- Kategorie
-
Intelektualiści chrześcijańscy wobec Żydów w średniowieczu
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788365031082 |
EAN | 9788365031082 |
Zostaw telefon |
Autor: Gilbert Dahan
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 744
Okładka: twarda
Format: 15,00 cm x 21,00 cm
Tolerancja oraz antysemityzm, antynomiczny paradygmat chrześcijańskich postaw wobec Żydów, wart jest prześledzenia u źródeł, czyli w europejskim, chrześcijańskim średniowieczu. Uniwersalne przesłanie dzieła polega na tym, że pisane przez autora żydowskiego pochodzenia, pozwala czytelnikowi spojrzeć oczami „drugiej strony” na prezentowane zagadnienia. Chociaż odżegnuje się od bezpośrednich analogii historycznych i nie wypowiada się expressis verbis na temat stosunków chrześcijańsko-żydowskich panujących na terytoriach spoza wyznaczonego obszaru, jednak analiza treści dzieła nasuwa pewne wnioski. Historycznie bowiem – jak wynika z treści – „problem żydowski” narodził się w Europie Zachodniej. Do Europy Środkowej i Wschodniej został przeniesiony wraz wypędzonymi stamtąd Żydami. Rzeczpospolita przyjęła ich z otwartymi rękami i otoczyła tolerancją. Na kilka wieków stała się ich „drugą ojczyzną”. Nietolerancja i antysemityzm nie są więc polskimi „wynalazkami”, co współcześnie sugerują często spadkobiercy takich postaw. Książka Dahana, której trudno zarzucić brak obiektywizmu w tej kwestii, lokalizuje historycznie narodziny „problemu żydowskiego”, wskazuje gdzie powstał stereotyp Żyda jako intruza i wroga chrześcijaństwa. Książka Gilberta Dahana, Intelektualiści chrześcijańscy wobec Żydów w średniowieczu podąża śladami dwóch francuskich uczonych zajmujących się historią Żydów w średniowieczu. Marcela Simona, autora książki: Verus Israel. Etude sur les relations entre chrétiens et juifs dans l’Empire romain (135–425), [Paryż 1948, II wyd. 1964] i Bernharda Blumenkranza, autora Juifs et chrétiens dans le monde occidental (430–1096), [Paryż-La Haye 1960]. Praca Blumenkrantza nawiązuje do dzieła Simona, obie prezentują dzieje wyznawców judaizmu na zachodzie Europy w pierwszych dziesięciu wiekach chrześcijaństwa. Książka Gilberta Dahana, obejmująca wieki od XII do XIV – jak mówi autor – pełni rolę chronologicznej kontynuacji prac jego poprzedników i mistrzów.
Spis treści:
Przedmowa wydawcy /3
Wstęp /13
Wykaz skrótów /21
CZĘŚĆ PIERWSZA. TŁO HISTORYCZNE
Rozdział 1. Fakty /25
Oskarżenia /28
Mordy rytualne /29
Zbezczeszczenia hostii /32
Oskarżenia różne /34
Prześladowania /35
Wyprawy krzyżowe /35
Pogromy /37
– czynniki „społeczno-polityczne” /38
– strach przed Innym /40
– przyczyny religijne /41
Odrzucenie /43
Wykluczenie /43
Wypędzenia /46
Rozdział 2. Władza królewska /49
Opieka /50
W jakich dziedzinach? /50
Dlaczego? /54
Przychylność /57
Wyzysk /60
Władza królewska i Kościół /65
Rozdział 3. Status prawny /71
Teksty pochodzące od władzy królewskiej. Prawodawstwo ogólne /73
„Siete Partidas” /73
Francja /75
Anglia /78
Niemcy /80
Hiszpania /83
Teksty lokalne /86
Obywatelstwo /86
Opieka /87
Wymiar sprawiedliwości /90
Opłaty /92
Organizacja wspólnoty żydowskiej /93
Prawo rzymskie /94
Status ogólny /97
Opieka /99
Ograniczenia /100
Stosunki między Żydami i chrześcijanami /102
CZĘŚĆ DRUGA. KOŚCIÓŁ A ŻYDZI
Rozdział 1. Problematyka /107
Postawienie problemu /107
Teksty /112
Korespondecja papieży /112
Sobory /113
Prawo kanoniczne /114
Doniosłość problemu /117
Prawo kanoniczne i Żydzi /117
Dziesięciny /120
Przysięgi /123
Kary /125
Spory sądowe /126
Aneks. Teksty Corpus iuris canonici dotyczące Żydów /128
Rozdział 2. Legitymizacja judaizmu /133
Kult /133
Małżeństwa /137
Wymiar sprawiedliwości: świadectwa /144
Prawo do własności i handlu /147
Rozdział 3. Opieka /152
Opieka ogólna /154
Sicut Judeis /154
Opieka papieży /155
Komentarze kanonistów 158
Zakaz przymusowych chrztów /159
