• Kościół katolicki obrządku bizantyjsko-słowiańskiego Neounia

Symbol: 9034
Brak towaru
69.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Brak towaru
ISBN 8387703702
Zostaw telefon

Autorka: Florentyna Rzemieniuk

Rok wydania: 1999

Liczba stron: 497

Okładka: miękka

Format: 17,0 cm x 24,0 cm

Źródła i monografie 191

Uwaga: delikatnie zagięta okładka tylna, delikatne przykurzenia

 

Kościół katolicki obrządku bizantyjsko-słowiańskiego (neounia) powstał w carskiej Rosji. Oficjalnie został zatwierdzony w maju 1917 roku. Już na początku lat trzydziestych rozpadł się wskutek prześladowań ze strony władzy radzieckiej. Najlepiej ruch neounijny rozwijał się we wschodnich województwach międzywojennej Polski, widziano w nim bowiem najskuteczniejszy sposób na zahamowanie ekspansji ideologii komunistycznej z ZSRR oraz związanie ludności kresowej z państwem polskim i Kościołem katolickim. Ośrodki neounijne Stolica Apostolska utworzyła również w koloniach polskich w Harbinie w Mandżurii, aby dotrzeć na teren Związku Radzieckiego od wschodu. Akcja ta skończyła się jednak niepowodzeniem.

Dzieje Kościoła katolickiego obrządku bizantyjsko-słowiańskiego są mało znane. Autorka podjęła próbę opracowania pierwszej monografii tego obrządku, korzystając z bogatego materiału źródłowego, zachowanego w archiwach kościelnych i państwowych.

Spis treści:

Wstęp /5

Część I

Rozdział I. Ruch neounijny w Rosji i w ZSRR  /11

1. Ogólna charakterystyka sytuacji wyznaniowej w Rosji w XIX i na początku XX wieku  /11

2. Organizacja Kościoła katolickiego obrządku bizanyjsko-słowiańskiego w carskiej Rosji  /19

3. Sytuacja w Cerkwi prawosławnej w ZSRR po 1917 roku a ruch neounijny  /30

4. Duchowieństwo neounickie  w Rosji w okresie międzywojenym  /41

Rozdział II. Powstanie Kościoła katolickiego obrządku bizantyjsko-słowiańskiego w Polsce  /53

1. Geneza Kościoła neounickiego w Polsce  /53

2. Episkopat polski a neounia  /62

3. Władze polityczne Polski a ruch neounijny  /64

a. Duchowieństwo  /80

b. Liczebność wiernych  /83

c. Autokefalia  /84

d. Struktura  /85

e. Prawosławie a neounia  /87

f. Rewindykacje  /89

g. Prawosławni a grekokatolicy  /91

5. Kościół grekokatolicki a Kościół obrządku słowiańskiego w Polsce  /92

Rozdział III. Organizacja Kościoła katolickiego obrządku bizantyjsko-słowiańskiego w Polsce  /99

1. Sieć parafialna (diecezje: lubelska, łucka, pińska, podlaska, wileńska)  /99

2. Duchowieństwo  /114

3. Życie religijne  /134

4. Liczba wiernych obrządku słowiańskiego w Polsce  /135

Rozdział IV. Próby utworzenia Kościoła katolickiego obrządku bizantyjsko-słowiańskiego w Harbinie i w Mandżurii  /143

Część II. Dzieje parafii Kościoła katolickiego obrządku bizantyjsko-słowiańskiego w Polsce  /161

I. Diecezja lubelska /161

II. Diecezja  /167

III. Diecezja  /203

IV. Diecezja podlaska  /220

V. Archidiecezja wileńska  /328

Zakończenie  /337

Aneksy  /341

Bibliografia  /359

Pезюме/359

Summary  /361

Indeks osób  /363

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie