- Kategorie
-
Historia ateizmu. Niewierzący w świecie zachodnim od jego początków do naszych czasów
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788365680570 |
EAN | 9788365680570 |
Zostaw telefon |
Autor: Georges Minois
Ro wydania: 2019
Liczba stron: 758
Okładka: miękka
Format: 14,5 cm x 21,0 cm
Autor zaczyna publikację ją od starożytności, by poprzez średniowiecze i renesans dotrzeć do nowożytnej Francji, której z natury rzeczy poświęca najwięcej uwagi, i do czasów najnowszych. Zwyczajem elity nowoczesnych francuskich historyków nie tyle relacjonuje zdarzenia, ile na podstawie materiału historycznego stara się rozpoznać i określić przedmiotowe zjawisko. W tym sensie uprawia historię mentalności i poniekąd filozofię, akurat w przypadku kwestii ateizmu nie do pominięcia. Lektura pozwoli zapoznać się nie tylko z procesem przemian postaw w najszerszym sensie ateistycznych, lecz także z ich subtelną analizą, która wydobywa niuanse ich historycznego i filozoficznego zróżnicowania. Atrakcją książki są nowe wyniki badań i nieznane dotąd fakty, zwłaszcza dotyczące XVIII wieku i rewolucji francuskiej. Minois nie stroni też od diagnozy obecnego stanu ateizmu. Dochodzi do wniosku, że przynajmniej w Europie Zachodniej napięcie między wiarą a niewiarą zanikło, a problem wiary (i niewiary) uległ rozmyciu: wierzący często postępuje jak niewierzący, a niewierzący zawsze w coś wierzy, jeśli nawet nie w osobowego Boga. Pozostaje (sceptyczne) pytanie, czy ta diagnoza jest słuszna także w naszej części Europy.
Spis treści:
Wprowadzenie /17
Część I. Ateizm w starożytności i średniowieczu
I. Co było na początku: wiara czy niewiara? /27
- Problem pierwotnego ateizmu /27
- Mentalność pierwotna: mana /31
- Na początku – ani wiara, ani niewiara: świadomość mityczna /34
- Od mitu przeżytego do mitu konceptualizowanego: religia i jej pochodne /37
- Od mitu przeżytego do magii: postawa zabobonna i jej pochodne /40
- Od ateizmu teoretycznego do ateizmu praktycznego: hipoteza robocza /42
- Ateizm wśród ludów pierwotnych i starożytnych /45
II. Ateizmy grecko-rzymskie /51
- Do V wieku p.n.e.: akceptacja materialistycznego panteizmu /51
- 432 p.n.e.: uchwała Diopejtesa, początek procesów o ateizm i bezbożność /55
- Od Sokratesa-agnostyka do Diagorasa i Teodora Ateusza /58
- Platon, ojciec nietolerancji i represji wobec ateizmu /63
- Demistyfikacje: Euhemer i panteizm stoicki /68
- Epikureizm, ateizm moralny /72
- Sceptycyzm świata grecko-rzymskiego w II i I wieku p.n.e. /77
- Ateizm starożytny i jego granice /81
III. Średniowieczny ateizm? /87
- „Wieki wiary”? /87
- Arabsko-muzułmański wkład w niewiarę /93
- Problem podwójnej prawdy /97
- Pokusy rozumu /100
- Środowiska niedowiarków /103
- Potrzeba „dowodów” świadczy o wątpieniu /106
- Cuda i sceptycyzm /111
- "Bezbożność skryta pod poczciwością” /114
- Świadectwa niewiary /116
- Materialistyczny naturalizm wieśniaków /121
- Słabość kościelnego nadzoru /122
- Świat ekskomunikowanych, potencjalnych ateistów /129
Część II. Renesans: ateizm wywrotowy
IV. Kontekst niewiary w renesansie /135
- Lucien Febvre i problem niewiary w XVI wieku /135
- Padwa i Pomponazzi /139
- Praktyka wątpienia we Włoszech /142
- Nowy kontekst społeczno-kulturowy mniej sprzyja wierze /145
- Wielkie odkrycia geograficzne i problem ludów bezbożnych /149
- Waga terminologii /153
- Nieczystości wiary. Znaczenie bluźnierstwa /156
- Diabeł i ateizm /159
- Podejrzany kontekst /163
V. Świadectwa ateizmu w XVI wieku /169
- Kalwin, demaskator niewiary /169
- Świadectwa ateizmu przed rokiem 1570 rokiem /173
- Fenomen europejski /177
- Wzmożenie niewiary po 1570 roku /180
- Ateizm kontestujący /183
