• Koniec historii i historia po końcu Księgi Królewskie w perspektywie hermeneutycznej

Brak towaru
39.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Brak towaru
ISBN 9788323151814
Zostaw telefon

Autor: Zdzisław Pawłowski

Rok wydania: 2024

Liczba stron: 260

Okładka: miękka

Format: 16,0 cm x 23,0 cm

 

 

Księgi Królewskie w swej narracyjno-retorycznej kompozycji zostały pomyślane bardziej jako dzieło literackie niż jako historia w dzisiejszym rozumieniu tego terminu. Jako opowieść o dziejach Izraela, najpierw w postaci zjednoczonej monarchii, a następnie podzielonego na dwa królestwa, przeznaczone są do czytania w taki sposób, aby ujawniały swoją siłę oddziaływania na czytelników, a nie odsyłały ich do jakiejś hipotetycznie zrekonstruowanej przeszłości. W hermeneutyce końca historii, którego narracyjne opisy znajdują się w kluczowych momentach struktury literackiej, wybrzmiewa pytanie, cofające się poprzez układ fabularny aż do początku: jakie wydarzenia uruchomiły łańcuch przyczynowo-skutkowy, którego zwieńczeniem okazał się ów koniec? Specyficzny rodzaj narracji historycznej Ksiąg Królewskich pokazuje nieudaną próbę stworzenia wspólnoty religijnej o prerogatywach politycznych, czyli utożsamienia religii z instytucjami politycznymi, co obowiązywało w kulturze narodów starożytnego Bliskiego Wschodu. Żydom po klęsce babilońskiej nigdy nie udało się (choć próbowali) stworzyć politycznych ram dla swojej wiary. Pozostali wspólnotą religijną oddzieloną od struktur politycznych, a więc wspólnotą, która na wygnaniu czuła się zależna wyłącznie od swego Boga, nie godząc się, aby jej istnienie gwarantowała jakakolwiek władza polityczna. Idea Izraela jako ludu Boga, żyjącego w diasporze, zrodziła się w trakcie głębokich przemyśleń nad katastrofą babilońską w 597–87 r. przed Chr. i jej traumatycznych konsekwencji w wydarzeniu rozproszenia. Wtedy powstały zręby doświadczenia, którego zapis tworzą poszczególne zbiory ksiąg Biblii Hebrajskiej. Celem tej książki jest więc ukazanie niezwykłej aktualności przesłania biblijnego dotyczącego problemu uprawiania historii, polityki i roli religii, także we współczesnym świecie.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Wprowadzenie / 11

Rozdział I. Historia we współczesnych badaniach hermeneutycznych. Wprowadzenie do biblijnej historiografii  / 21

1. Historia jako problem hermeneutyczny / 25

2. Narracyjność przedstawień historycznych / 32

3. Zamknięcie fabuły jako warunek narracji historii / 40

4. Zadania i funkcje historycznych narracji / 47

Rozdział II. Koniec historii jako perspektywa hermeneutyczna Ksiąg Królewskich  / 67

1. Opowieści końca i jego konfiguracje / 73

1.1. Modlitwa Salomona / 76

1 Krl 8,31–51 / 76

1.2. Cykl Eliasza i Elizeusza / 77

1 Krl 17,1–16 / 77

2 Krl 4,38–41.42–44 / 80

2 Krl 6,24–31 / 81

2 Krl 7,3–4.9.12 / 84

1.3. Koniec w narracyjnym zwieńczeniu / 85

2 Krl 17,1–6; 18,9–11 / 85

2 Krl 18,27 / 86

2 Krl 24,8–17 / 86

2 Krl 24,18–25,7 / 91

2 Krl 25,8–21 / 95

2 Krl 25,22–26 / 97

1.4. Po końcu / 99

2 Krl 25,27–30 / 99

2. Figury końca: pamięć zerwanej ciągłości / 106

2.1. Głód / 108

2.2. Miecz / 123

2.3. Ruiny i pustka / 125

2.4. Wygnanie/przesiedlenie / 132

Rozdział III. Historia, trauma, narrator / 149

1. Trauma i nastroje końca: żałoba, ironia i smutek / 153

1.1. Żałoba / 154

1.2. Ironia i smutek w 1 Krl 3,16–28 / 160

2. Ironiczny kronikarz: historia w hermeneutyce ciągłości / 177

2.1. Początek historii królów / 178

2.2. Daty i kalendarze / 182

2.3. Schematy porównań i powtórzenia / 192

3. Czujący narrator: historia w hermeneutyce struktur nieciągłych / 196

3.1. Status narratora w biografii / 197

3.2. Biografia w biografii (1 Krl 17–19; 2 Krl 2) / 201

3.3. Narrator w przestrzeni: Elizeusz i kobieta z Szunem (2 Krl 4,8–37) / 210

4. Narrator i gra perspektyw: obraz historii w układzie całości / 228

4.1. Ciało w historii / 229

4.2. Jednostka i ramy społeczne a poczucie sensu historycznego (orientacja w świecie) / 232

Epilog / 240

Zakończenie / 243

Bibliografia / 251

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie