- Kategorie
-
Grafika portretowa epoki saskiej w Polsce w relacji z późnobarokową grafiką europejską
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788388973413 |
EAN | 9788388973413 |
Zostaw telefon |
Autorka: Ewa Łomnicka-Żakowska
Rok wydania: 2003
Liczba stron: 303
Okładka: twarda
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami, brzegi stron przykurzone, w książce znajduje się pieczątka "egzemplarz archiwalny"
Tradycja polskiej sztuki portretowej sięga XV wieku. To właśnie na podstawie portretów malarskich XVII- i XVIII-wieczni rytownicy tworzyli swoje dzieła. W Rzeczypospolitej modę na zamawianie własnych wizerunków zapoczątkowali Wettynowie na polskim tronie, za nimi z usług grafików zaczęli korzystać magnaci oraz zamożna szlachta i mieszczaństwo, a także duchowieństwo. Autorka analizuje także styl portretów w kontekście epoki, ich treść, formę i wyrażane idee, wskazuje na polsko-saskie relacje kulturowe.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Podziękowania /6
Wstęp /7
1. O portrecie /7
2. Stan badań /17
I. Grafika jako gałąź sztuki i jej specyfika /33
1. Techniki graficzne, ich rozwój i znaczenie dla grafiki portretowej /33
2. Grafika portretowa a malarstwo. Analogie w zakresie tematu i formy /38
II. Grafika autorska epoki saskiej w Polsce /49
1. Portret graficzny w Polsce - zapotrzebowanie i mecenat /49
2. Graficy-portreciści działający na terenie RP. Autorzy i dzieła /54
3. Obcy graficy-portreciści. Autorzy i dzieła /72
4. Portrety królów polskich: Augusta II i Augusta III oraz ich rodziny. Twórcy i dzieła /86
5. Mistrzowie grafiki portretowej w epoce późnego baroku i ich mistrzowskie dzieła /104
III. Portret graficzny - treść i forma /113
1. Portretowani /113
2. Forma portretu graficznego epoki saskiej /125
IV. Charakterystyka graficznej twórczości portretowej /145
1. Ryciny portretowe w Gdańsku na przełomie XVII i XVIII w. - ich zadania i znaczenie dla grafiki portretowej epoki saskiej /146
2. Wpływ działalności wydawniczej w 1. połowie XVIII w. na rodzimą grafikę portretową /148
3. Udział grafików obcych w powstawaniu portretów osobistości polskich /151
4. Znaczenie akcesoriów i atrybutów towarzyszących portretowanym i ich ideowa wymowa /153
5. Portrety duchownych, uczonych i artystów. Autoportrety i ich cechy szczególne. Sposób prezentacji portretowanego /155
6. Graficzne portrety królów Polski z dynastii Wettynów, ich zadanie reprezentacyjne i ilustracyjne /159
7. Zagadnienie stylu portretów graficznych - wpływy obce, tradycja rodzima, styl rokoka w motywach ozdobnych /163
V. Funkcje i zastosowanie graficznego portretu w XVIII w. /170
1. Funkcje i rola graficznego wizerunku /170
2. Zastosowanie wizerunku graficznego /178
Zakończenie /190
Genealogia królów /194
Słownik grafików, rysowników i malarzy /195
Zusammenfassung /239
Bibliografia /271
Spis ilustracji /280
Źródła ilustracji /292
Indeks osób /293