• Dzieje malarstwa w Polsce, tom I, II, III - komplet

Symbol: 15199
Brak towaru
349,00 zł
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11,00 zł
Darmowa dostawa 0,00 zł
Darmowa dostawa 0,00 zł
In Post paczkomaty 11,00 zł
Poczta Polska Pocztex 48 11,00 zł
In Post kurier 12,00 zł
Poczta Polska Pocztex 48 17,00 zł
Dostępność Brak towaru
ISBN 9788365746290
Zostaw telefon

Autor: Feliks Kopera

Rok wydania: tom I - 2016, tom II - 2017, tom III - 2017

Liczba stron: tom I - 561, tom II - 312, tom III - 561

Okładka: twarda

Format: 21,00 cm x 30,00 cm

 

Trzytomowe Dzieje malarstwa w Polsce, które oddajemy do rąk czytelników, ukazały się po raz pierwszy w latach 1925-1929. Opracowanie w sposób syntetyczny ukazuje rozwój i przeobrażenia malarstwa polskiego, wpływy i inspiracje oraz charakter wewnętrznych przemian, jakim ulegało w kolejnych epokach. Feliks Kopera jako muzeolog i konserwator wzbogacił publikację o wartościowe i cenne wnioski, związane m.in. z ówczesnym stanem fizycznym i technicznym poszczególnych dzieł, ingerencjami dokonywanymi na przestrzeni stuleci przez twórców, które nierzadko wiązały się z pragnieniem dostosowania prac do bieżących zapatrywań estetycznych i panującej mody. Doszukiwał się analogii i różnic pomiędzy twórczością malarzy polskich i europejskich. Na stronach kolejnych tomów przywołał sylwetki bardziej lub mniej znanych artystów polskich, przybliżył ich dokonania i dorobek, wskazując na rolę, jaką przyszło im odegrać w dziejach sztuki polskiej.

Niezaprzeczalnym atutem przedwojennego wydania były zamieszczone w tomach ryciny, ilustracje dzieł sztuki, m.in. tych, które już wówczas znajdowały się w tragicznym stanie, a po których obecnie nie zachował się materialny ślad. Zamieszczamy je wszystkie w oryginalnej wersji.

Tom I obejmuje dzieje polskiego malarstwa średniowiecznego. Tom II poświęcony został malarstwu od XVI do XVIII stulecia, natomiast zawartość tomu III skupia się na historii malarstwa polskiego w XIX i XX w. (do około 1926 r.).

(opis wydawcy)

Spis treści tomu I:

Przedmowa do wydania drugiego  /5

Przedmowa do tomu I

Rozdział I. Pierwsze przejawy malarstwa w Polsce przed reakcją pogaństwa. Miniatura listu księżniczki saskiej Matyldy do króla Mieszka II z 1027 r. Miniatury w Polsce po przywróceniu kultury chrześcijańskiej. Wpływy krajów nadreńskich, Ratyzbony i Czech oraz wpływy Francji. Kraków, Gniezno, Kruszwica, Płock i kultura dworska za Władysława Hermana, Bolesława Krzywoustego i Bolesława Kędzierzawego. Czy mamy wówczas rodzime usiłowania w zakresie malarstwa miniaturowego? O malarstwie sztalugowym w Polsce w XI i XII w.   /9

Rozdział II. Cystersi i pierwsze ślady polichromii w Jędrzejowie i Sulejowie. Miniatury pod wpływem reform cystersów i miniatury dawnego kierunku z nowoczesnymi usiłowaniami artystycznymi. Zwiększanie się liczby obrazów sztalugowych. Obraz mozaikowy w klasztorze św. Andrzeja w Krakowie  /27

Rozdział III. Wpływy Włoch i Francji, a w szczególności dworu papieskiego w Awinionie na malarstwo miniaturowe w Czechach i w Polsce. Usiłowania Przemysława, Łokietka i Kazimierza Wielkiego wokół podźwignięcia sztuki w Polsce. Malarstwo miniaturowe w XIV i XV w. oraz polscy iluminatorzy tej epoki    /35

Rozdział IV. Malarstwo ścienne w Polsce w XIV i XV w. Malowidła czasów Kazimierz Wielkiego i końca XIV w. na Wawelu, w Niepołomicach, Wiślicy, Czchowie, Gnieźnie oraz malowidła w kościele OO. Augustianów w Krakowie, Cystersów w Lądzie i w kościele OO. Franciszkanów w Krakowie  /67

Rozdział V. Malarstwo ścienne ruskie  /109

Rozdział VI. Malarstwo sztalugowe XIV i XV w. Włoskie trecento w Polsce, wpływy czeskie i węgierskie. Wizerunki N.P. Marii. Ukrzyżowanie z Korzennej i obrazy pokrewne. Obraz nagrobny z Ruszczy i obrazy dające się pogrupować wokół niego. Pojawienie się tryptyków   /123