- Od Morza Śródziemnego po Anglię: sceptycyzm ludu /187
VI. Ateizm krytyczny (1500–1600) /193
- Credo niewierzących /193
- Ateiści w apologetyce: Duplessis-Mornay /196
- Hołd Charrona /200
- Niewiara we Włoszech, od Aretina do Bruna /202
- Dolet, Gruet i Servet: męczennicy wolnej myśli (1546–1553) /208
- Niewiara jako bunt egzystencjalny /214
- Agnostyczne przesłanie Cymbalum mundi (1537) /217
- Znaczenie ateizmu praktycznego w środowiskach marginalnych /220
Część III. Między dwoma kryzysami świadomości (1600–1730)
VII. Pierwszy europejski kryzys świadomości: libertyni sceptycy (1600–1640) /229
- Myśl libertyńska /230
- Nowy kłopotliwy kontekst kulturowy /234
- Zaniepokojenie wzrostem niewiary: świadectwa /238
- Myśl libertynów według ojca Garasse’a (1623) /244
- Postawa i początki libertynów według Garasse’a /249
- Kontrowersje wokół Doctrine curieuse /253
- Główne środowiska libertynów /256
- Przypadki wątpliwe: Gassendi, Patin /261
- Naudé i Le Vayer: pesymizm sceptyczny /263
- De Vauquelin, Des Barreaux i de Viau: epikurejski pesymizm /267
VIII. Niewiara jako rewers Wielkiego Wieku (1640–1690) /273
- Wzrost zagrożenia i niepokój Bossueta /274
- Świadectwa literackie /276
- Czas świętoszków /282
- Popularność Epikura /285
- Znaczenie libertynów drugiego pokolenia /288
- Dualistyczna mentalność /291
- Kartezjanizm, nośnik niewiary? /291
- Spinoza, Hobbes, Huet: wiara w defensywie /297
- Atomy a niewiara /301
- Kręte ścieżki niewiary w XVII wieku: Vanini /304
- Cremonini i włoski ateizm /309
- Holandia i Anglia: niewiara nieskrywana /311
- Agnostycyzm XVII wieku: Theophrastus (1659) /318
IX. Drugi kryzys świadomości europejskiej: rozum i ateizm (1690 – około 1730) /321
- Wszystkie drogi prowadzą do ateizmu /321
- Era podejrzeń i wątpienia /327
- Podróże kształcą niewiarę /332
- Historia porównawcza i krytyka biblijna: dwa nowe impulsy do niewiary /337
- Bayle i obrona ateistów /343
- Anglia, ojczyzna wolnomyślicielstwa /347
- Collins, Toland i Shaftesbury /351
- Walka z ateizmem /353
Część IV. Wiek XVIII, wiek niewiary
X. Manifest księdza Mesliera (1729) /361
- Skandal /361
- Bóg nie istnieje /364
- Materia jest jedynym bytem /367
- Krytyka objawienia /372
- Jezus, „arcyfanatyk” /374
- Historia szaleńców /377
- Życie i tajemnica Jeana Mesliera /381
- Rozpowszechnianie się idei Mesliera w XVIII wieku /386
- Meslier od rewolucji francuskiej do ZSRR /389
- Naśladowcy Mesliera /392
- Dom Deschamps i jego „ateistyczna teologia” /396
XI. Irreligia i społeczeństwo /399
- Bilans wizytacji pasterskich: pojawia się zniechęcenie /399
- Niezrozumienie autorytetów moralnych: Massillon /403
- Słabość apologetyki: Alfons de Liguori /406
- Rozpacz duchowieństwa Francji (1750–1775) /409
- Od rozpaczy do paniki (1775–1782) /412
- Paryż, stolica niewiary: świadectwo Merciera /416
- Postępy niewiary w Europie Środkowej /420
- Przykład idzie z góry: arystokracja, wyższy kler, wielka burżuazja /423
- Drobnomieszczanie, rzemieślnicy, przewoźnicy, marynarze /427
- Ateizm: wytwór chrześcijaństwa? Rozdział profanum–sacrum /432
- Skutki nadmiaru dogmatów i jansenizmu /436
- Szerzenie się niewiary: kawiarnie, kluby, gazety /440
- Nielegalne publikacje ateistyczne i deistyczne /445
XII. Podważenie fundamentów chrześcijaństwa i wahania deizmu /455
- Deizm albo strach przed pustką /455
- Bóg nie dający się udowodnić, lecz obecny: Hume, Kant i filozofia niemiecka /458
- Niezgoda na unicestwienie /463
- Śmierć ateisty i śmierć wierzącego /467
- Pesymizm jednoczy wierzących i niewierzących /471
- Podzielony front obrońców wiary /474
- Dusza, moralność, natura: wahania i problem polityczny /479
- Deizm, ateizm i antyklerykalizm: Morelly /485
