• Guwerner - preceptor - nauczyciel. Szkice z historii edukacji w Polsce i Europie Zachodniej (XVII-XIX w.)

Brak towaru
49.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Brak towaru
ISBN 9788323150190
Zostaw telefon

Pod redakcją: Agnieszki Jakuboszczak, Adama Kucharskiego i Agnieszki Wieczorek

Rok wydania: 2022

Liczba stron: 352

Okładka: miękka

Format: 15,5 cm x 22,5 cm

 

Praca zbiorowa Guwerner – preceptor – nauczyciel. Szkice z historii edukacji w Polsce i Europie Zachodniej (XVII-XIX w.) została przygotowana przez szerokie grono historyków kultury i edukacji. Wśród autorek i autorów znaleźli się badacze z różnych ośrodków naukowych w Polsce (Poznań, Toruń, Gdańsk, Lublin, Wrocław, Tarnobrzeg) i Francji (Bordeaux).

Na publikację składa się piętnaście artykułów przybliżających rolę nauczycieli i nauczycielek na przestrzeni wieków – od XVII po początki XIX stulecia. Zaprezentowano różnorodne badania nad kształceniem i wychowywaniem zarówno domowym, jak i szkolnym z perspektywy polskiej oraz zachodnioeuropejskiej. Uwzględniono również badania nad funkcjami profesorów i mistrzyń w placówkach prowadzonych przez zakony, dokąd nierzadko trafiały dzieci z rodzin szlacheckich i magnackich. Nie brakuje też spojrzenia na edukację poza granicami Polski, w czasie Grand Tour po Europie. Ostatnią część tomu poświęcono wybranemu przypadkowi nauczyciela z Francji, którego dzienniki są świadectwem kosmopolitycznego charakteru edukacji oraz znaczenia roli preceptorów dla przemian kulturowych przełomu XVIII i XIX wieku.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Wykaz skrótów /7

Wprowadzenie /9

Część pierwsza
Guwernerzy w teorii i praktyce 

Caroline Le Mao, O pisaniu historii preceptorów epoki Oświecenia. Przegląd historiograficzny i aktualne kierunki badań /15 

Dorota Żołądź-Strzelczyk, „Niechaj więc młodzieńcy otrzymają najlepszych nauczycieli” - o tym, jacy powinni być dobrzy nauczyciele i opiekunowie młodych ludzi   /29 

Adam Kucharski, Guwernerzy z „cudzych krajów”. Cudzoziemcy jako opiekunowie polskiej szlachty i magnaterii w podróżach edukacyjnych (XVII-XVIII w.)   /49

Część druga
Nauczyciele zakonni 

Mariusz Ausz, Pijarzy i ich szkoły w świetle wspomnień i pamiętników z XVIII i XIX w.   /91 

Kazimierz Puchowski, „Stać się godnymi do sprawowania w ojczyźnie urzędów”. Edukacja w warszawskim kolegium teatynów (1737-1785)   /113 

Agnieszka Wieczorek, Francuscy misjonarze – profesorowie w Rzeczypospolitej XVII i XVIII w.   /135 

Andrea Mariani, Preceptor a wygnaniec. Stefan Wulfers SJ jako wychowawca księcia Hieronima Wincentego Radziwiłła  /161

Część trzecia
Guwernantki - wychowawczynie - nauczycielki 

Agnieszka Jakuboszczak, Matka - mamka - guwernantka. Kobiece role w procesie wychowawczym w świetle Encyclopédie Diderota i d’Alemberta   /189 

Małgorzata Ewa Kowalczyk, Jowita Janicka, „Państwo jedne żądają mieć Madame, umiejącą po francusku, dla edukowania córki jednej w domu swoim...”. Poszukiwania obcojęzycznych guwernantek przez rodziców szlacheckich w czasach stanisławowskich   /203 

Anna Szylar, Mistrzynie panien świeckich w klasztornych szkołach żeńskich w XVII-XVIII i początkach XIX w.   /221 

Aneta Niewęgłowska, Status społeczno-prawny nauczycielek średnich szkół żeńskich w Prusach Zachodnich na przełomie XIX i XX w.   /239

Część czwarta 

Paul Bigot de Morogues - przykład nauczyciela z Francji Margaux Fournier, Życie tajemniczego nieznajomego: kim był Paul Bigot (de Morogues)? /257 

Igor Kraszewski, Źródłowa wartość dzienników Paula Bigota, guwernera środkowoeuropejskiej arystokracji  /279

Michel Figeac, Dziennik Bigota de Morogues źródłem do pisania historii kultury materialnej?  /291

Marguerite Figeac-Monthus, Być preceptorem w Polsce w XVIII w. przypadek Bigota de Morogues   /309

Indeks osobowy   /327

Indeks geograficzny   /347

 

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie