• Grafika portretowa epoki saskiej w Polsce w relacji z późnobarokową grafiką europejską

Symbol: 15125
42.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 1 szt.
ISBN 9788388973413
Zostaw telefon

Autorka: Ewa Łomnicka-Żakowska

Rok wydania: 2003

Liczba stron: 303

Okładka: twarda

Format: 17,00 cm x 24,00 cm

Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami, brzegi stron przykurzone, w książce znajduje się pieczątka "egzemplarz archiwalny"

 

Tradycja polskiej sztuki portretowej sięga XV wieku. To właśnie na podstawie portretów malarskich XVII- i XVIII-wieczni rytownicy tworzyli swoje dzieła. W Rzeczypospolitej modę na zamawianie własnych wizerunków zapoczątkowali Wettynowie na polskim tronie, za nimi z usług grafików zaczęli korzystać magnaci oraz zamożna szlachta i mieszczaństwo, a także duchowieństwo. Autorka analizuje także styl portretów w kontekście epoki, ich treść, formę i wyrażane idee, wskazuje na polsko-saskie relacje kulturowe.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Podziękowania  /6

Wstęp   /7

1. O portrecie  /7

2. Stan badań   /17

I. Grafika jako gałąź sztuki i jej specyfika   /33

1. Techniki graficzne, ich rozwój i znaczenie dla grafiki portretowej  /33

2. Grafika portretowa a malarstwo. Analogie w zakresie tematu i formy   /38

II. Grafika autorska epoki saskiej w Polsce   /49

1. Portret graficzny w Polsce - zapotrzebowanie i mecenat   /49

2. Graficy-portreciści działający na terenie RP. Autorzy i dzieła   /54

3. Obcy graficy-portreciści. Autorzy i dzieła   /72

4. Portrety królów polskich: Augusta II i Augusta III oraz ich rodziny. Twórcy i dzieła   /86

5. Mistrzowie grafiki portretowej w epoce późnego baroku i ich mistrzowskie dzieła   /104

III. Portret graficzny - treść i forma   /113

1. Portretowani  /113

2. Forma portretu graficznego epoki saskiej   /125

IV. Charakterystyka graficznej twórczości portretowej   /145

1. Ryciny portretowe w Gdańsku na przełomie XVII i XVIII w. - ich zadania i znaczenie dla grafiki portretowej epoki saskiej   /146

2. Wpływ działalności wydawniczej w 1. połowie XVIII w. na rodzimą grafikę portretową   /148

3. Udział grafików obcych w powstawaniu portretów osobistości polskich   /151

4. Znaczenie akcesoriów i atrybutów towarzyszących portretowanym i ich ideowa wymowa   /153

5. Portrety duchownych, uczonych i artystów. Autoportrety i ich cechy szczególne. Sposób prezentacji portretowanego   /155

6. Graficzne portrety królów Polski z dynastii Wettynów, ich zadanie reprezentacyjne i ilustracyjne   /159

7. Zagadnienie stylu portretów graficznych - wpływy obce, tradycja rodzima, styl rokoka w motywach ozdobnych  /163

V. Funkcje i zastosowanie graficznego portretu w XVIII w.   /170

1. Funkcje i rola graficznego wizerunku   /170

2. Zastosowanie wizerunku graficznego   /178

Zakończenie  /190

Genealogia królów   /194

Słownik grafików, rysowników i malarzy   /195

Zusammenfassung  /239

Bibliografia   /271

Spis ilustracji   /280

Źródła ilustracji   /292

Indeks osób   /293

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie