- Kategorie
-
Kolej Kłodzko - Lądek Zdrój - Stronie Śląskie
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788377292259 |
EAN | 9788377292259 |
Zostaw telefon |
Autor: Przemysław Dominas
Rok wydania: 2014
Liczba stron: 200
Okładka: twarda
Format: 21,00 cm x 29,00 cm
Oddajemy w Państwa ręce książkę przedstawiającą historię budowy i eksploatacji linii kolejowej Kłodzko – Lądek Zdrój – Stronie Śląskie przebiegającej przez atrakcyjny turystycznie górski teren ziemi kłodzkiej, na szlaku prowadzącym do znanego uzdrowiska Lądka Zdroju.
Dr Przemysław Dominas ‒ badacz dziejów komunikacji i transportu w Polsce i Niemczech ‒ w przystępny i ciekawy sposób opisuje potencjał gospodarczy regionu pod koniec XIX wieku. Zamieszczone w książce liczne zdjęcia z okresu budowy linii (koniec XIX w.), lat międzywojennych oraz czasów najnowszych uzupełniają tekst, a także ukazują, jak interesujący jest to krajobraz pod względem architektonicznym. Na fotografiach zostały utrwalone zabytkowe drewniane dworce o konstrukcji szkieletowej oraz mosty i wiadukty będące budowlaną wizytówką ówczesnej epoki. Autor wykorzystał w publikacji wiele nieznanych dotąd materiałów archiwalnych, informacje z ówczesnych periodyków o postępach w budowie i uroczystościach organizowanych z okazji uruchomienia linii.
Po zaprzestaniu przewozów pasażerskich w 2004 roku liczne obiekty kolejowe przestały pełnić swoje pierwotne funkcje. W książce znajdą Państwo szczegółowe informacje dotyczące losów poszczególnych stacji w ostatnich dziesięcioleciach.
Aby przybliżyć Czytelnikom przebieg linii Kłodzko – Lądek Zdrój – Stronie Śląskie, rozdziały zostały uzupełnione archiwalnymi planami wiaduktów, przepustów i mostów, mapami oraz rozkładami jazdy.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wprowadzenie /5
I. Dzieje Kolei Kłodzko - Stronie Śląski /7
1. Organizacja kolei na Śląsku w XIX wieku /7
2. Region doliny Białej Lądeckiej przed dotarciem kolei /8
3. Plany i przygotowania do budowy kolei doliny Białej Lądeckiej (1879-1894) /10
4. Budowa kolei Kłodzko - Stronie Śląskie (1894-1897) /17
5. Plany rozbudowy kolei Kłodzko - Stronie Śląskie do miejscowości Bolesławów i Stare Mesto oraz ze Stronia Śląskiego na Śnieżnik (1425 m n.p.m.) /21
6. Funkcjonowanie kolei Kłodzko - Stronie Śląskie do 1945 roku /24
6.1. Kursowanie pociągów pasażerskich /25
6.2. Wypadki kolejowe podczas budowy i funkcjonowania kolei Kłodzko - Stronie Śląskie /29
7. Kolej Kłodzko - Stronie Śląskie w okresie powojennym /30
7.1. Trudne lata 90. XX wieku /34
7.2. Powódź stulecia 1997 roku a setna rocznica uruchomienia linii Kłodzko - Stronie Śląskie /35
8. Kolej Kłodzko - Stronie Śląskie w XXI wieku /35
II. Szlak i infrastruktura techniczna kolei Kłodzko - Stronie Śląskie /43
1. Środowisko geograficzne /43
2. Szlak kolejowy kolei Kłodzko - Stronie Śląskie /47
3. Obiekty inżynieryjne /50
III. Stacje kolejowe kolei Kłodzko - Stronie Śląskie i ich architektura /59
1. Stacja Kłodzko Główne (w km 0,0) /60
2. Stacja Kłodzko Miasto (w km 1,7) /76
3. Stacja Krosnowice Kłodzkie (w km 6,9) /85
4. Stacja Żelazno (w km 10,1) /91
5. Stacja Ołdrzychowice Kłodzkie (w km 13,4) /98
6. Stacja Trzebieszowice (w km 18,8) /106
7. Stacja Radochów (w km 21,9) /113
8. Stacja Lądek Zdrój (w km 25,3) /116
9. Stacja Lądek Stójków (w km 27,6) /127
10. Stacja Stronie Śląskie (w km 30,9) /133
11. Bocznice kolejowe /148
Podsumowanie /151
Wkładka barwna /168
Bibliografia /181
Wykaz skrótów /183
Wykaz tabel /183
Źródła ilustracji /183
Wykaz ilustracji /195
Indeks nazw geograficznych /195
Indeks nazw osobowych /197
Streszczenie / Zusammenfassung /199