• Habitus facit hominem. Społeczne funkcje ubioru w średniowieczu i w epoce nowożytnej

Brak towaru
32.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Brak towaru
ISBN 9788363760878
Zostaw telefon

Redakcja: Ewa Wółkiewicz, Monika Saczyńska, Marcin Pauk 

Rok wydania: 2016

Liczba stron: 261

Okładka: miękka

Format: 16,5 cm x 23,5 cm

Uwaga! Okładka posiada nieznaczne zagięcia; przybrudzony grzbiet

 

[...] komunikacyjno-symboliczna strona odzieży, nie tyle jej wytwarzanie - tradycyjny temat historii kultury materialnej - co kryteria jej doboru i użytkowanie jako element praktyki społecznej interesują nas tu zdecydowanie najbardziej. Pozwoliliśmy sobie zaproponować uczestnikom spotkania, [...] przedstawiony poniżej problemowy zakres zagadnień, ze świadomością, że nie wszystkie jego punkty uda się w przewidzianych ramach rozwinąć, a nawet zasygnalizować:

1) indywidualne i grupowe strategie społecznej dystynkcji przy pomocy ubioru, "kody" westymentarne,

2) ubiór jako element tożsamości grupowej, stanowej, płciowej i religijnej,

3) regulacje dotyczące odzieży jako element dyscyplinowania społecznego i utrwalania przedziałó międzygrupowych,

4) rola ubioru w kontekście form społecznej i obyczajowej transgresji - przekraczania i przesuwania barier społecznych, jednostkowych lub grupowych autoekspresji,

5) wartościowanie społeczne poszczególnych elementów, barwy czy surowca wykonania stroju,

6) sygnalizowanie i manifestowanie treści społecznych, politycznych lub religijnych przy pomocy doboru odzieży i jej szczególnych elementów.

(fragment z M. R. Pauk - Habitus facit hominem - wprowadzenie do problematyki społecznych funkcji ubioru w epoce przednowoczesnej)

Spis treści:

M. R. Pauk - Habitus facit hominem - wprowadzenie do problematyki społecznych funkcji ubioru w epoce przednowoczesnej  /7

A. Adamska - "Czy Pan wie, kto ja jestem?" Kilka uwag o mechanizmach percepcji wzrokowej i skuteczności kodów westymentarnych w późnośredniowiecznej Europie /19

G. Pac - Strój władczyni a strój Marii Panny w źródłach ikonograficznych IX - XI wieku. Analogie, interpretacje, nadinterpretacje  /35

J. Morawiec - Miłość wyrażona strojem w sagach islandzkich  /67

K. Skwierczyński - Nie szata zdobi eremitę  /79

E. Wółkiewicz - Czerwone birety. Nie - liturgiczny strój biskupów w późnym średniowieczu  /87

I. Matyjaszkiewicz - Szata i Krzyż - kult Volto Santo i płynność płci w późnym średniowieczu  /111

A. Pomierny-Wąsińska - Zbytek i prestiż - kategoria ubioru w ustawodawstwie antyzbytkowym komunalnej Florencji  /141

U. Sowina - Ubiór mieszczanek krakowskich w świetle inwentarzy rzeczy z przełomu średniowiecza i nowożytności  /163

M. Grupa - Koronki i wstążki - moda czy prestiż  /179

M. Molenda - Impresy, emblemy, dewizy, znaki - ubiory jako nośnik treści w kulturze dworskiej w średniowieczu i we wczesnej nowożytności  /191

A. Klonder - Odzieżowe "luksusy" w małych miasteczkach Korony i WIelkiego Księstwa Litewskiego na przełomie XVI i XVII wieku  /205

N. Królikowska-Jedlińska - Od opisu stroju do krytyki rzeczywistości - ubiory osmańskie w relacjach europejskich podróżników  /219

T. Wiślicz - Ubiór jako kamuflaż, ubiór jako piętno: kilka uwag o plebejskich praktykach westymentarnych w Rzeczypospolitej XVI-XVIII wieku  /229

D. Żołądź-Strzelczyk - "Ubiory jako mają być dziecinne" - charakterystyczne elementy ubioru dziecięcego w czasach nowożytnych  /241

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie