- Kategorie
-
Kościół w Polsce za Mieszka I i Bolesława Chrobrego
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323225010 |
EAN | 9788323225010 |
Zostaw telefon |
Autor: Dariusz A. Sikorski
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 590
Okładka: miękka
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Drugie wydanie książki zawierającej rewizję poglądów o początkach Kościoła w Polsce dokonanej na podstawie interpretacji głównych źródeł historycznych, z których część po raz pierwszy wprowadzono do dyskusji nad problemem, a część poddano analizie z wykorzystaniem wersji tekstów istotnie odmiennych od dotychczas wykorzystywanych. Rezultaty analiz źródłowych nie doprowadziły do konstrukcji nowej syntezy początków Kościoła w Polsce, gdyż różnice interpretacyjne poszczególnych zapisów źródłowych nie są jednoznaczne, a ich nagromadzenie nie daje podstaw do ukształtowania jednolitego obrazu problemu początków Kościoła w Polsce. Praca stanowi obecnie jedno z najobszerniejszych i najwnikliwszych opracowań tego tematu.
(opis wydawcy)
Spis treści :
Wstęp /11
1. PODSTAWA ŹRÓDŁOWA /25
1.1.Źródła pisane /25
1.1.1.Kronika Thietmara /26
1.1.2.Kronika Anonima zw. Gallem /28
1.1.3.Hagiografia /35
1.1.4.Roczniki /38
1.2.Źródła archeologiczne /49
1.2.1.Datowanie architektonicznych obiektów sakralnych /53
1.2.2.Wspieranie się danymi historycznymi /58
1.2.3.Zabytki architektury sakralnej /59
2. KULT POGAŃSKI W POLSCE I JEGO WPŁYW NA KSZTAŁTOWANIE SIĘ ORGANIZACJI KOŚCIELNEJ /62
2.1.Przedchrześcijańskie wierzenia Słowian /63
2.2.Formy kultu pogańskiego w przededniu chrystianizacji /72
2.3.Pogańscy kapłani /73
2.4.Świątynie pogańskich Słowian /75
2.5.Czy świątynie chrześcijańskie stawiano na miejscu kultów pogańskich? /78
2.6.Powstania pogańskie w początku XI wieku /83
3. CHRZEST MIESZKA I /91
3.1.Przyczyny /91
3.1.1.Wpływ Dobrawy /93
3.1.2.Chrzest jako narzędzie w polityce Mieszka I /98
3.1.3.Chrystianizacja jako środek konsolidacji państwa /102
3.1.4.Inne /105
3.2.Miejsce chrztu /107
3.2.1.Baptysterium poznańskie /110
3.2.2.Baptysterium na Ostrowie Lednickim /119
3.2.3.Baptysterium wawelskie /126
3.2.4.Analogie czeskie /128
4. JEDNO CZY WIĘCEJ BISKUPSTW PRZED ROKIEM 1000? /130
4.1.Prohor i Prokulf /136
5. STATUS PRAWNY PIERWSZYCH BISKUPÓW /149
5.1.Biskupstwo misyjne /149
5.2.Biskupstwo diecezjalne /154
5.3.Biskupstwo egzymowane /159
5.4.Biskupstwo bezpośrednio zależne (im mediowane) od Stolicy Apostolskiej /166
5.5.Biskupi polscy jako sugrafani metropolii mogunckiej /176
5.6.Biskupi Polscy jako sufragani metropolii magdeburskiej /177
6. DWAJ PIERWSI BISKUPI /182
6.1.Jordan /182
6.2.Unger /186
6.3.Siedziba Jordana i Ungera /194
7. DAGOME IUDEX /209
7.1.Dokument Mieszka - dokument papieski /211
7.2.Autorstwo regestu /216
7.3.Wiarygodność przekazu Deusdedita /221
7.4.Datowanie /228
7.5.Kwestia sardyńska /230
7.6.Tytulatura Mieszka i Ody /232
7.7.Opis granic władztwa Mieszka I /236
7.8.Cele aktu Mieszka I /240
7.8.1.Cele kościelne /240
7.8.2.Sprawy wewnątrzdynastyczne /251
7.8.3.Fałszerstwo u podstaw regestu Deusdedita /256
7.8.4.Polityka zewnętrzna /259
7.8.5.Starania o koronę królewską /261
7.9.Znaczenie prawne aktu Mieszka I /262
7.9.1.Nawiązanie zależności lennej z papiestwem /265
7.9.2.Opieka papieska /266
7.9.3.Kwestia czynszu /272
7.10.Podsumowanie /274
