- Kategorie
-
Kancelarie miast szlacheckich Wielkopolski w okresie nowożytnym


Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność |
Mała ilość
|
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788368006599 |
EAN | 9788368006599 |
Zostaw telefon |
Autor: Marcin Frąś
Rok wydania: 2024
Liczba stron: 464
Oładka: twarda
Format: 16,5 cm x 23,5 cm
Przedmiotem niniejszych rozważań są kancelarie w miastach szlacheckich w Wielkopolsce. Miasta te, podobnie zresztą jak miasta będące własnością Kościoła, należą do grupy miast wyjętych spod bezpośredniej władzy suwerena, tj. króla polskiego. Na związek miast szlacheckich z państwem wpływał obowiązek uiszczania świadczeń (m.in. podatków pośrednich i bezpośrednich, dostarczania rekrutów). Z tej racji ich droga rozwoju przebiegała w odmienny sposób, niż działo się to w przypadku miast królewskich. Oczywiście realny sposób egzekwowania postanowień pana domenalnego rzutował na postać wytworów kancelarii miejskiej.
Praca jest próbą modelowego ujęcia kancelarii miast szlacheckich w Wielkopolsce w okresie nowożytnym. Pewne jej aspekty noszą znamiona ogólności. Dotyczy to przynajmniej analizy procesów aktotwórczych, które w moim odczuciu w większości kancelarii miejskich tego okresu przebiegały analogicznie. W tym przypadku wywód opieram na literaturze. Szczegółowe prześledzenie tego procesu ma uzasadnienie w kontekście przeprowadzenia jednostkowych studiów przypadku. Przy poszczególnych rodzajach wpisów dokumentujących przebieg procesu sądowego stosuję przypisy z odesłaniem do konkretnych sygnatur ksiąg miejskich.
(ze Wstępu)
Spis treści:
Wstęp /9
Przedmiot badania /9
Zakres chronologiczny /10
Zakres terytorialny /11
Podstawa źródłowa /11
Stan badań /12
Metodologia /19
Konstrukcja pracy /19
1. Ustrój aktotwórcy /21
1.1. Miasta szlacheckie w sieci miejskiej Wielkopolski /21
1.2. Samorząd miejski /44
1.2.1. Właściciel /45
1.2.2.Burmistrz /46
1.2.3. Rada miejska /47
1.2.4. Wójt /48
1.1.5. Ława sądowa /49
1.2.6. Urząd burmistrzowsko-wójtowski (organ łączony, urząd obopólny) /50
1.2.7. Trzeci ordynek /50
1.2.8. Inni urzędnicy /51
2. Organizacja pracy kancelaryjnej /69
2.1. Pisarz /76
2.1.1. Pochodzenie społeczno-geograficzne /80
2.1.2. Wykształcenie /85
2.2. Proces aktotwórczy /101
2.3. Archiwizacja /110
2.4. Miejsce pracy pisarzy /121
2.5. Czas /122
2.6. Koszty funkcjonowania kancelarii /124
2.6.1. Przychody /124
2.6.2. Wydatki /126
3. Produkcja kancelaryjna i pozostałość aktowa /143
3.1. Dokumenty/listy /143
3.1.1. Pieczęć miejska /155
3.2. Księgi /165
3.2.1. Treść zapisów w księgach miejskich /166
3.2.2. Upowszechnienie się księgi /176
3.2.3. Budowa /179
3.2.4. Oprawy /194
3.2.5. Ekstrakty /207
Zakończenie /213
Aneks 1. Zestawienie ksiąg miejskich /217
Aneks 2. Wykaz pisarzy /268
Aneks 3. Inwentarze archiwów miast szlacheckich Wielkopolski /326
Aneks 4. Wykaz dokumentów i listów /333
Spis ilustracji /439
Spis tabel /441
Bibliografia /443