- Kategorie
-
Honor bez egzageracji. Magnackie zakupy i świat rzeczy paryskich w XVIII wieku
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788367245074 |
EAN | 9788367245074 |
Zostaw telefon |
Autor: Konrad Niemira
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 353
Okładka: miękka
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Uwaga - przybrudzony grzbiet
Dla klientów znad Wisły paryski rynek wyrobów luksusowych stanowił nie tylko hurtownie rzeczy „piękniejszych”, ale przede wszystkim hurtownie rzeczy „tańszych” niż ich dostępne w Rzeczpospolitej odpowiedniki. Często był także składem rzeczy nad Wisła niemal nieosiągalnych. Przy planowaniu zakupów i importów magnateria musiała się jednak liczyć z faktem, ze ich organizacja wiąże się z koniecznością przynajmniej częściowego wyjścia poza pasywistyczny model gospodarczy, koniecznością podjęcia ryzyka czy narażenia na szwank własnego spokoju. Mimo tych trudności bilans potencjalnych zysków i strat równoważył się. Stawka transakcji było bowiem nie tylko zdobycie rzeczy „tańszych”, ale także pozyskanie zakodowanych w nich znamion wysokiej pozycji społecznej. Rzeczy paryskie pozwalały bowiem pozyskać wysoki kapitał symboliczny bez proporcjonalnego osłabienia kapitału ekonomicznego, a przez to w sposób niemal niezauważony oszukiwać innych uczestników pola. W ramach magnackiej obyczajowości paryskie zakupy i importy stanowiły wiec inwestycje ze wszech miar racjonalna. Dotyczyły wizerunku, który nie tylko był w pewnym stopniu „bezcenny”, ale także sam mógł przynosić zysk.
Spis treści:
Podziękowania /9
Wprowadzenie /11
Wykorzystane materiały i metodologia /18
Problem "francuskiego smaku" /26
Terminologia /34
Rozdział I. "Iść widzieć rzeczy". Magnateria i paryski rynek wyrobów luksusowych /37
1.1. Wprowadzenie /37
1.2. Podróże do Paryża /39
1.3. Podróż na zakupy /43
1.4. Hotelowe transakcje i sprawunki na mieście w drugiej połowie XVIII w. /50
1.5. Podróże edukacyjne /72
1.6. Dobór towaru i koszty zakupów /87
1.7. Terminy spłat /95
1.8. Ekonomia kredytu /98
1.9. Spektakl shoppingu /113
1.10. Konkluzje /122
Rozdział II "Rad bym naturalnie taniej...". Paryskie zlecenia i zamówienia magnaterii /127
2.1. Wprowadzenie /127
2.2. Modele działania /130
2.2.1. Podróżnicy /130
2.2.2. Agenci paryscy /133
2.2.3. Posiadacze znajomości /139
2.3. Potęga smaku /142
2.3.1. Wojciech Jakubowski /144
2.3.2. Jacek Ogrodzki /164
2.3.3. Pieree-Michel Hennin /147
2.4. Organizacja zleceń /150
2.4.1. Trumeaux dla Kontancji Poniatowskiej i Elżbiety Czartoryskiej /151
2.4.2. Zlecenia biskupa Andrzeja Załuskiego /158
2.4.3. Fotele dla Katarzyny Mniszech /164
2.4.4. Obrazy dla Amalii Mniszech /168
2.4.5. Przepływ informacji i związane z nim trudności /176
2.4.6. "Gdy pieniądze będą..." /184
2.5. Logistyka i koszty transportu .187
2.6. Konkluzje /192
Rozdział III. "Wywożenie monety". Rzeczy francuskie na warszawskim rynku wyrobów luksusowych /195
3.1. Wprowadzenie /195
3.2. Francuskie wyroby luksusowe w RP 1646-1725. Zarys problematyki /197
3.3. Kupcy warszawscy i ich kontakty z Francją w czasach saskich /209
3.4. Rola Lipska w wymianie handlowej między Francją a RP /216
3.5. Dygresja: francuska kompania handlowa w Elblągu /219
3.6. Francuskie wyroby luksusowe w Warszawie za czasów Stanisława Augusta /228
3.6.1. Kupcy wędrowni /228
3.6.2. Handel stacjonarny /234
3.6.3. Kultura robienia zakupów /241
3.7. Galanteryjny sklep braci Chaudoirów /249
3.7.1. Rodzina Chaudoirów /250
3.7.2. Muśliny, pierścionki i strzelba/ /253
3.7.3. Wszystko dla pań? 261
3.7.4. Skala zysków /264
3.8. Konkluzje /269
Podsumowanie /273
Aneks. Siła nabywcza liwra i złotego w XVIII w. /284
Francja /285
Hotele i noclegownie paryskie /289
Rzeczpospolita /290
Magnaci /297
Struktura wydatków na konsumpcję /301
Cena sztuki /305
Wykaz ważniejszych skrótów /311
Bibliografia /312
Spis ilustracji /340
Indeks osobowy /342