8. ŹRÓDŁA CHRZEŚCIJAŃSTWA W POLSCE /276
8.1.Teoria czeska /276
8.1.1.Ziemie południowej Polski przynależały do państwa czeskiego /277
8.1.2.Czeskie pochodzenie najwcześniejszej polskiej terminologii kościelnej /283
8.1.3.Wczesna architektura Polska nawiązuje do wzorców czeskich i morawskich /285
8.1.4.Czeskie bądź morawskie pośrednictwo u początków polskiej annalistyki /296
8.1.5.Źródła pisane wskazują na istotną rolę Dobrawy w chrystianizacji Polski /302
8.1.6.Najstarsze patrocinia polskich kościołów wykazują wpływy czeskie bądź ratyzbońskie /302
8.1.7.Wotum błagalne Mieszka I o wstawiennictwo do grobu św. Udalryka w Augusburgu /304
8.2.Teoria niemiecko - nadreńska i saska /306
8.2.1.Rola kościoła niemieckiego w chrystianizacji Słowian zachodnich /308
8.2.2.Koncepcja leodyjska /312
8.2.3.Inne argumenty /313
8.3.Rzym a początki kościoła w Polsce /314
8.3.1.O rzekomym papieskim monopolu misyjnym do XI wieku /314
8.3.2.Rzekomy papieski monopol na erygowanie biskupstw /318
8.3.3.Inne argumenty /330
9. ZJAZD GNIEŹNIEŃSKI /332
9.1.Pojawienie się idei założenia polskiej metropolii /332
9.1.1.Gaudentius archiepiscopus /337
9.1.2.Kanonizacja św. Wojciecha /342
9.1.3.Domniemany synod rzymski w roku 999 /344
9.2.Przyczyny ufundowania metropolii w Gnieźnie /344
9.2.1.Niezależność Kościoła od zewnętrznych czynników politycznych - problem inwestytury /345
9.2.2.Motywy ideologiczne /348
9.2.3.Arcybiskup jako rzekomo konieczny koronator władców /352
9.2.4.Polityczne konsekwencje zjazdu /354
9.3.Metropolie w strukturze Kościoła do XI wieku /356
9.3.1.Prerogatywy metropolitów /359
9.4.Prawne uwarunkowania procesu erygowania arcybiskupstwa /364
9.4.1.Domniemany legat papieski w Gnieźnie /365
9.5.Proces zakładania arcybiskupstwa w Gnieźnie na tle innych fundacji z epoki /371
9.5.1.Fundacja metropolii magdeburskiej z 968 roku /375
9.5.2.Inne fundacje z X wieku /389
9.5.3.Fundacja metropolii gnieźnieńskiej /399
9.6.Arcybiskupstwo w Gnieźnie czy Pradze? /405
9.6.1.Świadectwo zapiski hildesheimskiej /405
9.6.2.Inne świadectwa o arcybiskupstwie praskim /416
9.6.3.Paliusz arcybiskupi czy racjonał św. Wojciecha? /424
9.6.4.Gniezno czy Praga? /428
9.7.Postanowienia podjęte na zjeździe gnieźnieńskim w kwestiach kościelnych /430
9.7.1.In ecclesiasticis honoribus, quicquid ad imperium pertinebat In regno Polonorum /430
9.7.2.Fratrem et cooperatorem imperii constituit /452
9.7.3.Episcopia septem disposuit /460
9.7.4.Utworzenie nowych biskupstw /467
9.8.Ewentualne wady prawne fundacji gnieźnieńskiej /467
9.8.1.Protest Ungera /468
9.8.2.Paliusz Gaudentego /480
9.8.3.Trwanie arcybiskupstwa gnieźnieńskmiego a prawomocność fundacji gnieźnieńskiej /481
10. MAGDEBURG I GNIEZNO, CZYLI O RZEKOMYCH PROTESTACH MAGDEBURSKICH /487
10.1.Koncepcja Paula Fridolina Kehra /488
10.2.Koncepcja Helmuta Beumanna /489
10.3.Koncepcja Mogensa Rathsacka /506
10.4.Stosunek arcybiskupów Magdeburga do metropolii w Gnieźnie /509
11. Problem dwóch metropolii Chrobrego w przekazie Galla /515
11.1.Metropolita, którego prowicja sąsiaduje z Polską /516
11.2.Metropolia św. Brunona /518
11.3.Zaginiona druga metropolia w Polsce /521
11.4.Metropolia Aarona /523
ZAKOŃCZENIE. Dlaczego nie synteza? /527
Wykaz skrótów /539
Wykaz częściej cytowanych źródeł /541
Wybrana literatura /543
Indeks osób i nazw geograficznych /469
Summary /587