- Kategorie
-
Jeżeli Bóg istnieje...Wolność człowieka a hipoteza teistyczna. Wybór tekstów
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788380615199 |
EAN | 9788380615199 |
Zostaw telefon |
Redakcja naukowa: Andrzej P. Stefańczyk
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 622
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Seria: Źródła i monografie 461
Uwagi - okładka z zatarciami, brzegi stron przybrudzone
Jednym z najszerzej dyskutowanych współcześnie problemów w filozofii jest kwestia wolnej woli. Dotyczy ona tego, czy samą wolną wolę daje się uzgodnić z przyczynową determinacją działania przez czynniki niezależne od kontroli sprawcy, co jest warunkiem moralnej odpowiedzialności. Dyskusja zatem o wolnej woli prowadzi do problemu zasługi i kary, winy i odpowiedzialności, umysłu i ciała, konieczności i możliwości, wieczności i czasu, dobra i zła. W konsekwencji problem wolnej woli nie ogranicza się w prosty sposób do jednej, określonej dziedziny filozofii, ale staje się przedmiotem dociekań etyki, epistemologii, filozofii społecznej i politycznej, metafizyki, filozofii umysłu, filozofii prawa i nauki czy wreszcie filozofii religii. Wspólnym mianownikiem zarysowanego zagadnienia jest problem fatalizmu — fatalizmu teologicznego, ale także logicznego. Logiczna wersja fatalizmu zakłada, że każde zdarzenie przyszłe jest zdeterminowane przez to, co już jest prawdziwe, w szczególności przez prawdę, która się wtedy zdarzy. Teologiczny wariant fatalizmu natomiast wprowadza predestynację wszystkich zdarzeń w takim zakresie, w jakim boski byt poznaje wcześniej albo wprost z wieczności, że dane zdarzenia będą miały miejsce.Prezentowana książka jest odpowiedzią na zainteresowanie problematyką wolnej woli i hipotezą teistyczną obserwowane we współczesnej filozofii od lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia, o czym świadczą publikacje A.N. Priora, Ch. Hartshorna, N. Pike'a czy R. Taylora, a współcześnie W. Haskera, P. Inwagena, A. Plantingi i wielu innych. Publikowany tom przekładów dzieł klasyków zagadnienia wolnej woli i hipotezy teistycznej od czasów karolińskich do współczesności, tekstów niezwykle ważnych i nośnych filozoficznie, wypełnia ewidentną lukę w polskiej literaturze filozoficznej. Warto podkreślić, że podobny deficyt adekwatnych przekładów także w filozoficznej literaturze anglojęzycznej skutkował nieporozumieniami albo wręcz zupełnie błędnymi interpretacjami tych klasycznych problemów.
Niniejszy tom jest pierwszą częścią realizowanego na Wydziale Filozofii KUL projektu dotyczącego badań nad problemem wolnej woli i hipotezy teistycznej. Część drugą będzie stanowił tom zawierający studia i eseje poświęcone zarówno doktrynie myślicieli prezentowanych w tym tomie, jak i koncepcjom przedstawicieli innych nurtów w filozofii dawniejszej i współczesnej, takich jak Anzelm z Canterbury, Tomasz z Akwinu, Baruch Spinoza, reprezentanci filozofii procesu i teizmu otwartego. Publikacja tomu obejmującego studia i eseje jest planowana na wiosnę 2019 roku.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Przedmowa - Agnieszka Kijewska, Andrzej P. Stefańczyk /5