Rozdział VII. Dalszy wpływ malarstwa sztalugowego, wpływy kolońskie na dawny kierunek. Tryptyk z Wołowca. Dążenie do okazałości tryptyków. Tryptyk z Tuchowa i jego grupa   /137

Rozdział VIII. Obrazy z drugiej połowy XV w. Obrazy o religijnym nastroju i idealistycznym kierunku oraz obrazy traktowane realistycznie. Obrazy ze Szczepanowa, Dobrzyc, Szańca, Tymowy i im pokrewne. Obraz wotywny przeworskiej fary i jego grupa. Obrazy z przewijającymi się napisami   /145

Rozdział IX. Malarstwo sztalugowe z przewagą realizmu i pierwiastka epicznego. Obrazy z kościoła św. Idziego w Muzeum Narodowym w Krakowie. Ołtarz św. Trójcy w katedrze na Wawelu. Obraz w kościele św. Katarzyny w Krakowie i ołtarz N.P. Marii Bolesnej w katedrze na Wawelu. Wit Stwosz jako malarz. Jan Polak   /159

Rozdział X. Dalszy rozwój form XV. w XVI stuleciu. Tryptyk z Lipnicy Murowanej i Dębna. Tryptyk z kościoła św. Mikołaja i jego twórca Stanisław Skórka. Tryptyk z Olkusza, dzieło Adama z Lublina. Tryptyki z Szydłowca i Bodzentyna. Barok gotycki. Ruskie malarstwo sztalugowe  /175

Rozdział XI. Różne rodzaje malarstwa stosowanego: obrazy haftowane, witraże, drzeworyty   /197

Rozdział XII. Wiadomości o malarzach XIV i XV w. w dawnych aktach i ogólne o nich uwagi  /205

Uzupełnienia  /209

Tablice   /211


 

Spis treści tomu II:

Rozdział I. Rozkwit malarstwa miniaturowego za Olbrachta i Zygmunta I. Wpływy nadreńskie, flandryjskie i włoskie. Dzieło Tomka i Stanisława - Graduat króla Jana Olbrachta. Dalsza działalność Stanisława i jego pracowni - Pontyfikat Erazma Ciołka, Kodeks Baltazara Behema, Mszał Erazma Ciołka, modlitewniki Zygmunta I, królowej Bony i kanclerza Krzysztofa Szydłowieckiego. Zamiłowanie do portretów - portrety rodziny Szydłowieckich, portrety arcybiskupów gnieźnieńskich i opatów mogilskich. Ewangeliarz biskupa Tomickiego i Modlitewnik biskupa Chojeńskiego. Pracownie klasztorne dominikanów, augustianów i bernardynów w Krakowie. Początek odrębnych miniatur. Hafty  /5

Rozdział II. Drzeworyty pierwszej połowy XVI w. Współczesne historyczne zdarzenia jak wątek drzeworytów. Drzeworyty krakowskie i niemieckie. Hans Baldung Grien ozdabia mszał krakowski drukowany w Augsburgu. Renesansowy ornament kart tytułowych krakowskich druków. Portrety i tematy historyczne, i religijne w drzeworycie. Miedzioryty   /43

Rozdział III. Malowidła ścienne pierwszej połowy XVI w. w kościołach franciszkanów, dominikanów i augustianów w Krakowie, w klasztorze Cystersów w Mogile, w pałacu na Wawelu oraz polichromia drewnianych kościołów w Kozach, Krużlowej, Libuszy i Jeleśni    /59

Rozdział IV. Pierwsze objawy nowoczesnego sztalugowego malarstwa. Obrazy przedstawiające męczeństwo św. Stanisława. Tryptyk św. Jana Jałmużnika w kościele św. Katarzyny w Krakowie. Flamandzcy artyści. Malarze z Niemiec. Hans Suess von Kulmbach i Hans Durer. Ich wpływy  /71

Rozdział V. Obrazy miejscowych malarzy. Stanisław Krakowianin jako malarz obrazów sztalugowych i jego wpływy   /103

Rozdział VI. Malarstwo czasów Zygmunta Augusta. Jego zamiłowanie do arrasów. Drzeworytnictwo drugiej połowy XVI w.   /113

Rozdział VII. Malarstwo portretowe w XVI w. Marcin Koeber. Polichromia drugiej połowy XVI w. Sgraffito o obrazy cechowe końca XVI w. Ziarnko i Erazm Kamyn   /119

Rozdział VIII. Zygmunt III jako miłośnik i amator. Zamiłowanie i kolekcjonowanie obrazów, pojawienie się galerii. Jakub Troschel. Włoscy malarze i wpływy weneckiego malarstwa. Tomasz Dolabella i inni włoscy malarze   /139

Rozdział IX. Wpływy flamandzkie i stosunki polskie z Niderlandami. Artyści Władysława IV: Piotr Danckerts de Ry, Daniel Frescher, Justus d'Egmont. Wpływy niemieckie - Bartłomiej Strobel, Jerzy Schulz. Malowidła ścienne. Rytownicy: Wilhelm Hondius, Jeremiasz Falck, Jan Engelhart, Maciej Morawa. Malarstwo miniaturowe   /167

