziejów szkół przy zgromadzeniach zakonnych i kongregacjach /228
5. Podziały wyznaniowe w szkołach publicznych - nauczyciele i uczniowie /235
6. Podziały stanowe w szkołach publicznych - nie wylegitymowana szlachta /238
7. Podziały narodowościowe w szkołach publicznych - gubernia kowieńska /247
VI. Życie codzienne szkoły - szkolnictwo średnie /251
1. Siatki godzin lekcyjnych i programy nauczania /251
Religia /258
Przedmioty humanistyczne - język rosyjski i polski /259
Historia i geografia /261
Języki /262
Nauki ścisłe /263
2. Podręczniki, literatura uzupełniająca i biblioteki szkolne /264
3. Rosyjska kadra nauczycielska: uposażenia nauczycieli, poziom nauczania /268
4. Dyscyplina szkolna /272
5. Bariery ekonomiczne: opłaty szkolne, realne koszty nauki, utrzymania i wyposażenia uczniów /279
6. Finansowanie szkół - honorowi kuratorzy i nadzorcy szkół /283
7. Infrastruktura szkoły - poziom ekonomiczny, zabudowania, komasacja i centralizacja szkół /288
8. Reforma szkolnictwa z guberni zachodnich u schyłku lat pięćdziesiątych XIX w. - oczekiwania społeczne i ich realizacja /292
9. Tajne organizacje młodzieżowe. Rok 1863 - sytuacja w szkołach /298
VII. Szkolnictwo parafialne - nieudane próby modernizacji systemu oświaty /311
1. Sytuacja finansowa szkół parafialnych w początkach lat trzydziestych XIX w. /315
2. Szkoły systemu Lancastera /324
3. Epilog dziejów katolickich szkół parafialnych /326
4. Szkoły ministerstwa dóbr państwowych /341
5. Szkolnictwo jako narzędzie polityki narodowościowej - pierwsze rosyjskie szkoły ludowe /348
6. Programy nauczania /357
7. Sytuacja po roku 1864
Zakończenie /365
Wykaz skrótów /367
Wykaz tablic /369
Aneksy
Aneks I: Szkoły średnie w byłym Wielkim Księstwie Litewskim po upadku I Rzeczypospolitej /373
Aneks II: Szkoły średnie na Ukrainie (wydziały wołyński i ukraiński) po upadku I Rzeczypospolitej /375
Aneks III: Szkoły średnie w Wileńskim Okręgu Naukowym (1803-1832) z zaznaczeniem daty ich likwidacji /376
Aneks IV: Szkoły parafialne dawnego Wileńskiego Okręgu Naukowego (następnie Białoruski i Kijowski Okręg Naukowy oraz Wileński Okręg Naukowy) w latach 1828/29 - 1863/64 /380
Indeks nazwisk /421
Indeks nazw geograficznych /439