- Kategorie
-
Kino końca wieku. Historia kina, tom 4
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788324231294 |
EAN | 9788324231294 |
Zostaw telefon |
Redakcja naukowa: Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 1376
Okładka: twarda z obwolutą
Format: 16,5 cm x 24,5 cm
Uwagi - obwoluta i okładka z lekkimi zatarciami
Kino końca wieku - to czwarty tom wielotomowej Historii kina, przygotowanej i zredagowanej dla wydawnictwa Universitas przez zespół badaczy z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Po Kinie niemym (2009), Kinie klasycznym (2011) i Kinie epoki nowofalowej (2015) przedmiotem omówienia stał się okres dwu dekad, zamykający dwudzieste stulecie. Epoka ta nie ma wprawdzie odrębnego, wyrazistego charakteru, który pozwoliłby ją określić jednym celnym terminem, stanowi jednak intrygujący tygiel przemian; zamykając «wiek kina», otwiera jednocześnie epokę «nowej widzialności», której najważniejszych parametrów nie jesteśmy na razie w stanie przewidzieć. Trzydziestu trzech autorów z czołowych polskich (i dwóch zagranicznych) ośrodków filmoznawczych stworzyło wszechstronną charakterystykę tego okresu. Otwierają ją dwa rozdziały ogólne: pierwszy przedstawia «planetę Hollywood» – zestaw nowych sposobów produkcji i rozpowszechniania filmów, dominujący w czasach globalizacji; drugi – estetykę postmodernizmu, który wydawał się wiodącym nurtem epoki, z dzisiejszej perspektywy utracił jednak większość operacyjnych walorów, jakie mu niegdyś przypisywaliśmy. Pozostałe dwadzieścia trzy rozdziały zawierają omówienie wszystkich najważniejszych zjawisk kina okresu 1981–2000: od tzw. reaganomatografii, czyli kina amerykańskiego lat 80., przez coraz potężniejsze kinematografie azjatyckie i południowoamerykańskie, po skromniejsze, omawiane tu po raz pierwszy – krajów bałtyckich czy Afryki Subsaharyjskiej. Całość układa się w opowieść o fascynującej dziedzinie, rozpoznanej, ale otwierającej się na nieznaną przyszłość.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp /19
I Marcin Adamczak
PLANETA HOLLYWOOD: POCZĄTEK „KINA, JAKIE ZNAMY” /21
II Arkadiusz Lewicki
POSTMODERNIZM W FILMIE FABULARNYM /49
III Rafał Syska
REAGANOMATOGRAFIA. KINO AMERYKAŃSKIE LAT OSIEMDZIESIĄTYCH /81
IV Magdalena Kempna-Pieniążek
MIĘDZY SUNDANCE A HOLLYWOOD: KINO AMERYKAŃSKIE EPOKI CLINTONA /161
V Tadeusz Lubelski
KINO FRANCUSKIE: ODPOCZYNEK WOJOWNIKA? /227
VI Tadeusz Szczepański
SKANDYNAWIA /307
VII Joanna Wojnicka
KINO SOWIECKIE I ROSYJSKIE /373
VIII Karolina Kosińska
KINO BRYTYJSKIE: REALIZM SPOŁECZNY I KINO DZIEDZICTWA /423
IX Kamila Żyto
KINO HISZPAŃSKIE: MIĘDZY PROTEKCJONIZMEM A KOMERCJALIZACJĄ /489
X Anna Miller-Klejsa, Diana Dąbrowska
KINO WŁOSKIE: ITALIANITA NA ROZDROŻU /527
XII Bolesław Racięski
ARGENTYNA, MEKSYK, BRAZYLIA ORAZ POZOSTAŁE KINEMATOGRAFIE LATYNOAMERYKAŃSKIE /605
XIII Michał Kucharczyk, Elżbieta Wiącek
KINO IRAŃSKIE WE WŁADZY AJATOLLAHÓW /641
XIV Jacek Flig
CHINY, TAJWAN, HONGKONG: TRZY SPÓŹNIONE FALE /693
XVI Marta Stańczyk
AUSTRALIA I NOWA ZELANDIA: (RE)DEFINIOWANIE KINEMATOGRAFII NARODOWYCH /735
XVII Jagoda Murczyńska
KINO AZJI POŁUDNIOWO-WSCHODNIEJ /761
XVIII Krzysztof Loska
PAMIĘĆ I TRAUMA: ODRODZENIE KINA JAPOŃSKIEGO /801
XIX Andrzej Pitrus
FILM AWANGARDOWY I SZTUKA WIDEO KOŃCA XX WIEKU /835
XX Paweł Sitkiewicz
FILM ANIMOWANY W CZASACH CYFROWEJ REWOLUCJI /867
XXI Andrzej Gwoźdź, Ewa Fiuk
ZANIM RUNĄŁ MUR I POTEM: KINEMATOGRAFIE NIEMIECKIE CZASÓW PRZEŁOMU /901
XXII Sebastian Jagielski
KINO POLSKIE W CZASACH TRANSFORMACJI /935
XXIII Miłosz Stelmach
WĘGRY: W TRYBACH HISTORII /1039
XXIV Iwona Sowińska
OBRAZY STAREGO I NOWEGO ŚWIATA. KINO CZECHÓW I SŁOWAKÓW /1063
XXV Inne kinematografie
Noty o autorach /1205
Indeks nazwisk (oprac. Krzysztof Siwoń) /1223
Indeks filmów (oprac. Krzysztof Siwoń) /1279