Rozdział X. Dalsze wpływy malarstwa włoskiego: Franciszek Lekszycki i Del Bene, Karol Dankwart, Marcin Altmonte i Jerzy Filip Rugendas, Romeyn de Hoogli. Wpływy francuskie: Aleksander Franciszek Desportes, Jan Tretko, Jerzy Siemiginowski. Szkoła malarska w Wilanowie   /183

Rozdział XI. Niderlandzkie wpływy na przełomie XVII i XVIII wieku. Lubienieccy. Wpływy francuskie. Louis se Silvestre. Wpływy włoskie: Szymon Czechowicz i Konicz   /197

Rozdział XII. Wpływy włoskie w zakresie religijnego malarstwa. Malarze za panowania Stanisława Augusta - Bernardo Bellotto (Canaletto), Marcello Baciarelli, Jan Chrzciciel Lampi i Józef Grassi, Antoni Graff i Per Krafft, Jan Kamsetzer, Tadeusz Kościuszko. Pastel i miniatura. Ludwik Marteau, Gustaw Taubert, Karol Bechon, Anna Baciarelli, Wincenty de Lesseur, Józef Kosiński i dyletanci   /209

Rozdział XIII. Inny rodzaj wpływów. Zwrot do natury i studiowanie różnorodnych objawów. Wpływy Rembrandta i Holendrów: Jan Norblin  /239

Rozdział XIV. Inni artyści schyłku XVIII w. Józef Pitschmann, Daniel Chodowiecki, Zygmunt Vogel, Jan Bogumił Plersch i malarstwo dekoracyjne. Uczniowie malarni Baciarellego: Kazimierz Wojniakowski, Józef Wall, Józef Rejchan. Początki akademizmu i pseudoklasycyzmu: Franciszek Smuglewicz i Józef Peszka   /263

Tablice  

 

Spis treści tomu III:

Przedmowa do wydania trzeciego   /5

Rozdział I. Epigoni czasów Stanisława Augusta i rozpowszechnienie się akademizmu i pseudoklasycyzmu. Franciszek Smuglewicz i jego uczniowie: Józef Peszka, Józef Oleszkiewicz, Józef Pitschmann, Józef Brodowski, Jan Bogumił Plersch, Józef Rejchman i inni uczniowie szkoły Baciarellego. Jan Chrzciciel i Franciszek Lampi, Antoni Brodowski, Antoni Blank, Aleksander Kokular, Karol Schweikart, Antoni Lange, Jerzy Głogowski i inni pokrewni   /7

Rozdział II. Michał Stachowicz i krakowscy malarze I połowy XIX w.: Dominik Estreicher, Jan Kopf, Józef Sonntag, Józef Antoni Kappeler. Miniaturzyści z XVIII w. pracują dalej: Wincenty Lesserowicz, Józef Kosiński, Jan Rustem, Karol i Józef Bechon, Józef Łęski, Jerzy Klimke, Stanisław Marszałkiewicz, Jan Nepomucen Głowacki i inni   /31

Rozdział III. Szkoła Norblina, Aleksander Orłowski, Michał Płoński, Jan Rustem, Zygmunt Vogel, Wincenty Smokowski. Rytownictwo  /45

Rozdział IV. Kierunek Orłowskiego. Wpływy francuskie. Piotr Michałowski   /71

Rozdział V. Wpływ szkoły nazareńczyków na polskich malarzy. Wojciech Korneli Stattler i malarstwo religijne pierwszej połowy XIX w. Feliks Szynalewski, Rafał Hadziewicz  /85

Rozdział VI. Malarze widoków architektonicznych i krajobrazów oraz późniejsi portreciści pierwszej połowy XIX w.  Marcin Zaleski i Jan Nepomucen Głowacki  /93

Rozdział VII. Wpływy francuskiego malarstwa historycznego. January Suchodolski i Leopold Loeffler, Józef Simmler, Wojciech Gerson, Henryk Pillati i Aleksander Lesser   /105

Rozdział VIII. Portrety w połowie XIX w. Henryk Rodakowski, Leon Kapliński, Tadeusz Górecki, Wilhelm Lepopolski, Andrzej Grabowski, Marceli Myszkowski, Franciszek Tępa  /129

Rozdział IX. Wpływy akademickiego romantyzmu. Ignacy Gierdziejewski, Maksymilian Piotrowski oraz wpływy francuskich malarzy Wschodu. Stanisław Chlebowski, Teofil Kwiatkowski   /147

Rozdział X. Krajobraz połowy XIX w. Józef Szermętowski. Malarze wnętrz. Aleksander Gryglewski   /159

Rozdział XI. Juliusz Kossak. Grupa malarzy historyczno-rodzajowych. