- Kategorie
-
Kolej na Dolnym Śląsku w latach 1945-1949. Odbudowa i funkcjonowanie w cieniu militaryzacji
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-66292-04-8 |
EAN | 9788366292048 |
Zostaw telefon |
Autor: Bartosz Kruk
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 256
Okładka: twarda
Format: 16,0 cm x 23,5 cm
Dolny Śląsk stał się w XIX w. kolebką kolejnictwa w Europie Środkowej. W 1842 r. powstała tu pierwsza linia kolejowa łącząca Wrocław z Oławą. W kolejnych dziesięcioleciach tory kolei żelaznej spięły niemal wszystkie ważniejsze części tego regionu. W 1945 r. Dolny Śląsk znalazł się w granicach państwa polskiego. Kształtująca się na jego terenie polska administracja zmierzyć się musiała nie tylko ze zniszczeniami wojennymi, ale także z obcą poniemiecką infrastrukturą. Książka Bartosza Kruka pt. "Kolej na Dolnym Śląsku w latach 1945-1949" opowiada o fragmencie tych dziejów, o początkach polskiego kolejnictwa na Dolnym Śląsku.
Spis treści:
Wstęp /7
Rozdział I. Powstanie i rozwój kolei na Dolnym Śląsku do 1944 roku /21
1. Początki kolei i jej rozwój do 1848 roku /21
2. Rozbudowa kolei i jej upaństwowienie (1853-1892) /29
3. Dalsza rozbudowa kolei (1892-1911) - „kolejkowy fenomen" /37
4. Modernizacja kolei (1911-1939) /43
5. II wojna światowa i jej skutki dla kolejnictwa na Dolnym Śląsku /46
Rozdział II. Kolej na Dolnym Śląsku w 1945 roku /50
1. Organizacja kolejnictwa i transportu kolejowego na terenie Polski w 1944 roku /50
2. Działalność cywilnych i wojskowych władz kolejowych na Dolnym Śląsku /54
3. Zniszczenia i demontaże /61
4. Odbudowa i funkcjonowanie kolei w 1945 roku /67
Rozdział III. Odbudowa i funkcjonowanie kolei na Dolnym Śląsku w latach 1946-1949 /83
1. Odbudowa kolei w ramach planu trzyletniego /83
2. Warunki funkcjonowania dolnośląskich kolei /95
2.1. Tabor /96
2.2. Warunki podróżowania /100
2.3. Kadry /108
Rozdział IV. Zadania transportu kolejowego i ich realizacja (1946-1949) /126
1. Przewozy pasażerskie /128
2. Zorganizowane przewozy migracyjne /131
2.1. Zasiedlanie Dolnego Śląska przez ludność z Kresów Wschodnich oraz w ramach akcji „Wisła" /131
2.2. Zasiedlanie Dolnego Śląska przez reemigrantów z Jugosławii i Francji /145
2.3. Wysiedlenie Niemców z Dolnego Śląska /153
3. Przewozy towarowe /170
Rozdział V. Dolnośląska kolej w warunkach kształtującego się systemu totalitarnego (1945-1949) /181
1. W cieniu militaryzacji /181
2. Polskie Koleje Państwowe a aparat bezpieczeństwa /196
Zakończenie /213
Wykaz skrótów /217
Aneks /220
Spis ilustracji i tabel /224
Bibliografia /227
Fotografie /241