- Kategorie
-
Herosi mitów germańskich Tom I Sigurd pogromca smoka i inni Wolsungowie
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788364185939 |
EAN | 9788364185939 |
Zostaw telefon |
Autor: Artur Szrejter
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 352
Okładka: twarda
Format: 16,5 cm x 23,5 cm
Seria: Wierzenia Germanów
Bohaterów baśni i legend znamy jako rycerzy o kryształowo czystym sercu, którzy po walce z odrażającymi potworami uwalniali piękne dziewice. Herosom ze starogermańskich opowieści daleko było do takiego ideału. Choć dokonywali wspaniałych czynów, odpowiadali też za świętokradztwa.
Artur Szrejter przedstawia dzieje królów i bohaterów z mitycznego rodu Wölsungów. Najsławniejszym z nich był zabójca smoka Fafnira, w tradycji skandynawskiej znany jako Sigurd, a w niemieckiej jako Sifrid albo Siegfried. Składające się z dwóch tomów popularnonaukowe opracowanie rozpoczyna się przygodowymi gawędami o bohaterskich czynach Wölsungów. Następnie autor poddaje germańskie pieśni i opowieści o herosach analizie religioznawczej, literaturoznawczej, etnologicznej, archeologicznej, historycznej i językoznawczej. Na końcu umieszczono nowe tłumaczenie Sagi o Wölsungach. Zostało tak przygotowane, aby ukazać bogactwo germańskich wyobrażeń na temat etosu wojny i wojownika, tajemnic ludzi parających się magią, a także roli, jaką w mitach pełnili bohaterowie, królowie, bogowie, zapomniane boginie czy zepchnięte do pozaludzkiego świata olbrzymy i potwory.
Spis treści:
Wstęp /15
Objaśnienia skrótów użytych w tekście /19
OPOWIEŚCI O WOLSUNGACH
O tym, jak wyklęty Sigi został konungiem /23
O tym, jak Rerir dostał cudowne jabłko /25
O tym, jak Wolsung wojował w Gautlandzie /27
O tym, jak Sigmund zabił wilczycę i szykował zemstę /32
O tym, jak Sigmund spłodził syna /34
O tym, jak Sigmund i Sinfjotli grasowali w wilczej skórze /35
O tym, jak Sigmund i Sinfjotli powrócili z mroków grobowca /39
O tym, jak Sigmund i Sinfjotli dopełnili zemsty /41
O tym, jak Sigmund i Sinfjotli wrócili do krainy ojców /43
O tym, jak Helgi zabił Hundinga i czterech jego synów /44
O tym, jak Helgi spotkał Sigrun /45
O tym, jak Helgi dowodził flotą, a Sinfjotli szydził z Gudmunda /46
O tym, jak Helgi został królem i mężem walkirii /49
O tym, jak Sinfjotli padł ofiarą spisku macochy /50
O tym, jak Sigmund niósł ciało Sinfjotliego /52
O tym, jak pękł miecz Sigmunda /53
O tym, co powiedział żonie umierający Sigmund /55
O tym, jak ciężarna Hjordis szukała nowego domu /57
O tym, jak Sigurd stał się panem Graniego /59
O tym, jak Sigurd dowiedział się o skarbie /61
O tym, jak powstał miecz Sigurda /64
O tym, jak Sigurd rozmawiał z Gripirem /65
O tym, jak Sigurd wziął pomstę za śmierć ojca /66
O tym, jak Sigurd zabił węża Fafnira /68
O tym, jak Sigurd poznał się na Reginie /72
O tym, jak Brynhild uczyła Sigurda mądrości /74
O tym, jaki był Sigurd /77
O tym, jak Sigurd gościł u hofdinga Heimira /78
O tym, jak Brynhild tłumaczyła sny Gudrun /81
O tym, jak Grimhild zaczarowała Sigurda /84
O tym, jak Gunnar zamienił się postacią z Sigurdem /86
O tym, jak Gudrun kłóciła się z Brynhild /89
O tym, jak Brynhild dążyła do krwawej zemsty /91
O śmierci Sigurda z rąk zdrajców /94
O tym, jak Brynhild wieszczyła i umarła /98