Teksty kanoniczne i komentarze /160
Pojęcie „przymusu” /163
Chrzest żydowskich dzieci /165
Odrzucanie oskarżeń /169
Mord rytualny /170
Zbeszczeszczenie hostii /171
Opieka indywidualna /172
Rozdział 4. Ograniczenia /176
Oddzielenie /177
Wspólne zamieszkiwanie /178
Biesiadowanie /182
Oddzielenie fizyczne /191
Poniżenie /199
Urzędy publiczne /200
Synagogi /204
Wielki Tydzień /206
Zakazane oddziaływanie: Inkwizycja /208
„Turbato corde” /210
Przejścia na judaizm /211
Powroty do judaizmu /214
„Występki” Żydów /217
Rozdział 5. Postawa ofensywna /221
Środki ekonomiczne /222
Ochrona nawróconych Żydów /222
Niewolnicy /228
Lichwa /232
Potępienie literatury żydowskiej /241
Przymusowe kaznodziejstwo /245
CZĘŚĆ TRZECIA. SPOTKANIE
Rozdział 1. Spotkania rzeczywiste /255
Biblia /257
Nauka /259
Wiara /262
Rozdział 2. Nauka hebrajskiego /266
Nieznajomość hebrajskiego /270
Różne wzmianki /270
Interpretacje /272
Alfabety /273
Środki i metody /278
Rola konwertytów /278
Transkrypcje /279
Gramatyki i glosaria /283
Książki /286
O prawdziwe nauczanie /288
„Studia” /288
Katedry uniwersyteckie /291
Hebraiści /294
Rozdział 3. Wokół Biblii /303
Rewizje tekstu Biblii /304
Étienne z Citeaux /305
Mikołaj Maniacoria /306
Korektory /309
Uwagi w komentarzach /314
Tłumaczenia Biblii /320
Znajomość żydowskiej egzegezy /325
Rozdział 4. Z miłości do wiedzy /347
Filozofia /349
Awicebron /350
Izaak Izraeli /351
Majmonides 353
Nauki ścisłe i przyrodnicze /363
Astronomia /364
Matematyka /369
Tłumacze /371
Medycyna /374
CZĘŚĆ CZWARTA. STARCIE
Rozdział 1. Rys historyczny /383
Początki /383
Świadectwa w wiekach XII–XIV /386
Usztywnienie władz /395
Debaty wymuszone /400
Paryż 1240 /400
Barcelona 1263 /403
Inne /405
Rozdział 2. Miejsca polemiki. Formy i środki wyrazu /408
Miejsca polemiki /409
Polemika przeciw heretykom /409
Kaznodziejstwo /414
Literatura religijna /419
– miracles /420
– exempla /423
– teatr /426
– Streitgedicht /433
– poezja liryczna /435
Polemika w egzegezie Biblii /438
Wersety polemiczne /440
Obrazy Żydów i Synagogi /447
Literatura polemiczna /460
Kategorie /461
Zbiory testimonia /464
Traktaty teologiczne /469
Dialogi /471
Rozdział 3. Metoda /479
Ratio /484
Odwołanie do zdrowego rozsądku /488
Dialektyka /492
Elementy filozoficzne /495
Auctoritas /498
Stary Testament /502
– kanon /503
– odwołanie do hebrajskiego /506
– przekłady /510
– targum /514
Teksty rabiniczne /517
– przed rokiem 1240 /519
– sprawa roku 1240 /524
– po Barcelonie 1263 roku /527
Józef Flawiusz /532
Rozdział 4. Kilka tematów polemiki /536
Spór wokół interpretacji Pisma Świętego /538
Niezrozumienie Pisma Świętego /538
Sprzeciw wobec żydowskiej egzegezy /541
Odpowiedź na egzegezy żydowskie /545
– semantyka /546
– egzegeza historyczna /548
– egzegeza midraszowa /551
Prawda chrześcijaństwa /553
Trójca /554
Przyjście Mesjasza /561
Chrześcijańskie praktyki /568
– kult obrazów /568
– eucharystia /570
Przestarzałość judaizmu /571
Argumenty z Pisma /572
Żydowskie zastrzeżenia /573
Szabat /573
Prawa żywieniowe /575
CZĘŚĆ PIĄTA. INTELEKTUALIŚCI I „KWESTIA ŻYDOWSKA”
Rozdział 1. Obraz Żyda a Żyd rzeczywisty /579
Definicja Żyda /580
Leksykografowie /580
„Distinctiones” /581
Teksty prawnicze 582
Obrazy Żyda /587
Cielesny /587
Tułacz /589
Diabelski /590
Wróg /594
Inny /598
Znajomość judaizmu /603
Obrzędy /603
Teksty /608
Rozdział 2. Reakcje na fakty /613
Historycy i kronikarze /614
Pierwsza wyprawa krzyżowa /614
Wiek prześladowań w Anglii /617
Zagadnienia quodlibetyczne /621
Kilka refleksji teologicznych /628
Rozdział 3. Teologia Żydów i judaizmu /630
Ateizm czy herezja? /631
Prawo /635
Wina Żydów /638
Upadek Izraela /648
Przetrwanie Izraela /651
Podsumowanie /662
Bibliografia /668
Skorowidz cytatów z Pisma Świętego /700
Skorowidz cytowanych rękopisów /704
Skorowidz autorów starożytnych i średniowiecznych /707
Indeks nazwisk /718