Wprowadzenie - Andrzej P. Stefańczyk /9
Zasada dwuwartościowości i problem fatalizmu /10
Działanie Boga – łaska i predestynacja /13
Przekłady /20
GOTTSCHALK Z ORBAIS - Andrzej P. Stefańczyk /23
Koleje życia /24
Nauka Gottschalka o podwójnej predestynacji /26
Gottschalk z Orbais, Dłuższe wyznanie wiary - przełożył Andrzej P. Stefańczyk /31
Gottschalk z Orbais, O predestynacji - przełożył Andrzej P. Stefańczyk /55
VII. Natura a łaska /55
VIII. Świadectwa Ewangelii o predestynacji wybranych albo potępionych i o wyjątkowym wybraniu wybranych /66
Świadectwa Apostoła Pawła na temat wspomnianego zagadnienia /68
IX. Chrystus a Antychryst /69
X. Jedynie wybrani są odkupieni /77
XI. Przeciw tym, którzy twierdzą, że potępieni zostali odkupieni /82
XII. Świadectwa dotyczące wspomnianego problemu /86
Jest pewne, że potępieni nie zostali odkupieni /92
XIII. Uwagi na różne tematy /93
XIV. O potępionych, którzy zostali ochrzczeni /96
XV. Prawo i łaska /99
XVI. Chrystus jako waga /101
XVII. Dlaczego mówi się czasami, że Syn jest równy Ojcu, a czasami, że jest mniejszy od Ojca /102
XVIII. O wybranych i potępionych /105
HINKMAR Z REIMS, LIST DO MNICHÓW I PROSTEGO LUDU SWOJEJ DIECEZJI - przełożył Andrzej P. Stefańczyk /107
JAN SZKOT ERIUGENA - Agnieszka Kijewska /115
JAN SZKOT ERIUGENA, O predestynacji - przełożyła Agnieszka Kijewska /121
Przedmowa. List do Hinkmara i Pardulusa /121
Rozdział I. O tym, że każdy problem jest rozwiązywany dzięki poczwórnemu systemowi czterech reguł całej filozofii /123
Rozdział II. Na podstawie argumentu z konieczności (argumento necessitatis) wykazuje się, że nie może być dwóch predestynacji /127
Rozdział III. O tym, że rozum nie dozwala, aby były dwie predestynacje /133
Rozdział IV. O jednej, prawdziwej i jedynej Bożej predestynacji /140
Rozdział V. O tym, że Boża przedwiedza i predestynacja nikogo nie zmusza do dobrego lub złego postępowania /146
Rozdział VI. O tym, że każdy grzech nie ma innego źródła niż wolny wybór indywidualnej woli /153
Rozdział VII. O tym, że wolny wybór woli powinien być zaliczony do dóbr, których Bóg udzielił człowiekowi, chociaż [człowiek] źle może z tego daru korzystać. Czym jest przyczyna grzechu i czym jest grzech? /155
Rozdział VIII. O różnicy między naturą człowieka jego wolnym wyborem /158
Rozdział IX. O tym, że przedwiedza i predestynacja są orzekane o Bogu nie w sposób właściwy, ale na podobieństwo rzeczy [podległych] czasowi /165
Rozdział X. O tym, że kiedy mówi się, iż Bóg poznał naprzód albo predestynował grzechy, śmierć albo kary dla ludzi czy aniołów, należy to rozumieć na podstawie przeciwieństwa /171
Rozdział XI. O tym, że na podstawie boskiego i ludzkiego autorytetu można udowodnić, że Boża predestynacja dotyczy jedynie tych, którzy zostali przeznaczeni do wiecznej szczęśliwości /174
Rozdział XII. O definicji predestynacji /181
Rozdział XII. O tym, co można wywnioskować z powyższej opinii świętego Augustyna /186
