• Historia ateizmu. Niewierzący w świecie zachodnim od jego początków do naszych czasów

Symbol: 8632
69.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788365680570
Zostaw telefon

Autor: Georges Minois

Ro wydania: 2019

Liczba stron: 758

Okładka: miękka

Format: 14,5 cm x 21,0 cm

 

Autor zaczyna publikację ją od starożytności, by poprzez średniowiecze i renesans dotrzeć do nowożytnej Francji, której z natury rzeczy poświęca najwięcej uwagi, i do czasów najnowszych. Zwyczajem elity nowoczesnych francuskich historyków nie tyle relacjonuje zdarzenia, ile na podstawie materiału historycznego stara się rozpoznać i określić przedmiotowe zjawisko. W tym sensie uprawia historię mentalności i poniekąd filozofię, akurat w przypadku kwestii ateizmu nie do pominięcia. Lektura pozwoli zapoznać się nie tylko z procesem przemian postaw w najszerszym sensie ateistycznych, lecz także z ich subtelną analizą, która wydobywa niuanse ich historycznego i filozoficznego zróżnicowania. Atrakcją książki są nowe wyniki badań i nieznane dotąd fakty, zwłaszcza dotyczące XVIII wieku i rewolucji francuskiej. Minois nie stroni też od diagnozy obecnego stanu ateizmu. Dochodzi do wniosku, że przynajmniej w Europie Zachodniej napięcie między wiarą a niewiarą zanikło, a problem wiary (i niewiary) uległ rozmyciu: wierzący często postępuje jak niewierzący, a niewierzący zawsze w coś wierzy, jeśli nawet nie w osobowego Boga. Pozostaje (sceptyczne) pytanie, czy ta diagnoza jest słuszna także w naszej części Europy.

Spis treści:

Wprowadzenie  /17

Część I. Ateizm w starożytności i średniowieczu

I. Co było na początku: wiara czy niewiara?  /27

  • Problem pierwotnego ateizmu  /27
  • Mentalność pierwotna: mana  /31
  • Na początku – ani wiara, ani niewiara: świadomość mityczna  /34
  • Od mitu przeżytego do mitu konceptualizowanego: religia i jej pochodne  /37
  • Od mitu przeżytego do magii: postawa zabobonna i jej pochodne  /40
  • Od ateizmu teoretycznego do ateizmu praktycznego: hipoteza robocza /42
  • Ateizm wśród ludów pierwotnych i starożytnych  /45

II. Ateizmy grecko-rzymskie  /51

  • Do V wieku p.n.e.: akceptacja materialistycznego panteizmu  /51
  • 432 p.n.e.: uchwała Diopejtesa, początek procesów o ateizm i bezbożność  /55
  • Od Sokratesa-agnostyka do Diagorasa i Teodora Ateusza  /58
  • Platon, ojciec nietolerancji i represji wobec ateizmu  /63
  • Demistyfikacje: Euhemer i panteizm stoicki  /68
  • Epikureizm, ateizm moralny  /72
  • Sceptycyzm świata grecko-rzymskiego w II i I wieku p.n.e.  /77
  • Ateizm starożytny i jego granice  /81

III. Średniowieczny ateizm?  /87

  • „Wieki wiary”?  /87
  • Arabsko-muzułmański wkład w niewiarę  /93
  • Problem podwójnej prawdy  /97
  • Pokusy rozumu  /100
  • Środowiska niedowiarków  /103
  • Potrzeba „dowodów” świadczy o wątpieniu  /106
  • Cuda i sceptycyzm  /111 
  • "Bezbożność skryta pod poczciwością”  /114
  • Świadectwa niewiary  /116
  • Materialistyczny naturalizm wieśniaków  /121
  • Słabość kościelnego nadzoru   /122
  • Świat ekskomunikowanych, potencjalnych ateistów  /129

Część II. Renesans: ateizm wywrotowy

IV. Kontekst niewiary w renesansie   /135

  • Lucien Febvre i problem niewiary w XVI wieku   /135
  • Padwa i Pomponazzi   /139
  • Praktyka wątpienia we Włoszech  /142
  • Nowy kontekst społeczno-kulturowy mniej sprzyja wierze  /145
  • Wielkie odkrycia geograficzne i problem ludów bezbożnych  /149
  • Waga terminologii  /153
  • Nieczystości wiary. Znaczenie bluźnierstwa  /156
  • Diabeł i ateizm   /159
  • Podejrzany kontekst  /163

V. Świadectwa ateizmu w XVI wieku  /169

  • Kalwin, demaskator niewiary  /169
  • Świadectwa ateizmu przed rokiem 1570 rokiem  /173
  • Fenomen europejski  /177
  • Wzmożenie niewiary po 1570 roku  /180
  • Ateizm kontestujący  /183
  • Od Morza Śródziemnego po Anglię: sceptycyzm ludu  /187

