- Kategorie
-
Koniec historii i historia po końcu Księgi Królewskie w perspektywie hermeneutycznej
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323151814 |
EAN | 9788323151814 |
Zostaw telefon |
Autor: Zdzisław Pawłowski
Rok wydania: 2024
Liczba stron: 260
Okładka: miękka
Format: 16,0 cm x 23,0 cm
Księgi Królewskie w swej narracyjno-retorycznej kompozycji zostały pomyślane bardziej jako dzieło literackie niż jako historia w dzisiejszym rozumieniu tego terminu. Jako opowieść o dziejach Izraela, najpierw w postaci zjednoczonej monarchii, a następnie podzielonego na dwa królestwa, przeznaczone są do czytania w taki sposób, aby ujawniały swoją siłę oddziaływania na czytelników, a nie odsyłały ich do jakiejś hipotetycznie zrekonstruowanej przeszłości. W hermeneutyce końca historii, którego narracyjne opisy znajdują się w kluczowych momentach struktury literackiej, wybrzmiewa pytanie, cofające się poprzez układ fabularny aż do początku: jakie wydarzenia uruchomiły łańcuch przyczynowo-skutkowy, którego zwieńczeniem okazał się ów koniec? Specyficzny rodzaj narracji historycznej Ksiąg Królewskich pokazuje nieudaną próbę stworzenia wspólnoty religijnej o prerogatywach politycznych, czyli utożsamienia religii z instytucjami politycznymi, co obowiązywało w kulturze narodów starożytnego Bliskiego Wschodu. Żydom po klęsce babilońskiej nigdy nie udało się (choć próbowali) stworzyć politycznych ram dla swojej wiary. Pozostali wspólnotą religijną oddzieloną od struktur politycznych, a więc wspólnotą, która na wygnaniu czuła się zależna wyłącznie od swego Boga, nie godząc się, aby jej istnienie gwarantowała jakakolwiek władza polityczna. Idea Izraela jako ludu Boga, żyjącego w diasporze, zrodziła się w trakcie głębokich przemyśleń nad katastrofą babilońską w 597–87 r. przed Chr. i jej traumatycznych konsekwencji w wydarzeniu rozproszenia. Wtedy powstały zręby doświadczenia, którego zapis tworzą poszczególne zbiory ksiąg Biblii Hebrajskiej. Celem tej książki jest więc ukazanie niezwykłej aktualności przesłania biblijnego dotyczącego problemu uprawiania historii, polityki i roli religii, także we współczesnym świecie.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wprowadzenie / 11
Rozdział I. Historia we współczesnych badaniach hermeneutycznych. Wprowadzenie do biblijnej historiografii / 21
1. Historia jako problem hermeneutyczny / 25
2. Narracyjność przedstawień historycznych / 32
3. Zamknięcie fabuły jako warunek narracji historii / 40
4. Zadania i funkcje historycznych narracji / 47
Rozdział II. Koniec historii jako perspektywa hermeneutyczna Ksiąg Królewskich / 67
1. Opowieści końca i jego konfiguracje / 73
1.1. Modlitwa Salomona / 76
1 Krl 8,31–51 / 76
1.2. Cykl Eliasza i Elizeusza / 77
1 Krl 17,1–16 / 77
2 Krl 4,38–41.42–44 / 80
2 Krl 6,24–31 / 81
2 Krl 7,3–4.9.12 / 84
1.3. Koniec w narracyjnym zwieńczeniu / 85
2 Krl 17,1–6; 18,9–11 / 85
2 Krl 18,27 / 86
2 Krl 24,8–17 / 86
2 Krl 24,18–25,7 / 91
2 Krl 25,8–21 / 95
2 Krl 25,22–26 / 97
1.4. Po końcu / 99
2 Krl 25,27–30 / 99
2. Figury końca: pamięć zerwanej ciągłości / 106
2.1. Głód / 108
2.2. Miecz / 123
2.3. Ruiny i pustka / 125
2.4. Wygnanie/przesiedlenie / 132
Rozdział III. Historia, trauma, narrator / 149
1. Trauma i nastroje końca: żałoba, ironia i smutek / 153
1.1. Żałoba / 154
1.2. Ironia i smutek w 1 Krl 3,16–28 / 160
2. Ironiczny kronikarz: historia w hermeneutyce ciągłości / 177
2.1. Początek historii królów / 178
2.2. Daty i kalendarze / 182
2.3. Schematy porównań i powtórzenia / 192
3. Czujący narrator: historia w hermeneutyce struktur nieciągłych / 196
3.1. Status narratora w biografii / 197
3.2. Biografia w biografii (1 Krl 17–19; 2 Krl 2) / 201
3.3. Narrator w przestrzeni: Elizeusz i kobieta z Szunem (2 Krl 4,8–37) / 210
4. Narrator i gra perspektyw: obraz historii w układzie całości / 228
4.1. Ciało w historii / 229
4.2. Jednostka i ramy społeczne a poczucie sensu historycznego (orientacja w świecie) / 232
Epilog / 240
Zakończenie / 243
Bibliografia / 251