- Kategorie
-
Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 97883242092709 |
EAN | 97883242092709 |
Zostaw telefon |
Autor: John Gage
Ro wydania: 2010
Liczba stron: 320
Okładka: miękka
Format: 19,00 cm x 26,00 cm
Czy barwa to zjawisko tylko psychofizjologiczne? Czy ma ona wpływ na uczucia? Ta żywo napisana książka, kolejna po nagrodzonym tytule Kolor i kultura, jest przesiąknięta przekonaniem, że znaczenie barwy tkwi w jej historycznym kontekście; zależy od tego, kiedy jest ona odbierana i interpretowana.
John Gage zgłębia tajemnice tematów tak odległych od siebie jak techniki optycznego mieszania używane w mozaikach, związki barwy i języka w Ameryce Łacińskiej w czasie jej podboju przez Hiszpanów oraz idee Goethego, Rungego, Blake'a i Turnera. John Gage stworzył fascynujące studium znaczenia koloru na przestrzeni wieków dla studentów i wykładowców historii sztuki i kultury, artystów i projektantów oraz psychologów i naukowców zainteresowanych tą tematyką.
Spis treści:
Wstęp /7
Część I
1. Konteksty koloru /11
Historia sztuki jako dziedzina jednocząca • Dzieła sztuki a postawy • Harmonia barw • Niestandardowy obserwator • Kolor w kontekście
2. Kolor i kultura /21
Praktyka i teoria koloru • Spektrum barwne i świat natury • „Podstawowe terminy kolorystyczne” • Pogarda dla koloru • Psychologia koloru: chromoterapia i test Lüschera • Kultura wysoka, kultura popularna
3. Kolor w sztuce: Literatura przedmiotu /34
Polityka koloru • Kolor i płeć • Tradycja formalistyczna • Substancja koloru • Teorie i przypuszczenia • Od Albertiego do Dürera • Od nauki do sztuki • Nauka – „doświadczenie wszystkich umysłów” • Teoria XX wieku • Kolor jako treść • Kolor zmienny: mieniące się tkaniny a modelunek • Kolor i symbol • Recepcja i reakcja • Teorie harmonii • Reprezentacja koloru • Historia koloru
Część II
4. Kolor w historii – względny i absolutny /67
Ikonografia wczesnego średniowiecza: światło a barwa • Kolor jako symbol • Czerwień i purpura w skali barw • Średniowieczne błękity • Pointylistyczny punkt widzenia • Sposób myślenia układacza mozaik • Atomy i mieszaniny • Imperatyw światła
5. Słowa koloru i plamy koloru /90
Skrybowie i okulary • Terminy kolorystyczne Nequama • Marginalia • Średniowieczna paleta • Czerwień: psychologiczne efekty koloru i ziele
6. Ghiberti i światło /98
Ghiberti i kamienie szlachetne • Sztuka szkła • Humaniści i światło
7. Color Colorado – badania porównawcze nad kulturami dawnej Ameryki /105
„Podstawowe terminy kolorystyczne” – problematyka • Terminy kolorystyczne i artykuły kolorowe • Kolor a strony świata • Znaczenie czerwieni
8. Raj głupców /121
Pryzmat heksagonalny • Redukcja środków • Pryzmat w XVI wieku • Scarmiglioni o kolorze • Szkło a kryształ • Kolory spektralne
9. Newton i malarstwo /134
Teorie mieszania • W poszukiwaniu harmonii – kolory podstawowe w druku • Zasady harmonii: kolor i muzyka • Harmonia i komplementarność
10. Newton Blake’a /144
Adaptując Michała Anioła • Zainteresowanie Blake’a optyką • Łuk materialny
11. Spoiwa i sekrety /153
Powaby kolorystyki malarstwa weneckiego • Wyjawienie sekretu • Pokłosie
12. Turner jako kolorysta /162
Kolor lokalny • Kolory podstawowe – „na początek kolor” • Światło i kolor • Względność koloru
13. „Dwa różne światy” – Runge, Goethe i kula koloru /169
Goethe i Runge • Steffens, Schiffermüller i Farben-Kugel • Tłumienie symboliki
14. W nastroju indygo – od Błękitnego Kwiatu do Błękitnego Jeźdźca /185
Błękitny kwiat • Różnicowanie błękitu na męski i kobiecy • Antropologia koloru • Konsekwencje teorii Goethego: symbol versus treść • Böcklin i Bezold • Psychologia eksperymentalna: Fechner i Wundt • Kandinsky i błękit • Recepcja teorii Goethego w XX wieku
15. Chevreul pomiędzy klasycyzmem a romantyzmem /196
Chevreul i Vernet • Malowanie bez odcieni • Odcienie szarości
16. Technika Seurata – przewartościowanie /209
Lektury Seurata • Malarski eksperyment • Prymat Chevreula
17. Milczenie Seurata /219
Chromatyka Helmholtza • Dubois-Pillet i Hayet • Vibert i nauka • Niedefiniowalny kolor
18. Czarne światło Matisse’a /228
Manet Matisse’a • Połowiczny uczony • Ciemne światło
19. Barwa jako język we wczesnym malarstwie abstrakcyjnym /241
Barwa w teozofii i u Kandinsky’ego • Natura i system • Znaczenie barw podstawowych • Język koloru
20. Psychologiczne podstawy stosowania barw w początkach malarstwa współczesnego /249
Gramatyka barw Kandinsky’ego • Praktyczna teoria Delaunaya • Podstawowe poglądy Mondriana, teoria harmonii Ostwalda
21. Zmysł koloru – wymiar synestetyczny /261
Percepcja i złudzenie • Jedność zmysłów • Kolor i fizjologia • Synestezja i estetyka
Podziękowania /270
Przypisy /271
Wybrana bibliografia /306
Spis ilustracji /312
Indeks nazwisk /315