VI. Ateizm krytyczny (1500–1600)  /193

  • Credo niewierzących  /193
  • Ateiści w apologetyce: Duplessis-Mornay  /196
  • Hołd Charrona   /200
  • Niewiara we Włoszech, od Aretina do Bruna  /202
  • Dolet, Gruet i Servet: męczennicy wolnej myśli (1546–1553)   /208
  • Niewiara jako bunt egzystencjalny   /214
  • Agnostyczne przesłanie Cymbalum mundi (1537)  /217
  • Znaczenie ateizmu praktycznego w środowiskach marginalnych  /220

Część III. Między dwoma kryzysami świadomości (1600–1730)

VII. Pierwszy europejski kryzys świadomości: libertyni sceptycy (1600–1640)  /229

  • Myśl libertyńska  /230
  • Nowy kłopotliwy kontekst kulturowy  /234
  • Zaniepokojenie wzrostem niewiary: świadectwa   /238
  • Myśl libertynów według ojca Garasse’a (1623)  /244
  • Postawa i początki libertynów według Garasse’a  /249
  • Kontrowersje wokół Doctrine curieuse  /253
  • Główne środowiska libertynów  /256
  • Przypadki wątpliwe: Gassendi, Patin  /261
  • Naudé i Le Vayer: pesymizm sceptyczny  /263
  • De Vauquelin, Des Barreaux i de Viau: epikurejski pesymizm  /267

VIII. Niewiara jako rewers Wielkiego Wieku (1640–1690)  /273

  • Wzrost zagrożenia i niepokój Bossueta  /274
  • Świadectwa literackie   /276
  • Czas świętoszków  /282
  • Popularność Epikura  /285
  • Znaczenie libertynów drugiego pokolenia   /288
  • Dualistyczna mentalność  /291
  • Kartezjanizm, nośnik niewiary?   /291
  • Spinoza, Hobbes, Huet: wiara w defensywie   /297
  • Atomy a niewiara   /301
  • Kręte ścieżki niewiary w XVII wieku: Vanini  /304
  • Cremonini i włoski ateizm   /309
  • Holandia i Anglia: niewiara nieskrywana   /311
  • Agnostycyzm XVII wieku: Theophrastus (1659)  /318

IX. Drugi kryzys świadomości europejskiej: rozum i ateizm (1690 – około 1730)  /321

  • Wszystkie drogi prowadzą do ateizmu   /321
  • Era podejrzeń i wątpienia   /327
  • Podróże kształcą niewiarę   /332
  • Historia porównawcza i krytyka biblijna: dwa nowe impulsy do niewiary  /337
  • Bayle i obrona ateistów  /343
  • Anglia, ojczyzna wolnomyślicielstwa   /347
  • Collins, Toland i Shaftesbury  /351
  • Walka z ateizmem   /353

Część IV. Wiek XVIII, wiek niewiary

X. Manifest księdza Mesliera (1729)  /361

  • Skandal  /361
  • Bóg nie istnieje  /364
  • Materia jest jedynym bytem  /367
  • Krytyka objawienia  /372
  • Jezus, „arcyfanatyk”  /374
  • Historia szaleńców   /377
  • Życie i tajemnica Jeana Mesliera  /381
  • Rozpowszechnianie się idei Mesliera w XVIII wieku  /386
  • Meslier od rewolucji francuskiej do ZSRR  /389
  • Naśladowcy Mesliera  /392
  • Dom Deschamps i jego „ateistyczna teologia” /396

XI. Irreligia i społeczeństwo  /399

  • Bilans wizytacji pasterskich: pojawia się zniechęcenie   /399
  • Niezrozumienie autorytetów moralnych: Massillon  /403
  • Słabość apologetyki: Alfons de Liguori   /406
  • Rozpacz duchowieństwa Francji (1750–1775)   /409
  • Od rozpaczy do paniki (1775–1782)   /412
  • Paryż, stolica niewiary: świadectwo Merciera  /416
  • Postępy niewiary w Europie Środkowej  /420
  • Przykład idzie z góry: arystokracja, wyższy kler, wielka burżuazja   /423
  • Drobnomieszczanie, rzemieślnicy, przewoźnicy, marynarze   /427
  • Ateizm: wytwór chrześcijaństwa? Rozdział profanum–sacrum  /432
  • Skutki nadmiaru dogmatów i jansenizmu   /436
  • Szerzenie się niewiary: kawiarnie, kluby, gazety  /440
  • Nielegalne publikacje ateistyczne i deistyczne   /445

XII. Podważenie fundamentów chrześcijaństwa i wahania deizmu  /455

  • Deizm albo strach przed pustką  /455
  • Bóg nie dający się udowodnić, lecz obecny: Hume, Kant i filozofia niemiecka  /458
  • Niezgoda na unicestwienie   /463
  • Śmierć ateisty i śmierć wierzącego  /467
  • Pesymizm jednoczy wierzących i niewierzących  /471
  • Podzielony front obrońców wiary  /474
  • Dusza, moralność, natura: wahania i problem polityczny  /479
  • Deizm, ateizm i antyklerykalizm: Morelly  /485
  • Nurt antyracjonalistyczny i sceptyczny  /488
  • Wolter i „wojna domowa wśród niewierzących”  /490

