- Kategorie
-
Figurą i fraktem. Kultura muzyczna polskich benedyktynek w XVII i XVIII wieku
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788376543161 |
EAN | 9788376543161 |
Zostaw telefon |
Autor: Magdalena Walter-Mazur
Rok wydania: 2014
Ilość stron: 444
Oprawa: twarda
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Uwaga - przybrudzony grzbiet
Benedyktynki reformy chełmińskiej odbudowujące pod koniec XVI wieku życie monastyczne na ziemiach północnej, centralnej i wschodniej Rzeczypospolitej, znalazły się w awangardzie posoborowej odnowy polskiego Kościoła Katolickiego. Na przestrzeni dwóch kolejnych wieków w życiu klasztorów obserwujemy najpierw czas entuzjazmu, fali powołań i zakładania nowych fundacji, następnie zapaść spowodowaną wojnami i epidemiami 2. połowy XVII wieku, wreszcie rozkwit barokowych form pobożności, a na koniec schyłek epoki rozwoju klasztorów nadchodzący wraz z oświeceniem.
Książka wydobywa na pierwszy plan znajdującą się w tle tych przemian kulturę muzyczną zakonnic.
Spis treści:
Wstęp /11
Rozdział I. Konteksty. Monastycyzm żeński w dobie wczesnej nowożytności. Kulturotwórcza rola klasztoru
Potrydencka reforma życia zakonnego kobiet /21
Praktyka muzyczna zakonnic /30
Odrodzenie i rozwój zakonów żeńskich w Rzeczpospolitej w okresie kontrreformacji /43
Reforma chełmińska i akcja fundacyjna polskich benedyktynek. Działalność kulturotwórcza /47
Rozdział II. Kultura muzyczna benedyktynek kongregacji chełmińskiej w XVII wieku
Ksieni Magdalena Mortęska i jej poglądy na rolę muzyki w życiu wspólnoty zakonnej. Muzyka w polskich redakcjach reguły benedyktynek 59
Rekrutacja muzycznie uzdolnionych kandydatek i edukacja muzyczna w klasztorze /68
Polifonia, praktyka alternatim i myzuka wokalno-intrumentalna w klasztorach chełmińskim, toruńskim, poznańskim i radomskim w świetle zapisków kronikarskich /79
Rozdział III. Siedemnastowieczne źródła muzyczne pochodzące z klasztorów benedyktynek w Toruniu i Jarosławiu
Toruńskie księgi głosowe TorA i TorB przechowywane w Bibliotece Diecezjalnej w Peplinie /95
Toruński rękopis nr 127 przechowywany w Gdańskiej Bibliotece PAN /101
Jarosławski zbiór utworów dwuchórowych na głosy żeńskie L 1643 przechowywany w Bibliotece Diecezjalnej w Sandomierzu 105
Rozdział IV. Kultura muzyczna benedyktynek kongregacji chełmińskiej w XVIII wieku
Praktyka muzyczna zakonnic w klasztorach sandomierskim, lwowskim, nieświeskim i przemyskim /141
Muzyka jako element klasztornych uroczystości /169
Kantorki, śpiewaczki i instrumentalistki. Przykłady profesjonalizacji zakonnic-muzyków /188
Rozdział V. Osiemnastowieczne źródła muzyczne pochodzące z klasztorów benedyktynek z Sandomierza, Przemyśla, Jarosławia i Lwowa.
Kancjonały /213
Księgi organowe /217
Uwagi dydaktyczne „Zrozumienie Consonacyi dobrych y złych” z przemyskiej księgi organowej /234
Utwory wokalno-instrumentalne i instrumentalne /244
Rozdział VI. Życie muzyczne w klasztorach benedyktynek reformy chełmińskiej, benedyktynek staniąteckich i klarysek starosądeckich w perspektywie porównawczej.
Kultura muzyczna benedyktynek staniąteckich w XVII i XVIII wieku /263
Kultura muzyczna klarysek starosądeckich w XVIII wieku /272
Zakończenie /285
Aneksy /
Cytaty ze źródeł XVI-XIX-wiecznych zawierające termin ‘frakt’ /289
Klasztory reformy chełmińskiej /297
Słownik benedyktynek aktywnych muzycznie /301
Formy oprawy liturgii i uroczystości zakonnych /331
Aneks V. Repertuar /343
Aneks VI. „Zrozumienie Consonancyi dobrych i złych /397
Wykaz skrótów /405
Wykaz ilustracji /406
Bibliografia /409
Indeks osób /423
Indeks miejscowości /435
Summary /439