• Figurą i fraktem. Kultura muzyczna polskich benedyktynek w XVII i XVIII wieku

Symbol: 6595719223
49.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 1 szt.
ISBN 9788376543161
Zostaw telefon

Autor: Magdalena Walter-Mazur

Rok wydania:  2014

Ilość stron: 444

Oprawa: twarda

Format: 17,0 cm x 24,0 cm

 


Benedyktynki reformy chełmińskiej odbudowujące pod koniec XVI wieku życie monastyczne na ziemiach północnej, centralnej i wschodniej Rzeczypospolitej, znalazły się w awangardzie posoborowej odnowy polskiego Kościoła Katolickiego. Na przestrzeni dwóch kolejnych wieków w życiu klasztorów obserwujemy najpierw czas entuzjazmu, fali powołań i zakładania nowych fundacji, następnie zapaść spowodowaną wojnami i epidemiami 2. połowy XVII wieku, wreszcie rozkwit barokowych form pobożności, a na koniec schyłek epoki rozwoju klasztorów nadchodzący wraz z oświeceniem.
Książka wydobywa na pierwszy plan znajdującą się w tle tych przemian kulturę muzyczną zakonnic.

 

Spis treści: 

Wstęp   /11 

Rozdział I. Konteksty. Monastycyzm żeński w dobie wczesnej nowożytności. Kulturotwórcza rola klasztoru 

Potrydencka reforma życia zakonnego kobiet /21

Praktyka muzyczna zakonnic   /30

Odrodzenie i rozwój zakonów żeńskich w Rzeczpospolitej w okresie kontrreformacji   /43

Reforma chełmińska i akcja fundacyjna polskich benedyktynek. Działalność kulturotwórcza  /47 

Rozdział II. Kultura muzyczna benedyktynek kongregacji chełmińskiej w XVII wieku 

Ksieni Magdalena Mortęska i jej poglądy na rolę muzyki w życiu wspólnoty zakonnej. Muzyka w polskich redakcjach reguły benedyktynek  59

Rekrutacja muzycznie uzdolnionych kandydatek i edukacja muzyczna w klasztorze  /68

Polifonia, praktyka alternatim i myzuka wokalno-intrumentalna w klasztorach chełmińskim, toruńskim, poznańskim i radomskim w  świetle zapisków kronikarskich  /79

Rozdział III. Siedemnastowieczne źródła muzyczne pochodzące z klasztorów benedyktynek w Toruniu i Jarosławiu

Toruńskie księgi głosowe TorA i TorB przechowywane w Bibliotece Diecezjalnej w Peplinie  /95

Toruński rękopis nr 127 przechowywany w Gdańskiej Bibliotece PAN  /101

Jarosławski zbiór utworów dwuchórowych na głosy żeńskie L 1643 przechowywany w Bibliotece Diecezjalnej w Sandomierzu  105   

Rozdział IV. Kultura muzyczna benedyktynek kongregacji chełmińskiej w XVIII wieku

Praktyka muzyczna zakonnic w klasztorach sandomierskim, lwowskim, nieświeskim i przemyskim  /141

Muzyka jako element klasztornych uroczystości  /169

Kantorki, śpiewaczki i instrumentalistki. Przykłady profesjonalizacji zakonnic-muzyków  /188    

Rozdział V. Osiemnastowieczne źródła muzyczne pochodzące z klasztorów benedyktynek z Sandomierza, Przemyśla, Jarosławia i Lwowa.

Kancjonały  /213

Księgi organowe  /217

Uwagi dydaktyczne „Zrozumienie Consonacyi dobrych y złych” z przemyskiej księgi organowej  /234

Utwory wokalno-instrumentalne i instrumentalne  /244

Rozdział VI. Życie muzyczne w klasztorach benedyktynek reformy chełmińskiej, benedyktynek staniąteckich i klarysek starosądeckich w perspektywie porównawczej.

Kultura muzyczna benedyktynek staniąteckich w XVII i XVIII wieku  /263

Kultura muzyczna klarysek starosądeckich w XVIII wieku  /272

Zakończenie  /285

Aneksy  /

Cytaty ze źródeł XVI-XIX-wiecznych zawierające termin ‘frakt’  /289

Klasztory reformy chełmińskiej  /297

Słownik benedyktynek aktywnych muzycznie  /301

Formy oprawy liturgii i uroczystości zakonnych  /331

Aneks V. Repertuar  /343

Aneks VI. „Zrozumienie Consonancyi dobrych i złych  /397

Wykaz skrótów  /405

Wykaz ilustracji   /406

Bibliografia  /409

Indeks osób  /423

Indeks miejscowości  /435

Summary  /439

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie