- Kategorie
-
Grunwald 1410. Wybór tekstów źródłowych. Tom I. Narodziny idei krucjatowej
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 2 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 8386206896 |
EAN | 8386206896 |
Zostaw telefon |
Tłumaczenie i opracowanie: Jan Powierski
Rok wydania: 2005
Liczba stron: 206
Okładka: miękka
Format: 16,00 cm x 23,00 cm
Uwagi - okładka z lekkimi zabrudzeniami
Potrzeby wydania nie opublikowanego maszynopisu uczonego tej klasy, co J. Powierski nie trzeba uzasadniać. Muzeum Zamkowe w Malborku, podjęło się trudu wydania dotychczas nie opublikowanych oraz mało znanych tekstów tego znakomitego autora. Ukazały się już dwie części drugiego tomu fundamentalnego studium: Prusowie, Mazowsze i sprowadzenie Krzyżaków do Polski, jak też dwutomowa edycja jego rozproszonych artykułów. W niniejszym przypadku w grę wchodzi wybór źródeł z bardzo obszernym komentarzem. Jestem przekonany, że będzie on użyteczny i interesujący dla wszystkich miłośników historii średniowiecza i dziejów Zakonu Niemieckiego oraz jego burzliwych kontaktów z Polską i Litwą. Wszak jest to historia opowiedziana barwnym językiem epoki. Całość materiału podzielono na dwa tomy. Oddawany właśnie do rąk Czytelników tom pierwszy omawia genezę idei świętej wojny, przedstawia narodziny ideologii krucjatowej i omawia pokrótce w wymiarze ideologicznym przedsięwzięcia krucjatowe do momentu przybycia Krzyżaków do Prus. W tomie drugim zawarte zostaną teksty nawiązujące bezpośrednio do burzliwych stosunków polsko-krzyżackich, bitwy grunwaldzkiej, jej genezy, przebiegu i znaczenia. Opracowując tłumaczenia i teksty objaśniające J. Powierskiego, starałem się nie ingerować w tekst, usuwać jedynie oczywiste pomyłki i uzupełniać braki. Tłumaczenia dokonane przez Profesora, jak i przeze mnie, nie są dziełami filologów, stąd prośba do Czytelnika o wybaczenie wszelkich ewentualnych potknięć translatorskich oraz chropowatości języka. Podstawowym bowiem kryterium nie było oddanie piękna narracji, a wierne odczytanie treści tłumaczonych tekstów oraz przedstawienie kontekstu, w jakim powstały. Ocenę skuteczności naszych wysiłków pozostawiam Czytelnikom (ze wstępu).
Spis treści :
Wstęp /9
I. Agresja krucjatowa /11
II. Stosunek zachodniego chrześcijaństwa do wojny /13
1. Stary Testament /13
2. Nowy Testament i wczesne chrześcijaństwo /16
3. Święty Augustyn, jego poprzednicy i następcy /19
4. Okres poprzedzający bezpośrednio pierwszą krucjatę ( IX-XI wieku) /24
5. Proklamowanie pierwszej krucjaty 27XI 1095 roku /29
6. Wiek XII /31
7. Wiek XIII /38
III. Motywacje biblijne a ideologia krzyżacka /44
1.Stosunek do innowierców w Księdze Wyjścia /44
2. Stosunek do innowierczych tubylców podczas izraelsko-judejskiego podboju Palestyny /46
3. Walka Machabejczyków z hellenistyczną Syrią /49
4. Piotr z Dusburga: Motywy biblijne uzasadnieniem słuszności walki Krzyżaków w Prusach /78
6. Nowotestamentowe przesłanki tolerancji /81
IV. Początki I organizacja Zakonu Niemieckiego /85
1. Powstanie I rozwój Zakonu Niemieckiego w Ziemi Świętej /85
1.1 Jakub z Vitry o początkach Krzyżaków /85
1.2 Opowieść o początkach zakonu krzyżackiego /86
1.3 Prolog do Reguły Zakonu Niemieskiego /91
1.4 O założeniu zakonu domu niemieckiego /94
1.5 O ugodzie między domem [niemieckim] I domem szpitala świętego Jana o ziemię I dziedzictwo Galopina [z 2 II 1192 roku] /100
1.6 Przywilej Henryka hrabiego Szampanii, regenta Królestwa Jerozolimskiego, dla szpitala niemieckiego w Akkonie z października 1196 roku /101
1.7 Nadanie Henryka hrabiego Szampanii, regenta królestwa Jerozolimskiego, dla szpitala niemieckiego w Akkonie z marca 1196 roku /102
1.8 Bulla papieża Celestyna III dla szpitala niemieckiego z 22 XII 1196 roku /102
2. Organizacja wewnętrzna Zakonu Niemieckiego – pierwotna Rekuła krzyżacka /104
