• Ewolucje systemu. Gospodarcze i społeczne znaczenie edukacji w czasach Polski Ludowej i współcześnie

Symbol: 7031
32.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788366292024
Zostaw telefon

Redakcja: Robert Klementowski, Krzysztof Popiński

Rok wydania: 2019

Liczba stron: 264

Okładka: miękka

Format: 16,0 cm x 23,5 cm

Seria: Wrocławskie Spotkania z Historią Gospodarczą - Spotkanie XIV

 

Zarówno wzrost znaczenia państwa w krajach Zachodu, jak i jego omnipotencja w krajach komunistycznych po 1945 r. odcisnęły piętno na funkcjonowaniu edukacji. W czasach zimnej wojny wszędzie malało znaczenie oddolnych społecznych inicjatyw w zakresie szkolnictwa. Jego prowadzenie stawało się domeną instytucji państwowych, częścią większej scentralizowanej polityki gospodarczej i społecznej państwa. Z kolei wyzwania współczesnego świata wydają się wymagać ponownego zdefiniowania celów i metod edukacji. Być może zyskają na popularności hasła decentralizacji systemów szkolnych, choć nie jest to na razie przesądzone.

Niniejszy tom tworzy piętnaście tekstów powstałych na bazie referatów wygłoszonych w trakcie XIV Wrocławskich Spotkań z Historią Gospodarczą w 2019 r. W większości dotyczą problematyki edukacji na ziemiach polskich po 1945 r.

Spis treści:

Robert Klementowski, Krzysztof Popiński - Wstęp  /7

Tadeusz Janicki -  Formy i rola oświaty rolnej w budowie „Spichlerza Rzeszy" w Kraju Warty (1939-1945)  /9

Jan Miłosz - Edukacja w socjalistycznym mieście. Szkolnictwo i jego wpływ na rozwój miasta Poznania w latach 1945-1973   /23

Dariusz Jarosz - Chłopi wobec oświaty w Polsce Ludowej  /53

Adriana Merta-Staszczak - Przeciwdziałanie analfabetyzmowi na Dolnym Śląsku w latach 1945-1950  /75

Jakub Kuśnierz - Szkoła Przysposobienia Przemysłowego w Piławskich Zakładach Przemysłu Odzieżowego jako „kuźnia" przyszłych pracowników zakładu  /87

Bartosz Kruk - Szkoły kolejowe na Dolnym Śląsku na tle reform szkolnictwa zawodowego po II wojnie światowej. Zarys problemu   /95

Karolina Rybicka - Niezrealizowana koncepcja utworzenia Muzeum Miedzi w podziemiach Zakładów Górniczych „Lena" w Wilkowie  /111

Robert Klementowski - Oswajanie niewidzialnego. Pierwsza dekada „atomowej" edukacji w świetle prac Państwowej Rady do spraw Pokojowego Wykorzystania Energii Atomowej  /119

Jacek Jędrysiak - Aspekty społeczne i gospodarcze służby absolwentów szkół wyższych w ludowym Wojsku Polskim w latach 1973-1980  /137

Krzysztof Popiński - Ewolucja polskiego szkolnictwa wyższego 1918-2018  /157

Dariusz Grala - Rozwój studiów MBA w Polsce w latach 1989-2016. Początki i ewolucja kształcenia na potrzeby praktyki gospodarczej  /185

Joanna Jaroszyk-Pawlukiewicz - Kształcenie zawodowe dziennikarzy w epoce generała Franco  /201

Regina Pacanowska - Edukacja na rzecz przedsiębiorczości. Kontekst historii przedsiębiorczości i public history  /213

Jarosław Kinal - Od Edukacji 1.0 do Edukacji 4.0. Modele kształcenia nauczycieli od historii do współczesności  /229

Tomasz Olejniczak, Anna Pikos - Teoria ciągłości: definicja, operacjonalizacja i propozycja programu badawczego  /241

 

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie