- Kategorie
-
Filozofia prawa III Rzeszy Niemieckiej
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788366647046 |
EAN | 9788366647046 |
Zostaw telefon |
Autor: ks. Tadeusz Guz
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 278
Okładka: miękka
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Prezentowana analiza źródłowa aktów normatywnych, literatury filozoficzno-prawnej, prawniczej oraz uzupełniającej, tematyzującej samą istotę prawa nazizmu pragnie wpisać się w wielki nurt poszukiwaczy prawdy o tamtym systemie ideologicznym z pomocą warsztatu realistycznej filozofii prawa: jego apriorycznych założeniach, materialistycznym pojmowaniu rzeczywistości, genezie bytu prawa, jego przyczynach wewnętrznych materii i formy oraz finalności, rodzajach i skutkach, by podsumować krótkim szkicem problematyki nauczania prawa i filozofii prawa na uczelniach w III Rzeszy Niemieckiej.
Spis treści:
Wstęp /9
I. Zagadnienia formalno-metodologiczne socjalizmu narodowego "Fuhrera" jako "miara wszystkich rzeczy" /17
I.1. Socjalistycznonarodowa "zasada Fuhrera" w miejsce klasycznych zasad bytu, poznania i działania /18
I.2. Nazistowska negacja najwyższych zasad prawnonaturalnych /28
I.2.1. Nie persona est affirmanda, lecz zasada rasy germańskiej jako "najwyższej i ostatecznej wartości" /29
I.2.2. Nie bonum est faciendum malum vitandum, lecz wyłącznie "dobro Rzeszy Niemieckiej i narodu niemieckiego" /30
I.2.3. Nie pacta sunt servanda, lecz wyłącznie "świadomość obowiązku dla wspólnoty" niemieckiej /33
I.2.4. Nie suum cuique, lecz "utrzymanie i wzmocnienie rasy" /34
I.2.5. Nie wspólnotowa i prywatna, lecz tylko germańska własność wspólna /35
I.2.6. "Zasada Fuhrera" najważniejszym kryterium prawno-moralnym /36
I.3. O kategoriach w aspekcie logicznym /38
I.3.1. "Znacjonalizowana" i "upolityczniona" jedna substancja rasy nordyckiej, jedna "kolektywistyczna osobowość" /38
I.3.2. Reszta rzeczywistości przypadłością socjalistycznonarodowej substancji niemieckiej /39
I.3.3. Ponadkategorialność bytu Fuhrera /40
I.4. Rasistowski monizm metodologiczny" "Metoda Fuhrera" /41
I.5. Socjalistycznonarodoweśrodki wspierające "Metodę Fuhrera" /48
Podsumowanie /50
II. "Mit narodu", "krwi", względne "Fuhrer-prinzip", jako absolutne a priori monizmu socjalistycznonarodowego /53
II.1. Rasistowskiaprioryzm /53
II.1.1. Aprioryczność pojęcia "rasy nordyckiej" /55
II.1.2. Aprioryczność pojęcia "narodu niemieckiego" /55
II.1.3. Aprioryczność pojęcia "Trzeciej Rzeszy Niemieckiej" /57
II.1.4. Aprioryczność pojęcia "Fuhrera" /58
II.1.5. Aprioryczność pojęcia "prawa" /59
II.2. Rasistowski monizm materialistyczny /59
II.2.1. Rasa niemiecka jako causa materiallis /60
II.2.2. Fuhrer i Socjalistycznonarodowa Niemiecka Partia Robotników (NSDAP) jak causa formalis /67
II.2.3. Rasistowski socjalizm niemiecki - kolektywistyczna wspólnotowość bytu Trzeciej Rzeszy jako causa efficiens /72
II.2.4. Byt Fuhrera jako absolutyzmu rasy, narodu i państwa Rzeszy Niemieckiej: causa exemplaris i finalis /76
II.3. Podstawy światopoglądowo-ontologiczne systemu nazistowskiego w aspekcie kategorialnym /82
III.3.1. Desubstancjalizacja i depersonalizacja bytu człowieka oraz zredukowane go do bycia przypadłością /82
III.3.2. Substancjalizacja bytowości rady nordyckiej, narodu niemieckiego, a tym samym także państwa Trzeciej Rzeszy Niemieckiej /90
Podsumowanie /98
III. Geneza prawa: Fuhrer jako ostateczne źródło bytu prawa /101
III.1. Konstytucja Weimarska: "Naród" źródłem władzy i prawa /102
III.2. Rząd Trzeciej Rzeszy Niemieckiej i NSDAP /106
III.3. "Wille zur Macht" Fuhrera /108
Podsumowanie /109
IV. Istota prawa /111
IV.1. Ku próbie definicji prawa socjalistycznonarodowego /111
IV.2. Rozum prawy i wolność czy "fantazja" bądź "uczucia" przyczyną bytu prawa? /125
IV.3. Meandry sumienia człowieka wewnątrz i na zewnątrz Trzeciej Rzeszy Niemieckiej /129
IV.4. Czy istnieje adequatio między dignitas humana a prawem i państwem socjalistycznonarodowym? /137
IV.5. Zagadnienie powinności lub powstrzymywania się od działania człowieka /147
Podsumowanie /159
V. Finalność bytu prawa: Nie bonum commune, lecz dobro i zło celem prawa w "Fuhrerstaat" /161
V.1. Bonum commune jako klasyczna przyczyna celowa dla realistycznej koncepcji bytowości prawa /161
V.2. "Rasa germańska" jako cel sam w sobie /162
V.3. Nie wzmocnienie dobra jedności personalnej i wspólnotowej człowieka, lecz "zabezpieczenie jedności politycznej "narodu niemieckiego" /166
V.4. Cywilistyka nazistowska nie w służbie obiektywnego bonum commune, lecz absolutnie podporządkowana sprzecznej w sobie "zasadzie Fuhrera" /171
V.5. Kontradyktoryjna wizja celowości karnistyki nazistowskiej /176
V.6. Nazistowska ideologizacja prawnonaturalnej koncepcji finalności prawa narodów /183
Podsumowanie /188
VI. Sztuki prawa /189
VI.1. "Czynić obywateli dobrymi?" /190
VI.2. Obowiązek względem bytowości rasy niemieckiej jako nazistowski nakaz prawny /190
VI.3. Zakaz /191
VI.4. Zezwolenie /192
VI.5. Kara /194
VII. Nie różne rodzaje, lecz trzy aspekty jednego rasistowskiego prawa niemieckiego /195
VII.1. Rasistowsko-diwinistyczny aspekt prawa Fuhrera w miejsce klasycznego prawa wiecznego /195
VII.2. Rasistowsko-socjalistyczny aspekt prawa w miejsce klasycznej nauki o prawie naturalnym /198
VII.3. Rasistowsko-pozytywistyczny aspekt prawa w miejsce klasycznego prawa stanowionego /205
Podsumowanie /206
VIII. Kilka uwag o uniwersalności, nauce i nauczaniu prawa w Trzeciej Rzeszy Niemieckiej /207
VIII.1. Totalne upolitycznienie uniwersytetu i nauki /207
VIII.2. Nauczanie nauk prawnych i filozofii prawa oraz proces nazistowskiego wychowania /211
Podsumowanie /215
Zakończenie /217
Bibliografia /223
Akty normatywne /228
Literatura źródłowa /228
Literatura uzupełniająca /240
Wykaz skrótów /261
Indeks rzeczowy /263
Indeks osobowy 275