- Kategorie
-
Intelektualiści w średniowieczu
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788367020367 |
EAN | 9788367020367 |
Zostaw telefon |
Autor: Jacques Le Goff
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 321
Okładka: miękka
Format: 14,5 cm 20,5 cm
Tą dość wczesną (1957) książką Jacques Le Goff (1924–2014), francuski klasyk historii średniowiecza, wzbudził spore kontrowersje, zwłaszcza wśród historyków i filozofów chrześcijańskich. Dokonał tu – jak zwykle we frapujący sposób – opisu pewnej formacji społecznej, która narodziła się jego zdaniem w XII–XIII wieku wraz z rozwojem miast i podziału pracy. To intelektualiści, których trzeba wyraźnie odróżniać od szerszej kategorii inteligencji. Specyfiką tej jej podgrupy jest określony rodzaj pracy umysłowej: połączenie nauczania z badaniami, które dziś uznalibyśmy za naukowe, i z pracą nad metodyką nauczania. Naturalnym środowiskiem intelektualistów były korporacje uniwersyteckie, które zaczęły powstawać w XIII wieku. Rewolucyjna zmiana polegała na przeniesieniu życia umysłowego z klasztoru do miasta i na narodzinach nowej drogi do władzy – przez egzamin (edukację). Cały ów proces musiał powodować napięcia i konflikty, których dramatyczny przebieg ta opowieść o życiu średniowiecznych intelektualistów eksponuje od strony społecznej i personalnej – jak w przypadku tragicznego losu Abelarda. Jako myśliciele z natury rzeczy starali się oni wybić na niezależność, ale jako chrześcijanie podlegali zewnętrznym i wewnętrznym ograniczeniom: władzy kościelnej i własnych przekonań. Le Goff doprowadza swoją historię do czasów odrodzenia, gdy chrześcijańskiego intelektualistę zastąpił intelektualista o innej formacji: humanista.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Kilka uwag autora do wydania polskiego /9
Przedmowa do wydania francuskiego /15
Wprowadzenie /35
Część pierwsza
Wiek XII. Narodziny intelektualistów w XII wieku .43
Czy istniał renesans karoliński? /46
Nowoczesność w XII wieku. Starożytni i nowocześni /50
Wkład grecko-arabski /57
Tłumacze /59
Paryż: Babilon czy Jerozolima? /67
Goliardzi /73
Włóczęga intelektualna /74
Immoralizm /77
Krytyka społeczeństwa /82
Abelard /90
Heloiza /94
Kobieta i małżeństwo w XII wieku /96
Nowe walki /100
Święty Bernard i Abelard /104
Logik /106
Moralista /107
Humanista /110
Chartres i jego duch /111
Naturalizm w Chartres /115
Humanizm w Chartres /117
Człowiek-mikrokosmos /122
Warsztat i homo faber /126
Osoby /128
Promieniowanie /131
Pracownik umysłowy i warsztat miejski /131
Badanie i nauczanie /134
Narzędzia /135
Część druga
Wiek XIII. Dojrzałość i jej problemy
Profil XIII wieku /139
W walce z władzami kościelnymi /142
W walce z władzami świeckimi /145
Poparcie i kontrola papiestwa /147
Wewnętrzne sprzeczności korporacji uniwersyteckiej /150
Ustrój korporacji uniwersyteckiej /153
Organizacja studiów /157
Programy /159
Egzaminy /161
Klimat moralny i religijny /164
Uniwersytecka pobożność /165
Narzędzia pracy /168
Książka jako narzędzie pracy /171
Metoda: scholastyka /175
Słownictwo /175
Dialektyka /176
Autorytet /177
Rozum: teologia jako nauka /179
Ćwiczenia: quaestio, disputatio, quodlibet /180
Sprzeczności - z czego żyć? Wynagrodzenie czy beneficjum? /185
Spór duchowieństwa zakonnego ze świeckim /191
Sprzeczności w łonie scholastyki: ryzyko naśladowania starożytnych /202
Pokusy naturalizmu /206
Trudna równowaga wiary i rozumu: arystotelizm i awerroizm /209
Związki między rozumem a doświadczeniem /222
Związki między teorią a praktyką /223
Część trzecia
Od akademika do humanisty
Zmierzch średniowiecza /231
Ewolucja sfery materialnej ludzi uniwersytetu /235
Ku arystokracji dziedzicznej /240
Kolegia i arystokratyzacja uniwersytetów /246
Ewolucja scholastyki /249
Rozbrat rozumu i wiary /250
Granice wiedzy eksperymentalnej /253
Antyintelektualizm /256
Narodowy charakter uniwersytetów: nowa geografia uniwersytecka /261
Uniwersytety a polityka /268
Pierwszy uniwersytet narodowy: Praga /276
Paryż: blaski i cienie polityki uniwersyteckiej /278
Skostnienie scholastyki /284
Uniwersytety otwierają się na humanizm /288
Powrót do poezji i mistyki /293
Wokół Arystotelesa: powrót do pięknego wysłowienia /297
Humanista arystokratyczny /300
Powrót na wieś /305
Rozbrat wiedzy i nauczania /309
Bibliografia /313
Najważniejsze daty /317