- Kategorie
-
Historia Biblii
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788367020145 |
EAN | 9788367020145 |
Zostaw telefon |
Autor: John Barton
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 664
Okładka: miękka
Format: 14,5 cm x 20,5 cm
John Barton (ur. 1948), anglikański biblista z Oksfordu, podsumował w niniejszej książce długie lata swoich badań nad Biblią, przedstawiając fascynującą opowieść o historii kształtowania się tej Księgi, jaką dziś znamy, o jej recepcji i interpretacji. Oparł się w tym na dwóch założeniach: Po pierwsze, nie ma jednoznacznej relacji między Biblią a zasadami wiary przyjmowanymi przez oparte na niej religie. Nie sposób wyczytać z niej ich konkretnego kształtu, a na dodatek biblijne ekwiwokacje sprawiają im kłopot. Zarazem, wbrew przyjętemu mniemaniu, ani chrześcijaństwo, ani judaizm nie skupiają się w swojej praktyce na Piśmie jako jedynej, świętej księdze. Nie jest ono „konstytucją” dla żadnej z religii, lecz raczej opowieścią założycielską. Po drugie, Biblia nie powstała jednorazowo jako zamknięta całość, lecz ewoluowała, a jej kanon jest wynikiem historycznych negocjacji. Ewolucja Biblii hebrajskiej (Starego Testamentu w nazewnictwie chrześcijańskim) trwała mniej więcej od VIII do II wieku p.n.e. Również kanon Nowego Testamentu kształtował się długo, a odrzucenie apokryfów nie wynika jednoznacznie z ich treści. Kościół akceptował naturalnie tworzący się konsens w tej mierze, przy czym na początku nie było uzgodnionego tekstu. Wszystko to Barton opisuje i komentuje na podstawie najnowszych badań historycznych i filologicznych. Odkrycie ostatnich stuleci – że Biblia ma historię – znajduje przekonujące potwierdzenie.
Spis treści:
Podziękowania /19
Wprowadzenie: Biblia dzisiaj /21
Biblia kulturowa /25
Biblia w grupach wyznaniowych /28
Starożytna i współczesna /35
Zarys książki /37
Część I. Stary Testament
1. Starożytny Izrael: historia i język /45
Opowieść biblijna /46
Współczesne rekonstrukcje /49
Termin "Stary Testament" /61
Język Starego Testamentu /62
2. Hebrajska narracja /67
Trzy style hebrajskiej narracji /68
Przeplatanie /78
Historia pierwotna i inne narracje /87
Cel hebrajskiej narracji /90
3. Prawo i mądrość /93
Mądrość w Biblii hebrajskiej i na starożytnym Bliskim Wschodzie /93
Mądrość sceptyczna /99
Mądrość spersonifikowana /105
Prawo hebrajskie w jego starożytnym kontekście bliskowschodnim /108
Dziesięć przykazań /113
Motywacje do dobrego zachowania /116
Kanonizacja prawa /123
Personifikacja Tory /125
4. Proroctwo /127
Prorocy i ich księgi /127
Narastanie Księgi Izajasza /140
Redagowanie ksiąg /150
Ukończona forma /151
5. Wiersze i psalmy /155
Psalmy /161
Wykorzystanie psalmów /163
Liturgiczna interpretacja Psalmów /167
Porządek Psalmów /173
Tematy Psalmów /176
Żydowskie i chrześcijańskie interpretacje Psalmów /187
Część II. Nowy Testament
6. Chrześcijańskie początki /193
Kontekst historyczny /194
Hellenizm /198
Józef /200
Filon /202
Język /204
Sekty i partie /207
Pisma chrześcijańskie: trzy etapy /212
7. Listy /217
Paweł i rezurekcja /221
Jezus jako Syn Boga w interpretacji Pawła /223
Porządek kościelny /228
Paweł i Dzieje Apostolskie /230
Paweł i usprawiedliwienie przez wiarę /234
Autorstwo /240
8. Ewangelie /247
Ewangelie synoptyczne /249
Problem synoptyczny /254
Kiedy, gdzie i przez kogo zostały napisane Ewangelie? /262
Jan /266
Cel Ewangelii /271
Cztery Ewangelie /275
Część III. Biblia i jej teksty
9. Od Ksiąg do Pisma /281
Porozumienie w sprawie świętych Pism hebrajskich /281
"Kalanie rąk" /285
Wczesne etapy tworzenia Biblii hebrajskiej /288
Pismo i kanon: apokryfy /291
Żydowska i chrześcijańska percepcja Biblii /300
Księgi kanoniczne i niekanoniczne? /306
10. Chrześcijanie i ich księgi /311
Ireneusz i Nowy Testament jako zapis historyczny /312
Zwoje i kodeksy /316
Nowy Testament jako Pismo Święte /327
Stary Testament jako księga chrześcijańska /331
Harmonizacja /336
Nomina sacra /337
Nowy Testament w II wieku /339
11. Teksty oficjalne i nieoficjalne /341
Zdefiniowanie kanonu /342
Księgi wykluczone /352
Ojcowie apostolscy /357
Inne niekanoniczne teksty /364
12. Biblijne rękopisu /369
Nowy Testament /369
Biblia hebrajska /387
Wariancje teksty i tekst oryginalny /395
Część IV. Znaczenia Biblii
13. Temat Biblii /399
Chrześcijańskie odczytanie Biblii /400
Żydowskie odczytania Biblii /403
Uzgodnić żydowskie i chrześcijańskie interpretacje? /408
Interpretacja Biblii hebrajskiej w judaizmie /412
Stary i Nowy /416
Czytanie Nowego Testamentu /417
Poszukiwanie motywu przewodniego w Biblii /421
14. Rabini i Ojcowie Kościoła /423
Rabiniczne zasady interpretacji /425
Chrześcijańskie tryby interpretacji /433
Orygenes jako biblista /446
Szkoła antiocheńska /448
Biblijna interpretacja na Zachodzie /453
Podejście Ojców Kościoła /455
15. Średniowiecze /457
Biblia jako książka /457
Interpretacja Biblii: podejście chrześcijańskie /463
Komentarze i głosy /473
Komentarz żydowski /480
Biblia na Wschodzie i na Zachodzie /491
16. Reformacja i jej odczytania /495
Zapowiedzi reformacji /495
Reformacja Lutra /497
Reformowana tradycja /509
Sola scriptura /512
Biblie /516
17. Od oświecenia /523
Spinoza /523
Po Spinozie /534
Semler /536
Reimarus i Strauss /538
Vatke, Wellhausen i Baur /540
Biblia i nauka /546
Biblistyka współczesna /548
18. Przekład Biblii /557
Greckie przekłady Biblii hebrajskiej /558
Przekłady aramejskie /565
Przekłady łacińskie /566
Inne przekłady /570
Tłumaczenia reformacyjne /571
Tłumaczenia współczesne /577
Rewizje starszych wersji /580
Świeże przekłady /582
Przekłady naśladowcze /585
Niektóre punkty sporne /589
Konkluzja: Biblia i wiara /599
Wiara i Biblia /601
Gatunki biblijne /602
Pseudonomizacja /604
Dwa Testamenty? /606
Natchnienie /60
Płynność tekstualna /612
Pismo Święte i Tradycja /616
Niezbędność Biblii /619
Dalsze lektury /625
Bibliografia /641