- Kategorie
-
Grupy rekonstrukcji historycznej. Edukacja i konsumowanie przeszłości
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323136583 |
EAN | 9788323136583 |
Zostaw telefon |
Autorzy: Krzysztof Ochnicki, Tomasz Szlendak, Arkadiusz Karwacki
Rok wydania: 2016
Liczba stron: 192
Okładka: miękka
Format: 16,0 cm x 23,0 cm
Uwaga! zabrudzone kartki od dołu
Grupy rekonstrukcji historycznej. Edukacja i konsumowanie przeszłości to zarazem kontynuacja badań nad grupami rekonstrukcji historycznej, o których pisaliśmy już w monografii Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestnictwa w kulturze. W prezentowanej książce pragniemy skupić się na dwóch kwestiach. Pierwsza to możliwie „panoramiczne” i wielogłosowe pokazanie tego zjawiska z perspektywy samych zainteresowanych, badaczy i publiczności: naszą intencją było oddanie głosu rekonstruktorom, zobrazowanie ich motywacji, pasji, subiektywnych interpretacji różnych aspektów podejmowanej aktywności. Druga to dyskusja nad wartością wychowawczą rozmaitych działań grup rekonstrukcji historycznej. Zastanawiamy się nad tym, czy możliwe jest pogodzenie wierności historycznej z wymogami komercyjnych widowisk, pasji z dążeniem do zysku, nauki z zabawą. Kultura konsumpcyjna daje nam możliwość zanurzenia się w wybranej epoce historycznej w stopniu umożliwiającym budowę „alternatywnej” tożsamości, ale otwarte pozostaje pytanie o to, czy możliwe jest odrzucenie skomercjalizowanej współczesności, kiedy jest się uwikłanym w charakterystyczne dla niej zależności.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp (Krzysztof Olechnicki, Tomasz Szlendak, Arkadiusz Karwacki) / 7
„Ludzie biorą to na poważnie!”. Wielogłosowość i wieloobrazowość rekonstrukcji historycznej (Krzysztof Olechnicki) / 13
Imersja: publiczność / 17
Imersja: aktorzy / 25
Pochwała eskapizmu / 35
Gdanisko / 37
Odpust / 44
Gdzie ty Gajuszu / 54
Wojna dzieci / 61
Co kto lubi / 69
Panem et circenses / 80
Lekcja historii / 90
Jak się zmienia ruch rekonstrukcyjny? / 103
Skuteczni performerzy, połowiczni rebelianci, nieefektywni edukatorzy? (Tomasz Szlendak) / 109
Połowiczni rebelianci (albo jak być nierozpoznawalną gwiazdą) / 109
Skuteczni performerzy, nieefektywni edukatorzy (albo jak nauczać i animować tylko siebie) / 131
Czy można być „rozmemłanym rycerzem”? Funkcje wychowawcze grup rekonstrukcyjnych (Arkadiusz Karwacki) / 155
Wychowanie jako „rozglądanie się w kulturze, takie obcowanie i bycie” / 155
„Przychodzą bo jest show… i zaczynają kombinować…”.
Potencjał wychowawczy grup rekonstrukcyjnych / 160
„Jeśli jest im przedstawiona pełna oferta, to mamy bardzo mądrą młodzież”* – szkice o wychowaniu w grupach rekonstrukcyjnych / 164
Podsumowanie / 187
Literatura / 189