XIII. Afirmacja materializmu ateistycznego  /497

  • Mit ateistycznego spisku  /497
  • Początki i główne rysy materializmu  /499
  • Ateizm sceptyczny (d’Alembert) i ateizm praktyczny (Helwecjusz)   /503
  • Od człowieka-maszyny do zwykłego ateisty  /506
  • „Kto to jest ateista?” (Sylvain Maréchal, 1800)  /511
  • Na obrzeżach: nihilistyczny ateizm niemiecki i ateizm markiza de Sade’a  /513
  • Diderot, ateista zatroskany, i Holbach, ateista pogodny  /517
  • „Kim jest ateista?” (Holbach, 1770)   /522

Część V. Stulecie, w którym Bóg umarł (XIX wiek)

XIV. Rewolucyjna dechrystianizacja: wybuch ateizmu ludowego  /527

  • Antyklerykalizm /527
  • Czerwoni księża i kapłani ateiści: naśladowcy Mesliera  /531
  • Misjonarze ateizmu   /536
  • Małomiasteczkowy ateizm   /539
  • Stały dylemat rządzących: ateizm czy deizm  /543
  • Religie zastępcze?   /546
  • Bilans dechrystianizacji   /551

XV. Wzrost ateizmu praktycznego i jego zmagania  /555

  • Tour de France szlakiem bezbożności  /555
  • Przykład Bretanii  /559 
  • Władze kościelne podnoszą alarm  /564
  • Społeczne warianty niewiary  /567
  • Rola antyklerykalizmu  /573
  • Przyczyny niewiary. Wiara potrydencka  /577
  • Wolnomyślicielstwo, szpica niewiary  /580
  • Wolnomyślicielstwo jako kontr-Kościół?  /583
  • „Wojna z Bogiem” (Paul Lafargue)  /586
  • Różne aspekty walki  /591

XVI. Od wiary do niewiary: zastępcze wierzenia  /595

  • Kościół zrywa z nowoczesnym światem  /595
  • Słabości teologii i egzegezy  /601
  • Od wiary do niewiary przez seminarium i Biblię: Renan, Turmel, Loisy, Alfaric   /605
  • Historia religii, szkoła niewiary  /609
  • Ścieżki ateizmu albo jak traci się wiarę w XIX wieku   /612
  • Tęskniący za Bogiem  /616
  • Wielkie pomieszanie wierzeń  /620
  • Nowe Kościoły  /624

XVII. Ateizmy systemowe albo ideologie śmierci Boga  /629

  • Racjonalizm heglowski i jego idealistyczna spuścizna  /630
  • Feuerbach i ateizm antropologiczny  /634
  • Marx, Lenin i ateizm społeczno-ekonomiczny  /639
  • Ateizm historycystyczny  /643
  • Ateizm psychologiczny i zrozpaczony indywidualista Stirnera, Schopenhauera i Hartmanna   /647
  • Nietzsche, od śmierci Boga do szaleństwa   /650
  • Ateizm psychofizjologiczny i psychoanalityczny   /655

Część VI. Koniec pewników (XX wiek)

XVIII. Ateizm i wiara: od wojny do rozejmu? /663

  • Ruch „Ateistów” w Rosji radzieckiej (1925–1935)  /664
  • Zadyszka „„Ateistów” i zwrot polityczny (1935)   /669
  • Ateizm wojujący w krajach rządzonych przez marksistów po 1945 roku  /672
  • Niemarksistowskie ruchy ateistyczne  /674
  • Potyczki racjonalistów w latach 1950–1980  /676
  • Zawieszenie broni?  /681
  • „Odzyskiwanie” ateistów przez Kościół  /682
  • Czy można dowieść istnienia Boga?  /687
  • Teologia wychodzi na spotkanie ateizmu /689

XIX. Hipoteza Boga: przebrzmiały problem?  /695

  • Egzystencjalizm: odrzucenie Boga w imię wolności  /695
  • Bez-sens pytania o Boga w świetle filozofii analitycznej  /698
  • Nauka: negować Boga czy rewidować koncept /701
  • Złagodzenie marksizmu  /707
  • Badania socjologiczne i miara niewiary /708
  • Koniec kategoryzacji (ateista, niewierzący, agnostyk, indyferentny)  /711
  • Utrata wiary w XX wieku: kilka przykładów  /715
  • Psychologiczna i socjologiczna przestrzeń ateizmu  /718

XX. Niewiara po dwóch tysiącach lat chrześcijaństwa: jaki bilans?  /723

  • Znaczenie niewiary i trudności wojującego ateizmu /723
  • Wybuch wiary: od Boga do Ducha /727
  • Majsterkowanie przy wierzeniach i próby odzyskania pola  /729
  • Dwuznaczności pokus paranaukowych  /733
  • Od ateizmu do indyferencji  /736
  • Młodzi i Bóg: masowe odrzucenie /739
  • „Powrót religijności”: iluzja  /744
  • Ku utracie sensu /748

Zakończenie. Czy wiek XXI będzie irreligijny?  /751  


Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie