- Kategorie
-
Konteksty kulturowe średniowiecznego eposu irańskiego Garšāspnāme i ich źródła
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323542636 |
EAN | 9788323542636 |
Zostaw telefon |
Autor: Mirosław Michalak
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 458
Okładka: miękka
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Autor analizuje wybitne dzieło epiki perskiej XI wieku – Garšāspnāme autorstwa Asadiego z Tusu. Bada dwa porządki eposu: heroiczno-mityczny i relacyjno-opisowy, szczegółowo omawia osobę Garšāspa, bohatera i protagonisty eposu, jego charakter, pełnione funkcje i relacje z innymi postaciami dawnej tradycji irańskiej w różnych etapach rozwoju związanego z nią mitu. Snuje też interesujące rozważania na temat kontekstu geograficzno-podróżniczego mitu o Garšaspie.
Na polskim i światowym rynku nie istnieje monografia poświęcona w całości temu dziełu, stanowiącemu skarb kultury Iranu. Badania, których rezultatem jest monografia, opierały się na oryginalnym perskim tekście eposu oraz tworzących jego kontekst źródłach w językach orientalnych, głównie perskim i arabskim. Została w nich zastosowana autorska i całkowicie nowatorska metoda badawcza, polegająca na zdefiniowaniu porządków narracyjnych (przestrzeni narracyjnych) utworu i badaniu kontekstów kulturowych każdej z nich.
CZĘŚĆ PIERWSZA WPROWADZENIE
I. Wstęp /11
- Uwagi edytorskie /11
- Uwagi dotyczące terminologii /14
II. Metodologia i stan badań nad Garšāspnāme /16
- Specyfika badań /16
- Metodologia /20
- Stan badań /24
III. Główne założenia monografii /31
CZĘŚĆ DRUGA CHARAKTERYSTYKA DZIEŁA
IV. Asadi i jego twórczość /39
V. Analiza formalna i omówienie rzeczywistości przedstawionej dzieła /49
- Forma, język, struktura /50
- Omówienie treści Garšāspnāme /58
VI. Porządki narracyjne utworu /103
- Porządek heroiczno-mityczny /104
- Porządek relacyjno-opisowy /108
- Realia historyczne /112
- Język i styl a porządki narracyjne utworu /114
- Leksyka dzieła w relacji do porządków narracyjnych /120
CZĘŚĆ TRZECIA KONTEKSTY KULTUROWE GARŠĀSPNĀME I ICH ŹRÓDŁA
VII. Mężny Kэrэsaspa. Konteksty kulturowe porządku heroiczno-mitycznego /129
- Kərəsāspa i jego czyny w irańskiej tradycji mitycznej i epickiej /129
Awesta /130
Tradycja zachowana w piśmiennictwie średnioperskim /133
Epika nowoperska – Šāhnāme Ferdousiego /145
Pozostałe przekazy /154 - Postać i czyny Garšāspa z eposu Asadiego w świetle tradycji mitycznej i epickiej /159
Pochodzenie i charakterystyka postaci Garšāspa /160
Garšāsp w roli smokobójcy /162
Motyw awestyjskiego Gandarewy w Garšāspnāme /164
Kābul w tradycji mitycznej i epickiej a przekaz Garšāspnāme /171
Pozostałe czyny Kərəsāspy / Garšāspa w eposie Asadiego /179 - Garšāsp i Zahhāk w kontekście ortodoksji i heterodoksji w obrębie irańskiego obszaru kulturowego /181
Charakterystyka Zahhāka w tradycji irańskiej i jego relacja z Gar - šāspem /181
Analiza postaci Zahhāka w świetle materiału mitycznego – aspekty smoczy, żeński i bliźniaczy /185
Epicki motyw Haftvāda w kontekście Zahhāka i tożsamości Garšāspa /192
Charakter postaci Kərəsāspy / Garšāspa w świetle relacji z Zahhākiem /197 - Postać Garšāspa w kontekście pozostałych bohaterów epiki perskiej oraz rola motywu inicjacji /200
Goštāsp /201
Esfandiār i Rostam /203
Czyny bohatera Garšāspnāme w perspektywie mitu inicjacyjnego /207 - Kontekst topograficzny wybranych wątków narracji porządku heroiczno-mitycznego /211
Charakterystyka Māzandarānu w Šāhnāme /212
Māzandarān w tradycji awestyjskiej i średnioperskiej oraz dane Garšāspnāme /215 - Interferencja porządków heroiczno-mitycznego i relacyjno-opisowego oraz elementy kontekstu hellenistycznego /223
Roślinność o ludzkim kształcie, wyspa Simorgha i zaklęte miejsca /224
Legenda o Miedzianym Grodzie /230
Legenda o Aleksandrze Macedońskim /240 - Podsumowanie /247
VIII. Realia geograficzne i osobliwości odległych krajów i mórz południowych. Konteksty kulturowe porządku relacyjno-opisowego /248
- Charakterystyka źródeł /248
- Konteksty kulturowe porządku relacyjno-opisowego Garšāspnāme w świetle dostępnego materiału źródłowego /270
Główne elementy konstytutywne kontekstów kulturowych porządku relacyjno-opisowego Garšāspnāme /270
Kontekstowość w obszarze topografii /271
Rola toponimiki /271
Chiny /276
Afryka /280
Indie /281
Sarandib /282
Okolice Sarandibu /293
Wyspy i miejsca odpowiadające toponimom poświadczonym źródłowo /296
Wyspy i miejsca bez nazwy w Garšāspnāme lub nieznane większości pozostałych źródeł /304
Kontekstowość w obszarze zjawisk otaczającego świata /313
Egzotyczna flora i elementy przyrody nieożywionej /313
Egzotyczna fauna /320
Fantastyczne stworzenia i zjawiska /327
Kontekstowość w obrębie egzotyki etnicznej – „dzicy” i obcy w Garšās pnāme /342
Mieszkańcy odległych krain w zwierciadle demonologii przybyszów /342
Wyspiarze, pływacy, ludożercy, „dzicy" /352
Egzotyka Indii i obyczajowość ich mieszkańców /359
Imiona własne, tytuły, etnonimy /365 - Ustalenia nauki a konteksty kulturowe porządku relacyjno-opisowego Garšāspnāme /375
Osoby Bohu i Mehrāğa oraz dzieje ich konfliktu /376
Szlak ekspedycji Garšāspa i położenie królestwa Mehrāğa /383
Tradycje nawigacji oceanicznej Irańczyków w epoce przedmuzułmańskiej i w pierwszych wiekach islamu a przekaz Garšāspnāme /396
CZĘŚĆ CZWARTA PODSUMOWANIE I PERSPEKTYWA DALSZYCH BADAŃ NAD GARŠĀSPNĀME /423
Bibliografia /431
Indeks osób i wybranych postaci mitologicznych i literackich /444
Indeks nazw geograficznych /450