- Nurt antyracjonalistyczny i sceptyczny /488
- Wolter i „wojna domowa wśród niewierzących” /490
XIII. Afirmacja materializmu ateistycznego /497
- Mit ateistycznego spisku /497
- Początki i główne rysy materializmu /499
- Ateizm sceptyczny (d’Alembert) i ateizm praktyczny (Helwecjusz) /503
- Od człowieka-maszyny do zwykłego ateisty /506
- „Kto to jest ateista?” (Sylvain Maréchal, 1800) /511
- Na obrzeżach: nihilistyczny ateizm niemiecki i ateizm markiza de Sade’a /513
- Diderot, ateista zatroskany, i Holbach, ateista pogodny /517
- „Kim jest ateista?” (Holbach, 1770) /522
Część V. Stulecie, w którym Bóg umarł (XIX wiek)
XIV. Rewolucyjna dechrystianizacja: wybuch ateizmu ludowego /527
- Antyklerykalizm /527
- Czerwoni księża i kapłani ateiści: naśladowcy Mesliera /531
- Misjonarze ateizmu /536
- Małomiasteczkowy ateizm /539
- Stały dylemat rządzących: ateizm czy deizm /543
- Religie zastępcze? /546
- Bilans dechrystianizacji /551
XV. Wzrost ateizmu praktycznego i jego zmagania /555
- Tour de France szlakiem bezbożności /555
- Przykład Bretanii /559
- Władze kościelne podnoszą alarm /564
- Społeczne warianty niewiary /567
- Rola antyklerykalizmu /573
- Przyczyny niewiary. Wiara potrydencka /577
- Wolnomyślicielstwo, szpica niewiary /580
- Wolnomyślicielstwo jako kontr-Kościół? /583
- „Wojna z Bogiem” (Paul Lafargue) /586
- Różne aspekty walki /591
XVI. Od wiary do niewiary: zastępcze wierzenia /595
- Kościół zrywa z nowoczesnym światem /595
- Słabości teologii i egzegezy /601
- Od wiary do niewiary przez seminarium i Biblię: Renan, Turmel, Loisy, Alfaric /605
- Historia religii, szkoła niewiary /609
- Ścieżki ateizmu albo jak traci się wiarę w XIX wieku /612
- Tęskniący za Bogiem /616
- Wielkie pomieszanie wierzeń /620
- Nowe Kościoły /624
XVII. Ateizmy systemowe albo ideologie śmierci Boga /629
- Racjonalizm heglowski i jego idealistyczna spuścizna /630
- Feuerbach i ateizm antropologiczny /634
- Marx, Lenin i ateizm społeczno-ekonomiczny /639
- Ateizm historycystyczny /643
- Ateizm psychologiczny i zrozpaczony indywidualista Stirnera, Schopenhauera i Hartmanna /647
- Nietzsche, od śmierci Boga do szaleństwa /650
- Ateizm psychofizjologiczny i psychoanalityczny /655
Część VI. Koniec pewników (XX wiek)
XVIII. Ateizm i wiara: od wojny do rozejmu? /663
- Ruch „Ateistów” w Rosji radzieckiej (1925–1935) /664
- Zadyszka „„Ateistów” i zwrot polityczny (1935) /669
- Ateizm wojujący w krajach rządzonych przez marksistów po 1945 roku /672
- Niemarksistowskie ruchy ateistyczne /674
- Potyczki racjonalistów w latach 1950–1980 /676
- Zawieszenie broni? /681
- „Odzyskiwanie” ateistów przez Kościół /682
- Czy można dowieść istnienia Boga? /687
- Teologia wychodzi na spotkanie ateizmu /689
XIX. Hipoteza Boga: przebrzmiały problem? /695
- Egzystencjalizm: odrzucenie Boga w imię wolności /695
- Bez-sens pytania o Boga w świetle filozofii analitycznej /698
- Nauka: negować Boga czy rewidować koncept /701
- Złagodzenie marksizmu /707
- Badania socjologiczne i miara niewiary /708
- Koniec kategoryzacji (ateista, niewierzący, agnostyk, indyferentny) /711
- Utrata wiary w XX wieku: kilka przykładów /715
- Psychologiczna i socjologiczna przestrzeń ateizmu /718
XX. Niewiara po dwóch tysiącach lat chrześcijaństwa: jaki bilans? /723
- Znaczenie niewiary i trudności wojującego ateizmu /723
- Wybuch wiary: od Boga do Ducha /727
- Majsterkowanie przy wierzeniach i próby odzyskania pola /729
- Dwuznaczności pokus paranaukowych /733
- Od ateizmu do indyferencji /736
- Młodzi i Bóg: masowe odrzucenie /739
- „Powrót religijności”: iluzja /744
- Ku utracie sensu /748
Zakończenie. Czy wiek XXI będzie irreligijny? /751