- Kategorie
-
Eufrozyna Halicka.Córka imperatora bizantyńskiego na Rusi Halicko-Wołyńskiej (ok. 1176-1180 - po 1253)
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788377301586 |
EAN | 9788377301586 |
Zostaw telefon |
Autor: Aleksander V. Maiorov
Rok wydania: 2015
Ilość stron: 370, 35 ilustracji
Oprawa: miękka
Format: 15,0 cm x 21,0 cm
Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami
Książka jest poświęcona Eufrozynie, żonie wielkiego księcia Romana Mścisławowicza (+ 1205 r.) i matce króla Daniela Romanowicza (+ 1264 r.). Świeckie jej imię ustalone zostało na podstawie świadectwa zawartego w nekrologu katedry w Spirze. Eufrozyna była starszą córką cesarza bizantyńskiego Izaaka II Angelosa i została żoną księcia halicko – wołyńskiego w rezultacie zawiązania rusko – bizantyńskiego sojuszu skierowanego przeciw Połowcom. Z jej bezpośrednim wpływem należy wiązać znaczny kulturalny i polityczny rozwój Rusi halicko – wołyńskiej w XIII w., w tym pojawienie się cennych relikwii chrześcijańskich, sformowanie się niezwykłego zasobu imion używanych w rodzie Romanowiczów, używanie przez nich cesarskiej tytulatury, purpurowej odzieży i innych atrybutów władzy bazyleusów, specyficzna działalność budowlana i fundacyjna. Rodzinne związki Eufrozyny z władcami Cesarstwa Nicejskiego i niektórych krajów europejskich odegrały ważną rolę w polityce jej synów i wnuków, w tym w ich zaangażowaniu się w walkę o „dziedzictwo austriackie”, a także w dziejach zabiegów o unię religijną państwa Romanowiczów z Rzymem.
Spis treści:
Słowo wstępne redaktora naukowego tomu /11
Wstęp /17
Rozdział pierwszy. Spory wokół drugiego małżeństwa Romana Mścisłowicza /23
1.1. Bizantyńskie pochodzenie nowej żony Romana /24
1.2. Małżeństwa dynastyczne jako element zewnętrznej polityki cesarstwa /25
1.3. Czy miał miejsce ślub Romana z przedstawicielką rodu Kamaterosów /28
1.4. Czy "wielka księżna Romanowa" mogła być córką Izaaka II z małżeństwa z Małgorzatą Węgierską? /32
Rozdział 2. Śluby zakonne starszej córki cesarza Izaaka II /35
2.1. Świadectwa Niketasa Choniatesa o starszej córce Izaaka II /35
2.2. Dom Joannowy - rezydencja bizantyńskiej księżniczki-mniszki /37
2.3. Śluby zakonne w praktyce politycznej Bizancjum /40
2.4. Świadectwa o pochodzeniu pierwszej żony cesarza Izaaka /42
Rozdział trzeci. Córka cesarza bizantyńskiego na Rusi halicko-wołyńskiej. Księżna i mniszka /44
Córka cesarza bizantyńskiego na Rusi halicko-wołyńskiej. Księżna i mniszka /44
3.1. Wieża w Stołpiu w świetle najnowszych badań /44
3.2. Przekazy nekrologu katedry w Spirze na temat greckich krewnych królowej niemieckiej Marii i jej siostry Eufrozyny /49
3.3. Przekaz Latopisu halicko-wołyńskiego na temat okoliczności zabójstwa "cesarza rzymskiego" Filipa /54
Rozdział czwarty. Eufrozyna, Maria czy Anna? O imieniu świeckim i zakonnym drugiej żony Romana Mścisłowicza /57
4.1. Imię Eufrozyny wśród córek i wnuczek Romana Mścisłowicza /57
4.2. Odzwierciedlenie kultu świętej Eufrozyny w tradycji nadawania imion książętom ruskim /61
4.3. Kult świętej Eufrozyny w Aleksandrii i bizantyńska cesarzowa-mniszka Eufrozyna /66
4.4. Imię świeckie i zakonne halicko-wołyńskiej księżnej "Romanowej" /70
Rozdział piąty. Pieczęć Eufrozyny z Nowogrodu. Nierozstrzygnięta kwestia atrybucji /76
5.1. Pieczęć Eufrozyny i jej atrybucja według W.L. Janina /76
5.2. Czy Eufrozyna Połocka mogła być założycielką klasztoru Spaso-Preobrażeńskiego? /80
5.3. Historyczne, epigraficzne i ikonograficzne dane w atrybucji pieczęci Eufrozyny /88
Rozdział szósty. Księżna-mniszka Eufrozyna i kult przemienienia na Rusi halicko-wołyńskiej /95
6.1. Ewolucja estetyki i ikonografii Przemienienia /95
6.2. Przedstawienie apostołów jako czynnik datujący /97
6.3. Eufrozyna Halicka i kult Przemienienia w zabytkach ziemi chełmskiej /102
6.4. Klasztory Spaso-Preobrażeńskie XIII wieku na Haliczyźnie i Wołyniu /104
6.5. Stare ikony Przemienienia Pańskiego w ziemi halickiej /110
6.6. Kontakty Eufrozyny Halickiej z Nowogrodem /112
Rozdział siódmy. Eufrozyna Halicka i Anna Dalassena. Wizerunki władczyni-mniszki w sfragityce, dziełach literatury i sztuki /116
7.1. Scena Przemienienia na pieczęciach bizantyńskich /116
7.2. Motyw Przemienienia w sztuce bizantyńskiej za czasów Anny Dalasseny /119
7.3. Obraz władczyni-mniszki w Kronice halicko-wołyńskiej i Aleksjadzie Anny Komneny /123
7.4. Cerkiew Joachima i Anny we Włodzimierzu Wołyńskim a imię zakonne "wielkiej księżnej Romanowej" /125
7.5. Halicka ikona "Sobór Joachima i Anny". Pochodzenie i atrybucja 127
7.6. Kult Anny Dalasseny wśród Komnenów i Angelosów /134
Rozdział ósmy. Halicz, Czernihów, Suzdal i Biełooziero. Więzi dynastyczne książąt halicko-wołyńskich i ich odzwierciedlenie w zabytkach kultury materialnej /137
8.1. Ikonograficzne właściwości Zaśnięcia i Bogurodzicy Hodegetrii z Halicza i Rusi Włodzimiersko-Suzdalskiej /137
8.2. Biełozierska pieczęć z przedstawieniami Zaśnięcia i świętej Anny. O jej datowaniu i przynależności /141
8.3. Potomkowie Eufrozyny-Anny Halickiej w Suzdalu, Rostowie i Biełoozierze /144
8.4. O możliwej przynależności grup ruskich pieczęci ze zbioru Janina i Gajdukowa (342-2, 343, a) /150
Rozdział dziewiąty. Krzyż cesarza Manuela /156
9.1. Krzyż-relikwiarz katedry Notre-Dame w Paryżu /156
9.2. Relikwia w skarbcu koronnym Rzeczypospolitej /159
9.3. Kwestia identyfikacji /162
9.4. Drogi, którymi cesarska relikwia przywędrowała do Halicza /166
9.5. Relikwie Życiodajnego Krzyża na Rusi średniowiecznej /170
9.6. Krzyże-relikwiarze ziemi wołyńskiej /176
Rozdział dziesiąty. Ewangeliarz Eufrozyny Halickiej /179
10.1. Iluminowany Ewangeliarz-Aprakos Galerii Trietiakowskiej. Problem atrybucji i datowania /179
10.2. Rezultaty analizy stylistycznej miniatur bizantyńskiego i niemieckiego kręgu oddziaływania /181
10.3. Wpływ stylu mistrzów miniatury książkowej południowych Niemiec końca XII-początku XII wieku w świetle więzów rodzinnych Eufrozyny Halickiej /185
10.4. Kalendarz liturgiczny ewangeliarza Eufrozyny Halickiej /187
Rozdział jedenasty. Daniel Halicki i "początki" kształtowania się kultu świętego Daniela Słupnika wśród Rurykowiczów /192
11.1. Kult Daniela Słupnika w rodzinnie wielkich książąt moskiewskich /192