Rozdział XIV. [W którym są] zebrane razem świadectwa świętego Augustyna, z których jasno wynika, że jest tylko jedna predestynacja i dotyczy ona wyłącznie świętych /187
Rozdział XV. Za pomocą jakiego sposobu wyrażania mówi się, że Bóg przewiduje grzechy, skoro są one niczym, albo predestynuje kary za nie, które również są niczym /193
Rozdział XVI. O tym, że żadna natura nie wymierza kary naturze i że kary grzeszników to nie jest nic innego jak ich grzechy /199
Rozdział XVII: Dlaczego mówi się, że Bóg predestynował kary, skoro ani ich nie czyni, ani nie predestynuje? /208
Rozdział XVIII. O tym, że błąd tych, którzy żywią na temat predestynacji inne niż święci Ojcowie poglądy, ma źródło w nieznajomości sztuk wyzwolonych /214
Rozdział XIX. O ogniu wiecznym /221
Epilog [dzieła] o Bożej predestynacji /223
ROBERT GROSSETESTE - Agnieszka Kijewska /225
ROBERT GROSSETESTE, O wolnym wyborze - przełożyła Agnieszka Kijewska /231
Przedmowa /231
Rozdział I. Czy wolna wola istnieje? /231
Rozdział II. O Bożej wiedzy na temat tego, co jednostkowe /233
Rozdział III. Czy to, co przygodne (contingens), wynika z tego, co konieczne (ex necessario)? /237
Rozdział IV. Czy zdanie: „Bóg zna a” jest konieczne? /242
Rozdział V. Argumenty [przemawiające za tym],że Boża wiedza jest konieczna /245
Rozdział VI. Czy to, co jest przygodne, może wynikać z tego, co konieczne? /248
Rozdział VII. Odpowiedź na to, co zostało powiedziane /249
Rozdział VIII. O założeniach poczynionych w odpowiedzi /254
Rozdział IX. Odpowiedź na argumenty przeciwko założeniom poczynionym w odpowiedzi /257
Rozdział X. O predestynacji /263
Rozdział XI. Czy łaska niszczy wolny wybór? /265
Rozdział XII. Czy bez wolnego wyboru wszechświat byłby lepszy? /270
Rozdział XIII. O fatum /273
Rozdział XIV. Czy grzech może mieć władzę nad wolnym wyborem? /277
Rozdział XV. Czy wola może być przymuszona? /278
Rozdział XVI. W którym wykazuje się, że wolny wybór istnieje /279
Rozdział XVII. Czy wolny wybór orzeka się jednoznacznie o człowieku, aniele i Bogu? /284
Rozdział XVIII. Możność grzeszenia nie należy do istoty wolnego wyboru /87
JAN DUNS SZKOT I JEGO KWESTIE O PREDESTYNACJI - Martyna Koszkało /293
JAN DUNS SZKOT, ORDINATIO I, DIST. 40-41 - przełożyła Martyna Koszkało /299
DIST. 40. Kwestia pojedyncza: Czy wybrany może zostać skazany na potępienie? /299
DIST. 41. Kwestia pojedyncza: Czy jest jakaś zasługa [powodem] predestynacji lub potępienia? /302
THOMAS BRADWARDINE I JEGO DZIEŁO - Elżbieta Jung /319
THOMAS BRADWARDINE, O SPRAWIE BOGA PRZECIWKO PELAGIUSZOWI I O MOCY PRZYCZYN - przełożyła Elżbieta Jung /325
Księga I
Rozdział 11. O tym, że pierwsza, konieczna, niezłożona przyczyna to Bóg i że przyczyna złożona najpierw bezwarunkowo wywodzi się od Boga, na przykład [od prawd]: „Bóg istnieje”, „Bóg wie wszystko”, „Bóg chce wszystkiego” lub innych tego rodzaju /330
