- Kategorie
-
Fortyfikacje linii Stellung a2 w Bochni i zdobycie miasta w styczniu 1945 r.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7339-146-8 |
EAN | 9788373391468 |
Zostaw telefon |
Autorzy: Jacek Baniak, Rafał Podsiadło, Piotr Zaczek
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 212
Okładka: miękka
Format: 16,5 x 24,0 cm
Uwaga! Nieznacznie zagięta okładka
Drugi tom serii Fortyfikacje i Budowle Obronne. Linia Stellung a2 była jedną z kilku linii umocnień wybudowanych przez Niemców na terenie okupowanej Polski. Budowę rozpoczęto w lecie 1944 r. i kontynuowano do stycznia 1945 r., a na niektórych odcinkach nie została ukończona. Linia a2 biegła od Karpat poprzez Nowy Sącz, Bochnię, Proszowice, Słomniki, Miechów, Szczękociny, Koniecpol, Przedbórz, Sulejówek, Tomaszów Mazowiecki i dalej w kierunku północnym. W tym tomie opisano fortyfikacje jakie Niemcy zbudowali na terenie Bochni, ponieważ w mieście krzyżowały się linie komunikacyjne samochodowe, a także kolejowe. Linie te łączyły wschodnią Małopolskę z Zachodnią, a także południowe ziemie z północnymi. Strategiczne znaczenie miały przeprawy drogowe i kolejowe na Rabie. Bochnia miała być miastem-twierdzą (Ortsstutzpunkte) i umocnienia miały za zadanie ułatwić odpieranie ataków wroga z kilku kierunków. Autorzy podjęli próbę pokazania tego co wydarzyło się w czasie budowy fortyfikacji, w trakcie przejścia frontu, ukazali skutki działań wojennych i losy pozostawionego na placu boju uzbrojenia.
Cennym uzupełnieniem tekstu są 154 zdjęcia dokumentalne, 15 rysunków i 21 map oraz szkiców sytuacyjnych. Na dołączonej do książki płycie CD umieszczono ponad 190 kolorowych zdjęć obiektów fortyfikacyjnych oraz zdjęć dokumentalnych, a także rysunków i szkiców.
Spis treści:
Wstęp /5
Fortyfikacje /8
Budowa umocnień /49
Wyzwolenie Bochni i okolic w styczniu 1945 roku /73
Pokłosie wojny /89
Cmentarze wojenne /129
Popularyzacja fortyfikacji /181
Zakończenie /188
Terminologia oraz krótka charakterystyka obiektów występujących na linii Stellung a2 /190
Aneks. Z ostatniej chwili /204
Bibliografia /209