• Kolej na Dolnym Śląsku w latach 1945-1949. Odbudowa i funkcjonowanie w cieniu militaryzacji

Symbol: 7029
46.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 2 szt.
ISBN 978-83-66292-04-8
Zostaw telefon

Autor: Bartosz Kruk

Rok wydania: 2020

Liczba stron: 256

Okładka: twarda

Format: 16,0 cm x 23,5 cm

 

Dolny Śląsk stał się w XIX w. kolebką kolejnictwa w Europie Środkowej. W 1842 r. powstała tu pierwsza linia kolejowa łącząca Wrocław z Oławą. W kolejnych dziesięcioleciach tory kolei żelaznej spięły niemal wszystkie ważniejsze części tego regionu. W 1945 r. Dolny Śląsk znalazł się w granicach państwa polskiego. Kształtująca się na jego terenie polska administracja zmierzyć się musiała nie tylko ze zniszczeniami wojennymi, ale także z obcą poniemiecką infrastrukturą. Książka Bartosza Kruka pt. "Kolej na Dolnym Śląsku w latach 1945-1949" opowiada o fragmencie tych dziejów, o początkach polskiego kolejnictwa na Dolnym Śląsku.

Spis treści:

Wstęp /7

Rozdział I. Powstanie i rozwój kolei na Dolnym Śląsku do 1944 roku /21

1. Początki kolei i jej rozwój do 1848 roku /21

2. Rozbudowa kolei i jej upaństwowienie (1853-1892) /29

3. Dalsza rozbudowa kolei (1892-1911) - „kolejkowy fenomen" /37

4. Modernizacja kolei (1911-1939) /43

5. II wojna światowa i jej skutki dla kolejnictwa na Dolnym Śląsku  /46

Rozdział II. Kolej na Dolnym Śląsku w 1945 roku  /50

1. Organizacja kolejnictwa i transportu kolejowego na terenie Polski w 1944 roku /50

2. Działalność cywilnych i wojskowych władz kolejowych na Dolnym Śląsku /54

3. Zniszczenia i demontaże /61

4. Odbudowa i funkcjonowanie kolei w 1945 roku /67

Rozdział III. Odbudowa i funkcjonowanie kolei na Dolnym Śląsku w latach 1946-1949 /83

1. Odbudowa kolei w ramach planu trzyletniego /83

2. Warunki funkcjonowania dolnośląskich kolei /95

2.1. Tabor /96

2.2. Warunki podróżowania /100

2.3. Kadry /108

Rozdział IV. Zadania transportu kolejowego i ich realizacja (1946-1949) /126

1. Przewozy pasażerskie /128

2. Zorganizowane przewozy migracyjne /131

2.1. Zasiedlanie Dolnego Śląska przez ludność z Kresów Wschodnich oraz w ramach akcji „Wisła" /131

2.2. Zasiedlanie Dolnego Śląska przez reemigrantów z Jugosławii i Francji /145

2.3. Wysiedlenie Niemców z Dolnego Śląska /153

3. Przewozy towarowe /170

Rozdział V. Dolnośląska kolej w warunkach kształtującego się systemu totalitarnego (1945-1949) /181

1. W cieniu militaryzacji  /181

2. Polskie Koleje Państwowe a aparat bezpieczeństwa /196

Zakończenie /213

Wykaz skrótów /217

Aneks /220

Spis ilustracji i tabel /224

Bibliografia /227

Fotografie /241

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie