• Elektryfikacja warszawskiego wezła kolejowego PKP 1933-1950

Symbol: 15878
55.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Belgia 64.2
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 1 szt.
ISBN 9788377297209
Zostaw telefon

Autor: Marek Ćwikła

Rok wydania: 2023

Liczba stron: 160

Okładka: twarda

Format: 21,00 cm x 29,5 cm

 

Jedną z największych inwestycji komunikacyjnych w Polsce międzywojennej była przebudowa węzła kolejowego w Warszawie, polegająca na wykonaniu częściowo przebiegającej w tunelu linii średnicowej wraz z dworcem Warszawa Główna oraz zelektryfikowaniu dla potrzeb ruchu podmiejskiego trzech najważniejszych w tym zakresie linii kolejowych.

Elektryfikacja węzła w drugiej połowie lat 30. XX wieku stanowiła wyraz największego, skokowego postępu technologicznego w dotychczasowych dziejach Polskich Kolei Państwowych. Obejmowała ona niemal wszystkie aspekty komunikacji kolejowej: nowoczesny jak na ówczesne lata tabor, zastosowanie wysokiej jakości urządzeń zasilających trakcję elektryczną, wprowadzenie najnowszych systemów zabezpieczenia ruchu, modernizację nawierzchni kolejowej, poprawę jakości obsługi pasażerów poprzez budowę nowych przystanków, wyposażonych w wysokie perony z odpowiednią infrastrukturą oraz budowę lub modernizację stacji i dworców kolejowych.

Publikacja stanowi pierwszą całościową próbę usystematyzowania historii tej inwestycji. Na podstawie zasobów archiwalnych, materiałów źródłowych z lat 30. i 40. XX wieku, a także powojennych opracowań powstała opowieść o pionierskich czasach trakcji elektrycznej na PKP, wzbogacona różnorodnym materiałem ilustracyjnym. 

W książce wykorzystano niemal wszystkie dostępne fotografie, obrazujące pierwsze prace elektryfikacyjne i eksploatację taboru w okresie międzywojennym oraz w początkowym okresie odbudowy trakcji elektrycznej ze zniszczeń wojennych. Dodatkową atrakcję dla miłośników kolejnictwa stanowią rysunki, schematy, tabele, rozkłady jazdy, szczegółowe opisy i dane techniczne pierwszych polskich lokomotyw elektrycznych oraz zespołów trakcyjnych, a także niepublikowane dotychczas zestawienia statystyczne, obrazujące powojenne dzieje eksploatacji tych pojazdów.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Od autora  /7

1. Geneza elektryfikacji węzła warszawskiego   /8

2. Infrastruktura ogólnokolejowa  /24

2.1. Linia średnicowa  /24

2.2. Stacje Warszawa Wschodnia, Główna i Zachodnia na linii średnicowej  /25

2.3. Linie podmiejskie   /26

3. Urządzenie elektroenergetyczne   /33

3.1. Zasilanie 35 kv  /33

3.2. Podstacje trakcyjne i kabiny sekcyjne  /35

3.3. Sieć trakcyjna  /38

3.4. Zaplecze postojowe i obiekty do obsługi trakcji elektrycznej   /40

4. Tabor elektryczny   /43

4.1. Zespoły trakcyjne serii ECmx / EBCbdxx / EBCbdsxx   /43

4.2. Lokomotywy serii EL. 100   /62

4.3. Lokomotywy serii EL. 200   /76

5. Urządzenia sygnalizacji i zrk   /81

6. Prace elektryfikacyjne, próby taboru i uroczystości otwarcia   /88

7. Ruch pociągów elektrycznych i obsługa podróżnych do 1939 r.   /98

8. Lata II wojny światowej   /122

9. Lata powojenne - druga odbudowa   /139

10. Losy przedwojennej infrastruktury i pojazdów trakcji elektrycznej po 1950 r.  /152

Zakończenie   /158

Bibliografia  /159


Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie