- Kategorie
-
Historia pancernika
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
EAN |
Zostaw telefon |
Autor: Tadeusz Klimczyk
Rok wydania: 1994
Liczba stron: 239
Okładka: miękka
Format: 16,00 cm x 23,00 cm
Uwagi - książka używana, okładka z zatarciami, brzegi stron zabrudzone
Pancernik – klasa dużych, silnie opancerzonych i uzbrojonych pełnomorskich okrętów artyleryjskich, stanowiących trzon największych flot wojennych od czasu powstania klasy pancerników w drugiej połowie XIX wieku do okresu II wojny światowej.
Przeznaczeniem pancerników było zapewnienie panowania na morzach poprzez wygrywanie bitew artyleryjskich i niszczenie wrogich jednostek nawodnych wszystkich klas. Pierwsze pancerniki pojawiły się w latach 60. XIX wieku i z miejsca zastąpiły drewniane okręty liniowe w roli najpotężniejszych jednostek floty, przejmując także ich nazwę w niektórych językach (zobacz niżej). Pod koniec XIX wieku, od generacji przeddrednotów, charakterystyki pancerników uległy ustaleniu jako okręty o wyporności pełnej ponad 9000 ton, z artylerią główną kalibru 254 mm i więcej, ze stalowym kadłubem i napędem parowym. Później parametry te jeszcze wzrastały. Szczyt znaczenia pancerniki miały podczas wojny rosyjsko-japońskiej (1904–1905) i I wojny światowej, istotną rolę odgrywały także podczas II wojny światowej, aczkolwiek utraciły wtedy swój prymat na rzecz lotniskowców. W latach 1870 do 1949 ukończono 390 pancerników. Po II wojnie światowej klasa ta stopniowo zanikła, jedynie nieliczne pozostające w służbie okręty używane były w bardzo ograniczonym zakresie do lat 90. XX wieku. Polska nie posiadała w swojej marynarce okrętów tej klasy.
Spis treści:
Część I
Zanim wymyślono pancernik /5
Pierwsze pancerniki /18
Pancerniki wieżowe /38
Predredonty /55
Część II
Dreadnought i jego następcy /79
Krążowniki linowe /114
Straty pancerników w I w. św. /126
Wakacje morskie /140
Szybkie pancerniki /159
Straty pancerników w II w. św. /180
Koniec ery pancerza /198
Część III
Aneks ilustracyjny /209
Bibliografia /236
Źródła zdjęć /238