- Kategorie
-
Klątwa. Rzecz o ludowej magii słowa
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788374591126 |
EAN | 9788374591126 |
Zostaw telefon |
Autorka: Anna Engelking
Rok wydania: 2010
Liczba stron: 363
Okładka: twarda
Format: 14,5 cm x 21,0 cm
Uwaga - przetarta, zarysowana okładka
Czym jest ludowy rytuał klątwy? Anna Engelking, etnografka i etnolingwistka z Instytutu Slawistyki PAN, szuka odpowiedzi na to pytanie, analizując magiczne mówienie-działanie w kontekście ludowej mitologii i religii, wartości i norm społecznych. Rozmowy o przeklinaniu - symbolicznym zabijaniu słowem - jakie przeprowadziła z kilkudziesięcioma mieszkańcami wsi polskich i białoruskich, prowadzą ją od odkrycia "mitu o klątwie", czyli ludowej opowieści o kondycji ludzkiej wyznaczanej przez opozycję dobra i zła, życia i śmierci, upadku i wyzwolenia. W tę opowieść wpisane jest także "lustrzane odbicie" klątwy - błogosławieństwo.
Spis treści:
Wykaz skrótów /11
Przedmowa do wydania drugiego /15
Wprowadzenie. Temat, źródła, metoda /17
Część I. Magia
Rozdział 1. Magia: słowo, termin, pojęcie. Poszukiwanie znaczeń /25
Magia - ujęcie językoznawcze /26
Perspektywa obserwatorów /26
Z dziejów pojęcia. Od magów do magii /26
Słowo magia we współczesnej polszczyźnie /28
Perspektywa podmiotów magii. Zarys pojęcia w słowiańskiej kulturze ludowej /34
Magia - ujęcie antropologiczne /39
Kłopoty z definicją /39
Próby definiowania: między działaniem a światopoglądem /42
Rozdział 2. Magia ludowych rytuałów słownych /49
Magia słowa: teoria /49
Ujęcie językoznawcze, czyli magiczna funkcja języka /49
Ujęcie antropologiczne, czyli język magiczny /56
Uszczegółowienie, czyli ludowy rytuał słowny /72
Magia słowa: praktyka. Wprowadzenie w magię słowa w kulturze ludowej /75
Część II. Klątwa
Rozdział 3. Pole pojęciowe `klęcia` /99
Klątwę rzucać. `Klęcie1`, czyli przekląć i przeklęcie /101
Klątwą wyłączyć ze społeczności. `Klęcie2`, czyli wykląć i wyklęcie /107
Klnąc zaczarować. `Klęcie3`, czyli zakląć i zaklęcie /110
Używać przekleństw/ `Klęcie4`, czyli przeklinać i przekleństwo (przeklinanie) /113
Pod klątwą zobowiązywać. `Klęcie5`, czyli zaklinać i zaklinanie /126
Pod klątwą zapewniać/ `Klęcie6`, czyli zaklinać się i zaklinanie się (przysięganie) /128
Podsumowanie / 134
Rozdział 4. Ludowy rytuał klątwy /138
Klątwa rodzicielska /138
W poszukiwaniu struktury rytuału /138
- Obiekt rytuału /143
- Wykonawca rytuału /146
- Sprawca rytuału /158
- Podsumowanie /163
Exemplum, czyli historia prawdziwa córki przeklętej przez matkę /165
Odwrotność klątwy rodzicielskiej: klątwa dziecka /185
Klątwy innych osób /199
Rozdział 5. Semantyka klątwy /224
Struktura językowa dyrektyw magicznych /224
Wypowiedzenia żądająco-życzące /225
Wypowiedzenia zaklinająco-życzące /229
- Formuły typu bodaj cię Pan Bóg skarał /229
- Formuły typubodajeś zdechł /235
- Inne formuły w funkcji klątwy /237
Budowa semantyczna przeklęcia /237
Zawartość treściowa formuł klątwy /241
Kara boża, czyli sprawca klątwy jako jej egzekutor /242
- Przypadek szczególny: Matka Boska /249
Diabeł pod różnymi postaciami jako egzekutor klatwy /251
Los przeklętego /257
- Choroba /257
- Śmierć /264
- Niewola /270
Rozdział 6. Od przeklęcia do odklęcia /274
Dalsze losy przeklętego, czyli trwanie klątwy /274
Możliwości odklęcia /280
Zakończenie /291
Podsumowanie /291
Dalsze pytania badawcze /294
Aneks. Rytuał błogosławieństwa w kulturze ludowej, czyli udzielenie dóbr za pomocą słowa /299
Rozmówcy /319
Literatura /325
Contens /343
Summary /347
Indeks osób /355