- Kategorie
-
Kościół katolicki obrządku bizantyjsko-słowiańskiego Neounia
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 8387703702 |
EAN | 9788387703702 |
Zostaw telefon |
Autorka: Florentyna Rzemieniuk
Rok wydania: 1999
Liczba stron: 497
Okładka: miękka
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Źródła i monografie 191
Uwaga: delikatnie zagięta okładka tylna, delikatne przykurzenia
Kościół katolicki obrządku bizantyjsko-słowiańskiego (neounia) powstał w carskiej Rosji. Oficjalnie został zatwierdzony w maju 1917 roku. Już na początku lat trzydziestych rozpadł się wskutek prześladowań ze strony władzy radzieckiej. Najlepiej ruch neounijny rozwijał się we wschodnich województwach międzywojennej Polski, widziano w nim bowiem najskuteczniejszy sposób na zahamowanie ekspansji ideologii komunistycznej z ZSRR oraz związanie ludności kresowej z państwem polskim i Kościołem katolickim. Ośrodki neounijne Stolica Apostolska utworzyła również w koloniach polskich w Harbinie w Mandżurii, aby dotrzeć na teren Związku Radzieckiego od wschodu. Akcja ta skończyła się jednak niepowodzeniem.
Dzieje Kościoła katolickiego obrządku bizantyjsko-słowiańskiego są mało znane. Autorka podjęła próbę opracowania pierwszej monografii tego obrządku, korzystając z bogatego materiału źródłowego, zachowanego w archiwach kościelnych i państwowych.
Spis treści:
Wstęp /5
Część I
Rozdział I. Ruch neounijny w Rosji i w ZSRR /11
1. Ogólna charakterystyka sytuacji wyznaniowej w Rosji w XIX i na początku XX wieku /11
2. Organizacja Kościoła katolickiego obrządku bizanyjsko-słowiańskiego w carskiej Rosji /19
3. Sytuacja w Cerkwi prawosławnej w ZSRR po 1917 roku a ruch neounijny /30
4. Duchowieństwo neounickie w Rosji w okresie międzywojenym /41
Rozdział II. Powstanie Kościoła katolickiego obrządku bizantyjsko-słowiańskiego w Polsce /53
1. Geneza Kościoła neounickiego w Polsce /53
2. Episkopat polski a neounia /62
3. Władze polityczne Polski a ruch neounijny /64
a. Duchowieństwo /80
b. Liczebność wiernych /83
c. Autokefalia /84
d. Struktura /85
e. Prawosławie a neounia /87
f. Rewindykacje /89
g. Prawosławni a grekokatolicy /91
5. Kościół grekokatolicki a Kościół obrządku słowiańskiego w Polsce /92
Rozdział III. Organizacja Kościoła katolickiego obrządku bizantyjsko-słowiańskiego w Polsce /99
1. Sieć parafialna (diecezje: lubelska, łucka, pińska, podlaska, wileńska) /99
2. Duchowieństwo /114
3. Życie religijne /134
4. Liczba wiernych obrządku słowiańskiego w Polsce /135
Rozdział IV. Próby utworzenia Kościoła katolickiego obrządku bizantyjsko-słowiańskiego w Harbinie i w Mandżurii /143
Część II. Dzieje parafii Kościoła katolickiego obrządku bizantyjsko-słowiańskiego w Polsce /161
I. Diecezja lubelska /161
II. Diecezja /167
III. Diecezja /203
IV. Diecezja podlaska /220
V. Archidiecezja wileńska /328
Zakończenie /337
Aneksy /341
Bibliografia /359
Pезюме/359
Summary /361
Indeks osób /363