• Gotyk nowożytny

Symbol: 18291
129.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788376545486
Zostaw telefon

Autor: Witold Miedziak

Rok wydania: 2024

Liczba stron: 658

Okładka: twarda

Format: 17,0 cm x 24,0 cm

Uwaga - delikatnie wgniecione narożniki

 

Praca Witolda Miedziaka, oparta na licznych kwerendach i wyprawach terenowych, jest bez mała kompletną monografią architektury kościelnej w Wielkopolsce, na Kujawach i w Polsce Środkowej w okresie 1500–1650, uwzględniającą też budowle z drugiej połowy XVII wieku, w których odnaleźć można przejawy tradycji gotyckiej. Bodaj największą zasługą autora jest kompetentne zajęcie się wycinkiem dziejów architektury polskiej, który jak dotąd nie budził większego zainteresowania badaczy. Szczególnie dobre wrażenie zrobiła na mnie część interpretacyjna rozprawy, świadcząca o wyważonym i realistycznym podejściu autora do oceny badanych przez siebie zjawisk; fundamentem jego trafnych rozważań była nie tylko wnikliwa kwerenda terenowa, lecz także przestudiowanie bardzo obszernej światowej literatury poświęconej zjawisku nowożytnego gotyku XVI i XVII wieku.

- z recenzji wydawniczej prof. Jakuba Adamskiego (Uniwersytet Warszawski)

Spis treści:

I. Wstęp /11
1. Ramy formalne, terytorialne i czasowe  /14
2. Stan badań  /21
3. Kwestia terminologii  /38
4. Zarys problemu, założenia badawcze i układ pracy  /41
II. Gotyk nowożytny w Wielkopolsce i Polsce środkowej – analiza zjawiska  /47
1. Architektura kościelna w pierwszych dziesięcioleciach XVI wieku   /49
1.1. Typy świątyń w pierwszej tercji XVI wieku  /50
1.2. Grupy świątyń zbieżnych formalnie  /57
2. Początki recepcji form renesansowych  /71
2.1. Zakres zmian  /73
2.2. Pierwsze świątynie apsydowe  /74
2.3. Nowe typy szczytów architektonicznych  /101
3. Architektura połowy XVI wieku: kulminacja różnorodności  /131
3.1. Inspiracja typem apsydowym: kościół w Lubstowie  /131
3.2. Tradycje gotyckie a wpływy włoskie: szczególne przypadki sklepień i szczytów  /136
3.3. Kościół centralny: późnogotycki czy renesansowy?  /148
4. Spadek natężenia ruchu budowlanego  /161
4.1. Trzy kościoły czasów przełomu  /163
4.1.1. Fara w Wągrowcu  /166
4.1.2. Zbór w Mórkowie  /175
4.1.3. Fara w Służewie  /182
4.2. Wielkie fundacje możnowładcze schyłku XVI wieku  /198
4.2.1. Nekropolia magnacka w Czarnkowie  /199
4.2.2. Kopia katedry płockiej: fara w Pabianicach  /217
4.2.3. Tradycja gotycka i spór religijny: zbór w Krotoszynie  /225
4.2.4. Jeszcze o sporze religijnym: kościół jezuitów w Kaliszu  /241
4.3. Geneza popularności rzutu krzyżowego u schyłku XVI wieku w kontekście teorii o konfesjonalizacji architektury  /250
4.4. Pomniejsze realizacje drugiej połowy XVI wieku  /258
5. Architektura kościelna od przełomu XVI i XVII wieku w głąb XVII stulecia  /269
5.1. Warsztaty budowlane i cechy murarskie  /271
5.2. Fundacje architektoniczne Rozdrażewskich  /281
5.3. Kościoły innowiercze oraz synagogi od schyłku XVI wieku  /303
5.3.1. Synagogi poznańskie  /304
5.3.2. Zbory poznańskie  /307
5.3.3. Zbory wiejskie  /309
5.3.4. Zbory miejskie  /315
5.4. Świątynie wielkopolskich peryferii północnych  /324
5.4.1. Wpływy ośrodka gdańskiego  /325
5.4.2. Wpływy innych ośrodków miejskich oraz tradycji regionalnej  /340
5.5. Tradycje gotyckie a kościoły apsydowe w XVII wieku  /350
5.5.1. Pierwsza dekada XVII wieku: pokłosie „grupy pułtuskiej”  /351
5.5.2. Druga dekada XVII wieku: redukcja typu  /358
5.5.3. W głąb XVII wieku: podzwonne świątyń apsydowych  /365
5.5.4. Geneza typu  /370
5.6. W kręgu świątyń Jerzego Hoffmana  /373
5.6.1. Formy oryginalne: kościoły w Złoczewie, kościół w Wieluniu  /374
5.6.2. Formy powtarzalne: kościoły salowe  /389
5.6.3. Geneza twórczości architekta i jego wpływ na budownictwo regionu  /397
5.7. Tradycja gotycka w architekturze zakonnej XVII wieku  /401
5.7.1. „Typ bernardyński” i kościoły nietypowe  /401
5.7.2. Kościoły zgromadzeń żeńskich  /417
5.7.3. Architektura reformatów  /427
5.7.4. Architektura franciszkanów na tle innych zgromadzeń zakonnych  /430
5.7.5. Architektura jezuitów  /435
5.8. Tradycja gotycka w architekturze Krzysztofa Bonadury starszego i Jerzego Catenazziego  /438
5.8.1. Kościoły franciszkańskie  /440
5.8.2. Kościoły parafialne oraz sprawa wież w Czaczu i Tucznie  /450
5.8.3. Pochodzenie elementów tradycyjnych w twórczości obu architektów /464
5.9. Fundacje drobne, kościoły przebudowane  /469
5.9.1. W kręgu tradycji warsztatowych  /469
5.9.2. Między retrospekcją a aktualizacją  /477
6. Kaplice wolnostojące oraz empory  /485
6.1. Liczebność, podziały typologiczne, cechy formalne kaplic /485
6.2. Interpretacje form  /493
6.3. Empory: formy architektoniczne i ich geneza  /497
6.4. Empory: funkcje i znaczenie /508
7. Sklepienia XVI- i XVII-wieczne  /513
7.1. Figuracja żeber  /513
7.1.1. Sklepienia z żebrami ceglanymi  /513
7.1.2. Sklepienia z żebrami stiukowymi  /528
7.2. Zarys przemian konstrukcyjnych sklepień do początków XVII wieku  /545
7.3. Postawy twórców  /569
III. Gotyk nowożytny w Wielkopolsce i Polsce środkowej – interpretacja zjawiska  /573
1. Problem postrzegania architektury gotyckiej w stuleciach XVI i XVII  /575
2. Tradycja gotycka w architekturze omawianych ziem w XVI wieku  /583
3. Tradycja gotycka w architekturze omawianych ziem od przełomu XVI i XVII wieku  /591
3.1. Anachronizm a specyfika regionalna  /595
3.2. Wpływ architektów, wpływ fundatorów  /598
3.3. Spór tradycji z nowinkami  /609
IV. Podsumowanie  /621
V. Zakończenie  /627
Bibliografia  /633
Spis ilustracji  /665
Indeks miejscowości  /675

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie