- Kategorie
-
Ewolucje systemu. Gospodarcze i społeczne znaczenie edukacji w czasach Polski Ludowej i współcześnie
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 2 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788366292024 |
EAN | 9788366292024 |
Zostaw telefon |
Redakcja: Robert Klementowski, Krzysztof Popiński
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 264
Okładka: miękka
Format: 16,0 cm x 23,5 cm
Seria: Wrocławskie Spotkania z Historią Gospodarczą - Spotkanie XIV
Zarówno wzrost znaczenia państwa w krajach Zachodu, jak i jego omnipotencja w krajach komunistycznych po 1945 r. odcisnęły piętno na funkcjonowaniu edukacji. W czasach zimnej wojny wszędzie malało znaczenie oddolnych społecznych inicjatyw w zakresie szkolnictwa. Jego prowadzenie stawało się domeną instytucji państwowych, częścią większej scentralizowanej polityki gospodarczej i społecznej państwa. Z kolei wyzwania współczesnego świata wydają się wymagać ponownego zdefiniowania celów i metod edukacji. Być może zyskają na popularności hasła decentralizacji systemów szkolnych, choć nie jest to na razie przesądzone.
Niniejszy tom tworzy piętnaście tekstów powstałych na bazie referatów wygłoszonych w trakcie XIV Wrocławskich Spotkań z Historią Gospodarczą w 2019 r. W większości dotyczą problematyki edukacji na ziemiach polskich po 1945 r.
Spis treści:
Robert Klementowski, Krzysztof Popiński - Wstęp /7
Tadeusz Janicki - Formy i rola oświaty rolnej w budowie „Spichlerza Rzeszy" w Kraju Warty (1939-1945) /9
Jan Miłosz - Edukacja w socjalistycznym mieście. Szkolnictwo i jego wpływ na rozwój miasta Poznania w latach 1945-1973 /23
Dariusz Jarosz - Chłopi wobec oświaty w Polsce Ludowej /53
Adriana Merta-Staszczak - Przeciwdziałanie analfabetyzmowi na Dolnym Śląsku w latach 1945-1950 /75
Jakub Kuśnierz - Szkoła Przysposobienia Przemysłowego w Piławskich Zakładach Przemysłu Odzieżowego jako „kuźnia" przyszłych pracowników zakładu /87
Bartosz Kruk - Szkoły kolejowe na Dolnym Śląsku na tle reform szkolnictwa zawodowego po II wojnie światowej. Zarys problemu /95
Karolina Rybicka - Niezrealizowana koncepcja utworzenia Muzeum Miedzi w podziemiach Zakładów Górniczych „Lena" w Wilkowie /111
Robert Klementowski - Oswajanie niewidzialnego. Pierwsza dekada „atomowej" edukacji w świetle prac Państwowej Rady do spraw Pokojowego Wykorzystania Energii Atomowej /119
Jacek Jędrysiak - Aspekty społeczne i gospodarcze służby absolwentów szkół wyższych w ludowym Wojsku Polskim w latach 1973-1980 /137
Krzysztof Popiński - Ewolucja polskiego szkolnictwa wyższego 1918-2018 /157
Dariusz Grala - Rozwój studiów MBA w Polsce w latach 1989-2016. Początki i ewolucja kształcenia na potrzeby praktyki gospodarczej /185
Joanna Jaroszyk-Pawlukiewicz - Kształcenie zawodowe dziennikarzy w epoce generała Franco /201
Regina Pacanowska - Edukacja na rzecz przedsiębiorczości. Kontekst historii przedsiębiorczości i public history /213
Jarosław Kinal - Od Edukacji 1.0 do Edukacji 4.0. Modele kształcenia nauczycieli od historii do współczesności /229
Tomasz Olejniczak, Anna Pikos - Teoria ciągłości: definicja, operacjonalizacja i propozycja programu badawczego /241