11.2. Klasztor Daniłowski w Ugrowsku. Świadectwa źródeł piśmiennych i nowe dane archeologiczne /195
11.3. Chełmskie wieże-stołpy XIII wieku i ich przeznaczenie /200
11.4. Ślady kultu Daniela Słupnika i patronat nad słupnictwem wśród potomków Daniela Romanowicza /203
11.5. Więzi rodzinne książąt halicko-wołyńskich i książąt moskiewskich oraz ich wspólny święty patron w zabytkach sfragistyki /209
11.6. Uściślenia daty urodzenia Daniela Halickiego /213
Rozdział dwunasty. Onomastykon bizantyński książąt halicko-wołyńskich /220
12.1. Fascynacja słupnictwem cesarza bizantyńskiego Izaaka II /220
12.2. Tradycja hagiograficzna w świętym Danielu Słupniku i cesarzu Leonie Wielkim /222
12.3. Ewolucja bizantyńskiego słupnictwa i wzrost zainteresowania świętym Danielem Słupnikiem na przełomie XII-XIII wieku /225
12.4. Rola "wielkiej księżnej Romanowej" w rozpowszechnianiu kultu greckich stylitów i atrybutów słupnictwa na Rusi /227
Rozdział trzynasty. Ruś, Bizancjum i Europa Zachodnia w opowieści o zdobyciu Carogrodu przez Franków /230
13.1. Dobrynia Jadrejkowicz jako najbardziej prawdopodobny autor opowieści /230
13.2. "Gibeński", punkt widzenia na wydarzenia 1204 roku /232
13.3. Dobrynia-Antoni i Roman Mścisłowicz /234
13.4. Arcybiskup salzburski Konrad von Krosigk /236
Rozdział czternasty. Bizantyńskie dziedzictwo w polityce zewnętrznej książąt ruskich połowy XIII wieku /240
14.1. Świadectwo ruskich i zachodnioeuropejskich źródeł o próbie Romana Daniłowicza przejęcia tronu książąt austriackich /240
14.2. Główni pretendenci do tronu austriackiego i ich pokrewieństwo z Banbergami /243
14.3. Eufrozyna Halicka i księżna austriacka Teodora /247
Rozdział piętnasty. Daniel Halicki i Fryderyk Bitny /251
15.1. Austriacki węzeł polityczny polityki zewnętrznej książąt halicko-wołyńskich /251
15.2. Posłowi króla Rusi i kupiec wiedeński Henrico Baumo /253
15.3. Daniel Romanowicz, książę Fryderyk Bitny i cesarz Fryderyk II /257
15.4. Preszburskie demarche Daniela Halickiego /261
15.5. Rola Daniela w losach ostatniego Babenberga /265
15.6. Hrabia Henryk von Hassbach i książęta halicko-wołyńscy /269
Rozdział szesnasty. Walka o "dziedzictwo austriackie" i koronacja Daniela Halickiego /273
16.1. Wyprawa wojsk rusko-polskich na Morawy i jej niepowodzenie /273
16.2. Antyruskie stanowisko Innocentego IV w sporze o dziedzictwo austriackie /277
16.3. Wielki zaszczyt czy wymuszone ustępstwo. Niechęć Daniela przed przyjęciem korony od papieża /281
16.4. Warunki polityczne zbliżenia Romanowiczów z Rzymem /285
16.5. Arcybiskup salzburski Filip von Spanheim na negocjacjach w Preszburgu /289
Rozdział osiemnasty. Koronacja Daniela Halickiego. Nicea i Rzym w polityce zewnętrznej książąt halicko-wołyńskich /195
17.1. O roli Eufrozyny Halickiej w koronacji Daniela /295
17.2. Procesy ekumeniczne połowy XIII w. i walka władców nicejskich o odzyskanie Konstantynopola /297
17.3. Maria Laskarina i Eufrozyna Halicka w nawiązaniu kontaktów między Niceą a Rzymem /303
17.4. Cesarze nicejski i niemiecki w polityce zewnętrznej Daniela Halickiego /306
Zakończenie /311
Bibliografia /321
Indeks osób /359