- Kategorie
-
Ethos przywódcy politycznego w myśli starożytnej i renesansowej. Platon. Cyceron. Machiavelli. Guicciardini
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788381423427 |
EAN | 9788381423427 |
Zostaw telefon |
Autorka: Marta Czapińska-Bambara
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 252
Oprawa: miękka
Format: 15,0 cm x 21,0 cm
Platon, Cyceron i Machiavelli są uważani za klasyków filozofii polityki. Ich dociekania nieustannie pobudzają wyobraźnię badaczy oraz prowokują do kolejnych wykładni i interpretacji. Mnie szczególnie ciekawe wydało się pokazanie na przykładzie rozważań zogniskowanych na èthosie przywódcy politycznego pewnej ciągłości myśli, jaką można dostrzec w poglądach owych myślicieli, oraz wskazanie różnic także w nich występujących, a wynikających z osobistego charakteru ich spostrzeżeń i indywidualnego rozumienia rzeczywistości państwowej. Mimo żywego zainteresowania dziełami Platona, Cycerona czy Machiavellego oraz nielicznych prac porównujących przemyślenia starożytnych z opiniami pisarzy renesansowych, ciągle brakuje tego rodzaju opracowania. Mój niedosyt wzbudził dodatkowo fakt, iż twórczość Francesca Guicciardiniego, która jest cennym źródłem informacji dotyczących sytuacji społeczno-politycznej renesansowej Florencji, a poprzez konfrontację z opiniami Machiavellego daje pełniejszy obraz tamtej epoki oraz pozwala lepiej zrozumieć ówczesne tendencje, na gruncie literatury polskiej nie znalazła wystarczającego uznania.
Marta Czapińska-Bambara
Spis treści:
Słowo wstępne /11
CZĘŚĆ I. Èthos przywódcy politycznego według Platona
Wprowadzenie /19
1. Polis /20
2. Polityka ateńskiej polis /22
3. Obywatel /25
4. Struktury władzy w ateńskiej polis /28
PLATON /31
1. Myśl Sokratesa jako źródło Platońskich koncepcji politycznych /31
1.1. Sokratejska koncepcja przywódcy politycznego /31
1.2. Przywódca polityczny a religia urzędowa /36
1.3. Własne doświadczenia oraz wpływ Sokratesa punktem wyjścia do Platońskich rozważań na temat ethosu przywódcy politycznego /38
2. Struktura duszy ludzkiej jako odpowiednik struktury politycznej /41
3. Warunki, które powinien spełniać przywódca polityczny /43
3.1. Wrodzone dyspozycje jako czynnik kształtujący pożądane cechy osobowe /43
3.2. Rola ustroju politycznego w kształtowaniu cech osobowych przywódcy /44
3.3. Wychowanie zgodne z predyspozycjami /46
3.4. Typ królewski ucieleśnieniem ethosu przywódcy politycznego /49
4. Sprawiedliwość podstawową zasadą działania przywódcy politycznego /52
4.1. Zasada sprawiedliwości fundamentem polis /52
4.2. Sprawiedliwość warunkiem szczęścia wiecznego przywódcy i polis, którą kieruje /55
4.3. Retoryka w służbie sprawiedliwości /57
5. Rola przywódcy politycznego /60
5.1. Wychowawca /60
5.2. Filozof i mistagog /63
5.3. Arcykapłan /67
5.4. Prawodawca i sędzia /71
Podsumowanie /77
CZĘŚĆ II. Èthos przywódcy politycznego według Cycerona
Wprowadzenie /81
1. Res publica /83
2. Polityka republiki rzymskiej /87
3. Obywatel /89
4. Struktury władzy w republice rzymskiej /92
CYCERON /95
1. Myśl Platona jako źródło Cycerońskich koncepcji politycznych /95
2. Warunki, które powinien spełniać przywódca polityczny /101
2.1. Wrodzone cechy charakteru /101
2.1.1. Sapientia /101
2.1.2. Iustitia /105
2.1.3. Eloquentia /107
2.1.4. Virtus /110
2.2. Wychowanie /112
2.2.1. Copiose loquens sapientia czyli przygotowanie retoryczne /112
2.2.2. Legibus parere et amicitiam colere, czyli sposoby wyrabiania poczucia sprawiedliwości /116
2.2.3. Prudentia, czyli mądrość w działaniu /120
3. Etyka obywatelska podstawową zasadą działania przywódcy politycznego /122
3.1. Podstawa etyczna rządzących fundamentem państwa /122
3.2. Oparcie obywatelskiej etyki rządzących na przesłaniu eschatologicznym /126
3.3. Sen Scypiona a Platońska wizja pośmiertnej wędrówki Era /130
4. Obowiązki przywódcy politycznego względem tradycji rzymskiej /134
5. Rola przywódcy politycznego /137
5.1. Zarządca /137
5.2. Kapłan /140
Podsumowanie /145
CZĘŚĆ III. Èthos przywódcy politycznego według Machiavellego i Guicciardiniego
Wprowadzenie /149
1. Państwo-miasto /158
2. Polityka renesansowej Florencji /161
3. Obywatel /163
4. Struktury władzy w państwie regionalnym /166
MACHIAVELLI I GUICCIARDINI /171
1. Koncepcje polityczne Machiavellego i Guicciardiniego a poglądy Platona i Cycerona /171
2. Warunki, które powinien spełniać przywódca polityczny /176
2.1. Wrodzone cechy charakteru /176
2.1.1. Aspetto fisico /176
2.1.2. Virtu /178
2.1.3. Eloquenza /183
2.2. Wychowanie /185
2.2.1. Wiedza historyczna /186
2.2.2. Wiedza prawnicza /190
2.2.3. Wiedza wojskowa /193
2.2.4. Wiedza na temat postępowania z ludźmi /195
3. Lojalność wobec współrządzących i doradców podstawową zasadą działania przywódcy politycznego /200
4. Porozumienie między władzą świecką i Kościołem warunkiem skuteczności działań przywódcy politycznego /203
5. Rola przywódcy politycznego /206
5.1. Wychowawca /206
5.2. Opiekun /210
Podsumowanie /213
Wnioski końcowe /217
1. Ethos przywódcy politycznego /218
2. Przywódca polityczny a obywatel /222
3. Ethos przywódcy państwa a rzeczywistość polityczna /228
Wykaz skrótów /233
Bibliografia /237
Summary /245
Indeks nazwisk /246