- Kategorie
-
Elektryfikacja warszawskiego wezła kolejowego PKP 1933-1950
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788377297209 |
EAN | 9788377297209 |
Zostaw telefon |
Autor: Marek Ćwikła
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 160
Okładka: twarda
Format: 21,00 cm x 29,5 cm
Jedną z największych inwestycji komunikacyjnych w Polsce międzywojennej była przebudowa węzła kolejowego w Warszawie, polegająca na wykonaniu częściowo przebiegającej w tunelu linii średnicowej wraz z dworcem Warszawa Główna oraz zelektryfikowaniu dla potrzeb ruchu podmiejskiego trzech najważniejszych w tym zakresie linii kolejowych.
Elektryfikacja węzła w drugiej połowie lat 30. XX wieku stanowiła wyraz największego, skokowego postępu technologicznego w dotychczasowych dziejach Polskich Kolei Państwowych. Obejmowała ona niemal wszystkie aspekty komunikacji kolejowej: nowoczesny jak na ówczesne lata tabor, zastosowanie wysokiej jakości urządzeń zasilających trakcję elektryczną, wprowadzenie najnowszych systemów zabezpieczenia ruchu, modernizację nawierzchni kolejowej, poprawę jakości obsługi pasażerów poprzez budowę nowych przystanków, wyposażonych w wysokie perony z odpowiednią infrastrukturą oraz budowę lub modernizację stacji i dworców kolejowych.
Publikacja stanowi pierwszą całościową próbę usystematyzowania historii tej inwestycji. Na podstawie zasobów archiwalnych, materiałów źródłowych z lat 30. i 40. XX wieku, a także powojennych opracowań powstała opowieść o pionierskich czasach trakcji elektrycznej na PKP, wzbogacona różnorodnym materiałem ilustracyjnym.
W książce wykorzystano niemal wszystkie dostępne fotografie, obrazujące pierwsze prace elektryfikacyjne i eksploatację taboru w okresie międzywojennym oraz w początkowym okresie odbudowy trakcji elektrycznej ze zniszczeń wojennych. Dodatkową atrakcję dla miłośników kolejnictwa stanowią rysunki, schematy, tabele, rozkłady jazdy, szczegółowe opisy i dane techniczne pierwszych polskich lokomotyw elektrycznych oraz zespołów trakcyjnych, a także niepublikowane dotychczas zestawienia statystyczne, obrazujące powojenne dzieje eksploatacji tych pojazdów.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Od autora /7
1. Geneza elektryfikacji węzła warszawskiego /8
2. Infrastruktura ogólnokolejowa /24
2.1. Linia średnicowa /24
2.2. Stacje Warszawa Wschodnia, Główna i Zachodnia na linii średnicowej /25
2.3. Linie podmiejskie /26
3. Urządzenie elektroenergetyczne /33
3.1. Zasilanie 35 kv /33
3.2. Podstacje trakcyjne i kabiny sekcyjne /35
3.3. Sieć trakcyjna /38
3.4. Zaplecze postojowe i obiekty do obsługi trakcji elektrycznej /40
4. Tabor elektryczny /43
4.1. Zespoły trakcyjne serii ECmx / EBCbdxx / EBCbdsxx /43
4.2. Lokomotywy serii EL. 100 /62
4.3. Lokomotywy serii EL. 200 /76
5. Urządzenia sygnalizacji i zrk /81
6. Prace elektryfikacyjne, próby taboru i uroczystości otwarcia /88
7. Ruch pociągów elektrycznych i obsługa podróżnych do 1939 r. /98
8. Lata II wojny światowej /122
9. Lata powojenne - druga odbudowa /139
10. Losy przedwojennej infrastruktury i pojazdów trakcji elektrycznej po 1950 r. /152
Zakończenie /158
Bibliografia /159