RÓD WOLSUNGÓW. ORPACOWANIE
WIELKI ŚWIAT HEROSÓW I MNIEJSZY ŚWIAT WOLSUNGÓW /103
I. Herosi - kim byli i jak rozumieć ich fenomen /103
- Kto to jest heros? /103
- Od szamana do herosa /105
- Model idealnego herosa /112
- Heros i kobiety /114
- Przemiany ideału herosa /116
- Bohaterowie kulturowi, tricksterzy i inni /117
- Czyny niegodne /118
- Indywiduacja i dezintegracja a herosi /119
- "Heroiczna" literatura po polsku /120
II. Wolsungowie: Zabójcy, kazirodcy i szaleńcy /121
- Ród Sigiego - herosi starożytności i średniowiecza /121
- Ile w tym historii? /124
- Władcy Hunalandu czy Franklandu? /126
- Kraj Franków a Skandynawia oraz przyporządkowanie archaicznych herosów do dynastii frankijskiej /128
- I mój dziadek był Wolsungiem! /129
- Dlaczego Frankowie? /130
- Znaczenie potomków Odyna /131
- Jak Wolsungowie dziedziczyli po sobie czyny /131
- Znaczenie rodowego miana i szamańskie korzenie dynastii /133
- "Zwycięzcy" /136
- Zabójcy, kazirodcy i szaleńcy /138
SIGI, SYN ODYNA. MORDERCA, BANITA I ZAŁOŻYCIEL DYNASTII /139
- Szczątkowy obraz protoplasty /139
- Syn i brat bogów /140
- Sigi - czy tylko bohater? /144
- Wilk w świętych miejscach /147
- Dom ziemski i niebiański /148
- Bezcześciel /150
- Starożytni wojownicy morza z Północy /151
- Ograbienie Sigiego z chwały /153
- Strącony na ziemię /154
- Sigi-Odyn i boski ród herosów /155
- Sigi: niewinny
- Instynkt wilka /157
RERIR, SYN SIGIEGO. ŻEGLARZ TRONUJĄCY NA SZCZYCIE KUHRANU /159
- Ojcowizna i możni ziemscy /159
- Wybór nieopłacalny, za to krwawy /162
- Zapomniany król morza /163
- Modlitwa bezpłodnego władcy /165
- Wybrana panna, wolwy i olbrzymy urodzaju /165
- Dziecko z jabłka /167
- Moc kurhanów i dynastie królewskie /169
- Utiseta - ponure czary z dawnych czasów /171
- Zagadkowa śmierć władcy /172
WOLSUNG, SYN RERIRA. WŁADCA HALLI W CENTRUM WSZECHŚWIATA /175
- Cesarskie cięcie i pożegnalny pocałunek /176
- Słowo "dwór" znaczy "świat" /178
- "Wielkie domy" barbaricum a obowiązki królów /179
- Przemiany idące z zewnątrz /181
- Silni władcy i ich dwory /183
- Rewolucja uppsalska... /185
- ... i magiczna broń z grobów /186
- Punkty zwrotne w historii Germanów /188
- Halle konungów Północy /189
- Król i "majowa królowa" z rodu olbrzymów /190
- Dobre imię ważniejsze od życia /193
- Czy Wolsung wiedział, czym jest Walhalla? /194
- Władca idealny czy jednak nieco wybrakowany? /194
- Król modelowy "okrojony" przez potomnych /196
- Król-heros z epoki olbrzymów i bogiń płodności /197
- Za wodą, w krainie bez powrotu /198
- Wolsung, Wolund, Waels /199
SIGMUND, SYN WOLSUNGA. PAN BOSKIEGO MIECZA, WILKOŁAK I MŚCICIEL /201
I. Tradycja skandynawska /204
- Niezwykłe bliźniaki, odporność na jad oraz zapomniane czyny z dzieciństwa /204
- Wesele, ponury gość i "uwięziony" miecz dla króla /205
- Płaszcz w cętki /207
- Spór o boski miecz. Frankowie, Dunowie i Gautowie /208
- Bracia w dybach, potworna bogini i co ma miód do wilkołaka /209
- Sigmund - leśny człowiek i bestia ze świata "poza" /212
- Plan zemsty oraz głębszy sens dzieciobójstwa i innych czynów niegodnych /213
- Signy w ciele wolwy i kazirodcze "święte małżeństwo", czyli pierwszy krok bohatera ku królewskości /215
- Sigmund zaczyna nauczać Sinfjotliego /216
