- Kategorie
-
Konteksty teoretyczne i edukacyjne nauk o bezpieczeństwie Tom I
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788374673990 |
EAN | 9788374673990 |
Zostaw telefon |
Redakcja: Bogdan M. Szulc, A. Pieczywok, I. Osmólska
Rok wydania: 2024
Liczba stron: 304
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 23,5 cm
Monografia stanowi pierwszy tom tekstów przygotowanych i wygłoszonych podczas I Kongresu Nauk o Bezpieczeństwie. Poszczególne rozdziały przygotowali naukowcy z różnych ośrodków akademickich Polski i Czech zajmujący się problematyką bezpieczeństwa w różnych obszarach. Wszystkie teksty zgromadzono w trzech częściach: I – Teoretyczne podstawy nauk o bezpieczeństwie, II – Wieloaspektowe konteksty bezpieczeństwa, III – Edukacyjne aspekty bezpieczeństwa.
W przedstawionym kontekście warto zadać sobie pytanie i o status poznawczy, i o pełną tożsamość naukową nauk o bezpieczeństwie oraz podjąć problematykę współczesnych uwarunkowań i różnych wyznaczników bezpieczeństwa. Ponad dekada formalnego funkcjonowania nauk o bezpieczeństwie przyniosła wiele ogromnie ciekawych projektów badawczych, powstało też wiele ważnych tekstów. Trwa nieustanny dyskurs teoretyczny nad istotą bezpieczeństwa i jej wyznacznikami. Warto zatem ocenić dotychczasowe osiągnięcia i wskazać niedociągnięcia. Stąd też pomysł pracowników Akademii Pomorskiej w Słupsku (obecnie Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku) na zwołanie kongresu nauk o bezpieczeństwie. Propozycja ta została niezwykle przychylnie przyjęta przez niemal wszystkie środowiska naukowe parające się problematyką bezpieczeństwa. Kilkadziesiąt uczelni i ponad 200 uczestników kongresu podjęło wielce ciekawy dyskurs i spory nad różnymi zagadnieniami związanymi z bezpieczeństwem.
(fragment Wstępu)
Spis treści:
Wstęp /5
Część I. Teoretyczne podstawy nauk o bezpieczeństwie
Rozdział 1. Nauki o bezpieczeństwie a bezpieczeństwo. Diagnoza - dylematy - sugestie (B.M. Szulc) /13
Rozdział 2. Nauki o bezpieczeństwie i subdyscypliny. Kryterium ich wyodrębnienia (J. Gierszewski) /49
Rozdział 3. Typologie i sfery bezpieczeństwa w perspektywie antroposfery bezpieczeństwa - antopologiczne podejście alternatywne (S. Jarmoszko) /65
Rozdział 4. Stosowane strategie poznawcze w naukach o bezpieczeństwie (A. Czupryński) /89
Część II. Wieloaspektowe konteksty bezpieczeństwa
Rozdział 5. Ochrona ludności - kwestie terminologiczna (K.R. Zieliński) /121
Rozdział 6. Wybrane aspekty globalizacji kulturowej w kontekście bezpieczeństwa kulturowego (O. Filipiak) /139
Rozdział 7. Kompetencje zawodowe w organizacji wojskowej jako niematerialny element bezpieczeństwa militarnego Mirosław Laskowski /149
Część III. Edukacyjne aspekty bezpieczeństwa
Rozdział 8. Obszary i wymiary współczesnej edukacji dla bezpieczeństwa (A.Pieczywok) /171
Rozdział 9. Edukacja dla bezpieczeństwa determinantą gotowości społeczeństwa do samoobrony (M.Głuchowska-Wójcicka, B. Piątkowska, K. Skelnik) /191
Rozdział 10. Myślenie systemowe w edukacji bezpieczeństwa (J.Ziarko) /213
Rozdział 11. Peculiarities of safety education in Slovakia and Czech Republic (M.Pružinský, B. Mihalčová) /235
Bibliografia /277