3. Ideologiczne podstawy działalności zakonów rycerskich ( w tym Krzyżaków) – De laude novae militiae św. Bernarda z Clairvaux ( fragmenty) /115
V. Poglądy kronikarzy XI I XII wieku o misji wśród Prusów /117
1. Jan Kanapariusz – Misja św. Wojciecha /117
2. Thietmar z Merseburga o misji św. Brunona /123
3. Opinia Brunona z Kwerfurtu o nawracaniu pogan /124
3.1 List od Henryka II /126
4. Stosunek do pogańskich Luciców po wystąpieniu Brunona z Kwerfurtu /133
4.1 Opinia mnicha benedyktyńskiego Lamperta /135
5. Problem pogańskich sąsiadów Polski w kronice Galla Anonima /136
5.1 O pierwszym Bolesławie, którego zwano Sławnym lub Chrobrym /138
5.2 O zakładaniu kościołów w Polsce I o cnocie Bolesława /140
5.3 Cud św. Wojciecha /140
5.4 Zwycięstwo Bolesława Krzywoustego nad Połowcami /141
5.5 Bolesław przepędził Czechów I ujarzmił Pomorzan /141
5.6 Sasi na statkach przybyli do Prus /142
5.7 Rozdział o spustoszeniu Prus przez Polaków /143
VI. Przeniesienie koncepcji krucjatdo strefy bałtyckiej przez Sasów I Skandynawów /145
1. Wschodniosaskie wezwanie do wyprawy na Słowian z 1107/8 roku /145
VII. Polka a misje nad Bałtykiem w latach 1122-1146 /150
1. Herbord – Podbój Pomorza przez księcia Bolesława 1 /150
2. Ebo – Próba misyjna Bernarda Hiszpana (prawdopodobnie w 1122 roku) /152
3. Helmond z Bozowa – Nawrócenie Pomorzan /155
4. Misja pruska biskupa ołomunieckiego Henryka Zdika wyrazem wpływów przedsięwzięcia palestyńskiego /155
4.1 Kosmas z Pradi /155
4.2 Kanonik Wyszehradzki /156
4.3 Mnich Sazawski /157
4.4 Kanonik Wyszehradzki /157
4.5 Roczniki hradisko-opatovickie /157
4.6 List papieża Innocentego II do biskupa olomunieckiego Henryka Zdika z Lateranu 12 IV [1239 roku?] /158
4.7 Zezwolenie papieża Innocentego II na prowadzenie przez biskupa ołomunieckiego Henryka Zdika misji w Prusach /159
4.8 Drugie zezwolenie papieża Innocentego II na misje Henryka Zdika w Prusach, Lateran 1 IV [1242 lub 1243 roku] /159
VIII. Objęcie celem wypraw krzyżowych ziem nadbałtyckich: krucjata antysłowiańska w 1147 roku /161
1. Wezwania do krucjaty przeciw pogańskim Słowianom /161
1.1 Apel Bernarda z Clairvaux (marzec-maj 1147 roku) /161
1.2 Decyzja papieża Eugeniusza III w sprawie krucjaty antysłowiańskiej na terytorium Troyes 11 IV [1147 roku] /163
1.3 List papieża Eugeniusza III do biskupa ołomunickiego Henryka Zdika w sprawie udziału tegoż w krucjacie przeciw Słowianom, sierpień 1147 roku /164
1.4 Roczniki magdeburskie /165
1.5 Mnich Sazawski /167
1.6 Rocznik kapituły krakowskiej /168
1.7 Wincenty z Pragi /168
1.8 Helmond z Bozowa /169
1.9 List Wibalda, opata Stablo I Korbei do biskupa hildesheimskiego Bernarda, w których podano, dlaczego wbrew życzeniu Bernarda destytuowany opat Henryk nie może być przyjęty w opactwie korwejskim, a przy okazji Wibald wspomina swój udział w krucjacie, do której wezwał go papież Eugeniusz III 30 III [1147 roku] w Dijon. Bez miejsca I daty (1149 roku). Fragment /176
1.10 List papieża Eugeniusza III do biskupa ołomunieckiego Henryka z prośba o udzielenie pomocy legatowi papieskiemu, kardynałowi Gwidonowi107 z Parmy108, 13 IX [1148 roku] /177
1.11 Kardynał Gwido wzywa do siebie do miejsca pobytu w Saksonii opata Stablo Wibalda dla zasięgnięcia rady w sprawach lucickich [maj-czerwiec 1149 roku] /177
1.12 Fragment listu Konrada III do cesarza bizantyjskiego Emanuela I (luty 1150 roku) /178
1.13 Latopis Hipacki /179
1.14 Helmold z Bozowa /183
2. Papieża Aleksandra III bulla krucjatowa dla wsparcia misji estońskiej, Tusculum, 11 IX [1171] /189
IX. Początki misji I niemieckiej koloni krucjatowej w Inflantach /191
1. Henryk z Liwonii ( Łotewski, Łotysz) /191
2. Pierwsza znana bulla papieska, dotycząca krucjaty inflanckiej: papież Innocenty III do wiernych w Saksonii I Westfalli, Lateran, 5 X 1199 roku /195
3. Henryk z Liwonii /197
4. Archetyp roczników z Dźwinoujścia /202
5. Herman von Wartberg /202
6. Jan Długosz /205