- Kategorie
-
Gabinety, pracownie, mieszkania pisarzy i artystów w literaturze XIX-XX wieku
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788377304495 |
EAN | 9788377304495 |
Zostaw telefon |
Autorka: Olga Płaszczewska
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 325
Okładka: twarda
Format: 15,5 cm x 23,00 cm
Czyje pracownie w Krakowie odwiedzała Maria Konopnicka? Czemu Stefania Chłędowska z niesmakiem oglądała rekwizyty zgromadzone w atelier Hansa Makarta? Dlaczego Józef Ignacy Kraszewski najchętniej zwiedzał w Paryżu warsztaty polskich artystów? Co mają wspólnego ze sobą Emily Dickinson i św. Teresa z Ávili? Dlaczego powszechne jest przekonanie, że pracownia jest odzwierciedleniem duszy artysty? Czyją twórczość zainspirował opis domu w Auteil Edmonda de Goncourt i dlaczego włoski anglista i miłośnik sztuki Mario Praz uważał się za żyjący eksponat muzealny? Czy wyposażenie dziecięcego pokoju na Manhattanie podlega działaniu horror vacui? Kiedy i z jakiego powodu warsztat artysty staje się przedmiotem refleksji filozoficznej, a kiedy bywa tylko tłem powieściowej akcji? Odpowiedź na te i wiele poważniejszych pytań znajdzie Czytelnik na kartach niniejszej – adresowanej zarówno do specjalistów (literaturoznawców, historyków sztuki, badaczy obyczajów), jak i miłośników dobrej lektury i kolekcjonerów – książki, której głównym tematem są wyobrażenia gabinetów, pracowni i mieszkań pisarzy i artystów w literaturze polskiej i zagranicznej ostatnich dwustu lat.
[Książka Olgi Płaszczewskiej] jest fascynującą rozprawą, a zarazem pasjonującą lekturą, z pogranicza historii sztuki i literatury, wędrówką wzdłuż nieokreślonych, zamglonych granic jakiegoś „no-man’s land”, które nieliczni podejmują się opisać, słowem – pracą poświęconą wizerunkom artysty, pisarza, poety – wizerunkom oglądanym we wnętrzu ich domów, pracowni, gabinetów – pracą z zakresu dziejów literatury, teorii sztuki, krytyki artystycznej, historii sztuki, schlosserowskiej Kunstliteratur, wzbogaconej o wizerunki ludzi pióra. [Jej cel] można opisać następująco: uchwycić funkcje i znaczenia, naszkicować topologię przestrzeni – realnej i fikcyjnej – domu-warsztatu twórcy, wnętrza, będącego czasem zamierzonym, czasem nie, czasem osobliwie wykalkulowanym, czasem nie, obrazem osobowości artysty, symbolicznym zapisem jego duchowej fizjonomiki, ale także prezentacją określonego modelu tworzenia, zarysem filozofii sztuki.
(z recenzji prof. dr. hab. Ryszarda Kasperowicza)
Spis treści:
Wprowadzenie / 9
I. Wokół pracowni malarskiej /27
Dziewiętnastowieczne pracownie artystów w świetle podróżopisarstwa, publicystyki i wspomnień /29
Mit pracowni artysty i teoria Hippolyte'a Taine'a /30
Literackie relacje z rzeczywistych atelier /36
Paryskie wędrówki polskim szlakiem: Józef Ignacy Kraszewski /36
Atelier i osobowość artysty: Stefania Chłędowska /44
Józefa Chełmońskiego ucieczka w naturę: Pia Górska /55
Skok za ocean: "The Quarterly Illustrator" i letnie pracownie Amerykanów /60
Theatrum wolności twórczej. Pracownia Marii Konopnickiej /64
Ciekawość i sztuka /81
Atelier artysty w dziewiętnastowiecznej fikcji literackiej: wokół "Dzieła" (L'Oeuvre) Emila Zoli /84
Granice umowności: dom i pracownia /85
Atelier i wnętrze artysty (Zola i Goncourtowie) /88
Pracownia Frenhofera o problem klęski twórcy /90
Naiwny obserwator i powieść z kluczem /93
Upadek mitu /96
Entropia o niemoc twórcza (Zola, Feliks Czerski, Gabrielle D'Annunzio) /100
Teatr pokoleniowej porażki /105
Henryk Sienkiewicz. "Lux in tenebris lucet: dopowiedzenie" /108
II. Gabinet pisarzy /111
Przy biurku /113
Rezydencje "wielkich": Weimar i Mediolan Antoniego Edwarda Odyńca /124
Salon literacki i dom literata /124
Listy z podróży Antoniego Edwarda Odyńca - świadectwo epoki /126
Itineraria wielbicieli sztuki i literatury: Weimar i Mediolan /127
Uprzywilejowani gości Goethego i Manzoniego /130
Terytorium inicjacji /134
"Twarzą i twarz" /137
Salon literata /142
Siedziba pisarza jako przedmiot literatury /146
Dom rzeczywisty, dom opisany - przypadek "La maison d'un artiste" Edmonda de Goncourt /146
Sztuka i pamięć w "La Casa della vita" Maria Praza /171
Domy i gabinety w publicystyce, literaturze wspomnieniowej i fikcji literackiej /198
III. Mieszkanie twórcy jako metafora /231
Theatrum mentis /233
Między filozofią a krytyką sztuki /236
Wewnętrzna twierdza św. Teresy Wielkiej /236
Hippolyte Taine i metafora pracowni artysty /242
Giorgio Agamben i studiolo /246
Mieszkania i poezja /248
Cyprian Norwid, Wieczór w pustkach (Fantazja) /249
Między rzeczywistością a wyobraźnią: metaforyka domu w twórczości Emily Dickinson /251
O przedmiotach i pamięci. "Świąteczne nieporządki" Urszuli Kozioł /273
Metafora mieszkania /273
Zakończenie /279
Bibliografia /291
Nota bibliograficzna /311
Spis ilustracji i ich źródeł /313
Summary /315
Indeks nazwisk /319