- Herosi wilkami - rzecz o rozkwicie i zmierzchu szamańskich bractw "dzikich" wojowników /217
- Bohater w głuszy - król wypędzony, ale szykujący się do odrodzenia /222
- Wilkołaki, dąb i roślina zmartwychwstania /223
- Różnica między królem-herosem a herosem-bestią /224
- Ciemności zaświatów, kobieca opiekunka i powrót do świata żywych /225
- Spalenie wrogów, kara za okrucieństwo /226
- Sigmund królem, wyprawy, duński trop, "doszukiwanie" Helgiego i Hamunda /227
- Odyn przewoźnik umarłych. Sigmund w jedniopoziomowym świecie /229
- Wyznaczona przez los małżonka z podwójnie szlachetnego rodu /231
- Ukrycie skarbu, bohaterstwo Sigmunda na polu bitwy, ostatnia wizyta Odyna /232
- Niezrozumiały czyn szalonego Odyna-szamana /234
- Pieśń o Eryku, czyli Sigmund w raju wojowników /235
- Kanon cech władcy idealnego /237
- Sigmund jako Loki i Odyn, czyli od szamana do władcy patriarchalnego /238
- W rodowej kolejce dziedziczenia czynów /240
- Odkupienie okrucieństwa /241
- Signy - mścicielka, wiedźma, opiekunka herosa, bogini płodności i śmierci /241
- Sigmund - heros archaiczny, a potem przekształcony /243
II. Tradycja niemiecka /244
- Obraz Sigmunta w Pieśni o Nibelungach /244
- Władca bezsilny i pozbawiony chwały /246
- Która tradycja starsza? /247
III. Kompilacja niemiecko-skandynawska /248
- Czarny humor w wersji staronorweskiej /248
- Bohater poboczny i do tego głupawy /250
IV. Tradycja anglosaska /251
- Pochwała Sigemunda w Beowulfie /251
- Pogromca węża /251
- Zabicie smoka - element dziedziczony z pokolenia na pokolenie /253
- Wtręt o Heremodzie /254
- Sigemund jako zabójca olbrzymów i samotny wojownik /255
- Archaiczność Sigemunda, wąż, odporność na jad oraz "wężowi" potomkowie /255
V. Urny z Suderbrarup - obrazy czynów Sigiego, Sigmunda czy Sigurda? /258
Sinfjotli, syn Sigmunda. Wściekła bestia z epoki szamanów /269
- Zmiana imienia zdeprecjonowanego herosa /270
- Kazirodztwo a cenzura chrześcijańska /272
- Odwaga, bezrefleksyjność u zagniatanie chleba-świata /273
- Wąż i kreator, czyli Loki i Odyn /275
- Uładzona inicjacja banity /275
- Heros archaiczny - wściekły potwór z lasu /277
- Bohater pokonany, potem odrodzony i dokonujący zemsty /279
- Odzyskanie ojcowizny czy postój w Danii? /280
- Wyprawy oraz pozycja społeczna Sinfjotliego i Helgiego /280
- Sinfjotli prawdziwym zwycięzcą Hundinga /282
- Sinfjotli jako tricksterowy szyderca /282
- Nieznane przygody herosów, seidmadowie i Sinfjotli jako Odyn /285
- Kłótnia - element aktu stworzenia świata /288
- Niepasujący bohater /289
- Życiorys skrócony do minimum /290
- Zemsta kobiety i moc włosów wojownika /292
- Zemsta czy główszczyzna - co wybrać? /293
- Sinfjotli płynie do świata "za wodą" /295
- Walki z olbrzymami i inne zapomniane historie /296
- Bohater niezmienny, niesforny i niechciany /297
- Stara kraina śmierci oraz kara za przewiny /300
- Najstarszy germański heros? /302
Helgi Hundingsbani, syn Sigmunda. Obcy w rodzie /305
Hamund, syn Sigmunda. Przypadkowy bohater /309
Aneks I: Drzewo genealogiczne Wolsungów /311
Aneks II: Opis okresów chronologicznych oraz stanowisk, znalezisk i kultur archeologicznych pojawiających się w tekście tomów I i II /313
Indeks wybranych nazw własnych i terminów z tomu I /323