- Kategorie
-
Historia męskości Tom I. Od starożytności do oświecenia. Wymyślanie męskości
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7453-587-8 |
EAN | 9788374535878 |
Zostaw telefon |
Redakcja: Georges Vigarello
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 608
Okładka: twarda
Format: 16,5 cm x 23,5 cm
Męskość jest naznaczona tradycją sięgającą niepamiętnych czasów – to nie tylko płeć męska, lecz sama jej natura oraz jej część „najszlachetniejsza”, by nie rzec: najdoskonalsza. Przez wieki uchodziła za cnotę i stanowiła jeden z fundamentów społeczeństw Zachodu. Od starożytności do oświecenia oznaczała pewną koncepcję mocy, która obejmowała zarówno siłę fizyczną, jak i męstwo psychiczne. Jej kody, rytuały i fantazmaty kulturowe utrwalały patriarchalny obraz świata, choć męskiej dominacji zawsze zagrażało widmo porażki.
Nie było też nigdy uniwersalnego, niezmiennego modelu męskości. Społeczność kupiecka hołdowała innemu ideałowi niż społeczność wojskowa. Dworzanin nie mógł wyobrażać sobie męskości tak samo jak rycerz. Ten zaś pojmował ją inaczej niż duchowny czy mieszczanin. Te właśnie różnice i przemiany, a także związane z nimi gesty nienormatywne, starają się zrekonstruować autorzy i autorki pierwszego tomu Historii męskości.
Spis treści:
Przedmowa /5
Wprowadzenie /7
Część 1. Greckie koncepcje męskości (Maurice Sartre) /13
I. Andreia - istota męskości /15
II. Wychowanie mężczyzny - rodzina, państwo /17
III. Mężczyzna w swej płci /32
IV. Mężczyzna i kobiety /48
Część 2. Rzymskie koncepcje męskości. Vir, virilitas, virtu (Jean-Paul Thuillier) /57
Kwestie słownikowe /59
I. O czynieniu dobrego użytku z męskości /65
II. Fizyczny portret mężczyzny męskiego /75
III. Portret moralny męskiego Rzymianina /90
Część 3. Świat barbarzyński. Krzyżowanie się kultur i przemiany męskości (Bruno Dumezil) /99
I. Rzymskie spojrzenie na mężczyznę barbarzyńskiego /101
II. Wewnętrzne wyróżniki społeczeństwa barbarzyńskiego /106
III. Od wojownika do rycerza /115
Część 4. Mężczyzna średniowieczny, siła i krew (Claude Thomasset) /123
I. Siła, model nadrzędny /125
II. Niedźwiedź, zwierzę symbol /128
III. Odwaga /133
IV. Rana i śmierć /140
V. Krew /146
VI. Męskość a fizjonomika /151
VII. Obraz krwi /154
VIII. Jak się zostaje mężczyzną? /154
Część 5. Świat nowożytny, męskość absolutna (XVI–XVII wiek) /159
Męskość nowożytna. Przekonania i dociekania Georges Vigarello /161
I. Wynalazek „delikatności” /162
II. Męskość zagrożona? /164
III. Męskość i władza /166
1. Męskość i jej „inni”. Wyobrażenie paradoksalnej płci męskiej (Lawrence D. Kritzman) /169
I. Rabelais i męski niepokój /171
II. Blasony ciała i złudne pragnienia /179
179 III. Montaigne i „urojenia” męskości /184
2. Męskość duchownych (Jean-Marie Le Gall) /189
I. Duchowny zniewieściały – argument polemiczny /191
II. Odrzucenie zła, odrzucenie samca /195
III. Męskość klerykalna /199
3. Gorącość mężczyzn. Męskość a myśl medyczna w Europie (Rafael Mandressi) /205
I. Wiek męski a kompleksja /207
II. Moc, niemoc /211
III. O „świadkach” męskości i konsekwencjach ich utraty /216
IV. O zającach i mężczyznach, czyli o inwersji seksualnej /220
Bycie i stawanie się /224
4. Ludwik XIV, czyli męskość absolutna? (Stanis Perez) /225
I. Uczenie się męskości absolutnej (1638–1666) /229
II. Apollo regnante (1667–1693) /239
III. Męskość w stanie kryzysu (1693–1715) /247
Męskość absolutna? /253
5. Od wojownika do wojskowego (Hervé Drévillon) /255
I. Fabuła rycerska /256
II. Dobrodziejstwa płynące z cnoty /263
III. Wojna! /271
IV. Od mężności do męskości /276
6. Dwuznaczność ról płciowych o doświadczenie teatralne (Christian Biet) /285
I. Człowiek -w -ogóle - i człowiek męski, definicje i niejasności /285
II. Męskość udawana - nadmiernie eksponowana cecha władcza /285
III. Komedia małżeńska, eksperymenty teatralne i męskość wirtualna /293
IV. Męska wirtualność, homospołeczność i homoseksualizm /298
V. Kobiety również... /303
VI. Tragedia a męskość bohaterów (i bohaterek) /311
VII. Miecz obrotowy i męstwo arystokratyczne /314
VIII. Szimena - bohater supermęski? /315
VIII. Eksperymentowanie z rodzajem nijakim /318
7. Świadectwo malarstwa (Nadeije Laneyrie-Dagen) /321
I. Ciało męskie, jedyny obraz Boga /321
II. Rubens a geometria mężczyzny /324
III. Mężczyzna, ten inny lew /326
IV. Męska odwaga - wielość znaczeń /327
V. Sak /328
VI. ... i żołądek /329
VII. Poza - początek ewolucji? /330
VIII. Miecz i rękawica /331
IX. Noga i łydka /333
X. Zwierzę do towarzystwa: koń /336
XI. ...i pies /339
XII. Mężczyzna z gminu - zachowanie w towarzystwie /341
XIII. Mąż i jego żona /345
XIV. Kochanek i jego kochanka /347
XV. Ojciec swoich synów /350
8. Człowiek męski a dzikus z ziem nowo odkrytych (Georges Vigarello) /353
I. "Odkrywanie" dzikiego i męskość niemożliwa /354
II. Nowożytność a odkrywanie męskości pierwotnej /358
III. Oświecenie a mit męskości /364
Część 6. Oświecenie i męskość zaniepokojona /371
1. Ludowe formy męskości (Arlette Farge) /373
I. Wzorce? /374
II. Męskość w kwiecie wieku /378
III. Kiedyś w końcu trzeba się ustatkować - męskość w małżeństwie /383
IV. Czy męskość i przemoc nierozłącznie idą z sobą w parze? /387
V. Strach przed impotencją i przyprawieniem rogów /390
2. Gry ćwiczebne, rozrywka i męskość (Elisabeth Belmas) /395
I. Gry wojenne i walki dla mężczyzn "mocno stojących na nogach i odważnych" /396
II. W stronę delikatności gestów męskich /404
III. Przejawy ciągłości i zerwania - rozrywki szlacheckie i zawody ludowe /409
3. Mężczyźni z fikcji literackiej (Michel Belon) /415
Przypisy /445
Indeks osób /507
Autorzy /517