Rozdział 18. Odróżnia się w nim Bożą wiedzę dotyczącą tego, co proste i złożone, oraz tego, co poznawalne złożone w pewien sposób pierwsze i późniejsze, od Bożej woli; pokazuje się, że te wcześniejsze są w pewien sposób przyczyną Bożej wiedzy dotyczącej tego, co złożone, późniejsze nie są takie żadną miarą, lecz że Bóg poznaje je przez swoją wolę /333
Rozdział 25. Przedstawia zarzuty przeciwko niezmienności Bożej woli i je odpiera /336
Rozdział 35. Przeciwko Pelagiuszowi, że łaska jest dawana przez Boga za darmo, a nie jest nabywana za poprzedzające ją zasługi /342
Księga II
Rozdział 1. Co to jest wolny wybór i na czym polega? /346
Rozdział 2. O działaniu wolnej woli i jej przedmiocie /348
Rozdział 3. Żadna przyczyna niższa nie może zmusić stworzonej woli do rozumnego i wolnego działania mającego na celu zasługę lub grzech /351
Księga III
Rozdział 5. Rozdział ten zawiera 13 podpunktów w postaci wniosków wynikających z przedstawionych rozważań /354
Rozdział 53 /363
LUIS DE MOLINA - Andrzej P. Stefańczyk /369
Życie /369
Doktryna Luisa de Moliny /371
1. Przyczynowanie Boga – łaska /371
2. (Przed)wiedza Boga a wolność człowieka /373
Przekład /375
LUIS DE MOLINA, ZGODNOŚĆ WOLNEGO WYBORU Z DARAMI ŁASKI, Z BOŻĄ PRZEDWIEDZĄ, OPATRZNOŚCIĄ, PREDESTYNACJĄ I REPROBACJĄ - przełożył Andrzej P. Stefańczyk /377
Zgodność wolnego wyboru, część IV [q. 14, a. 13, disputationes 47-53] O przedwiedzy Boga /377
Dysputa 47. Przyczyna przygodności /377
Dysputa 48. Czy wszystkie rzeczy, które istnieją, istniały i będą istnieć w czasie, są obecne dla Boga odwiecznie jako ich własne istnienia /388
Dysputa 49. Czy przyszłe rzeczy przygodne są znane Bogu pewnie dlatego, że są one teraźniejsze dla Niego w swoim istnieniu, i stąd przygodność tych rzeczy daje się dobrze pogodzić z Bożą przedwiedzą? /400
Dysputa 50. Czy Bóg poznaje w sposób pewny przygodną przyszłość przez idee? Jednocześnie zostają zweryfikowane poglądy Szkota i Duranda /418
Dysputa 51. Czy wolność wyboru i przygodność rzeczy dają się poprawnie uzgodnić z Bożą przedwiedzą na podstawie tego, że cokolwiek zdarzy się z powodu wrodzonej wolności wyboru, to Bóg sprawi, że nie jest to inne niż to, co znał Bóg od swojej wieczności? /431
Dysputa 52. Czy w Bogu jest wiedza o przyszłych rzeczach przygodnych? A także, w jaki sposób wolność wyboru i przygodność rzeczy uzgadniają się z tą wiedzą? /449
GOTTFRIED WILHELM LEIBNIZ - Andrzej P. Stefańczyk /481
Próba zjednoczenia chrześcijaństwa /482
Problem bezwarunkowego wybrania /485
Wolność: spontaniczność i przygodność /490
Problem zła w najdoskonalszym z możliwych światów /492
GOTTFRIED WILHELM LEIBNIZ, ROZPRAWA O PREDESTYNACJI I ŁASCE. KOMENTARZ DO BURNETA - przełożył Andrzej P. Stefańczyk /497
Przedmowa komentatora /497
Rozprawa o predestynacji i łasce /500
ROBERT MERRIHEW ADAMS - Marcin Inwanicki /531
ROBERT MERRIHEW ADAMS, WIEDZA POŚREDNIA A PROBLEM ZŁA - przełożył Marcin Iwanicki /533
JOHN MARTIN FISCHER - Marcin Iwanicki /551
JOHN MARTIN FISCHER. WOLNOŚĆ A PRZEDWIEDZA - przełożył Marcin Iwanicki /553
I. Argument Pike’a /554
II. Twarde i miękkie fakty /557
III. Wymóg inkompatybilisty /562
IV. Wniosek /566
Wykaz skrótów /567
Bibliografia /569
Indeks osobowy /605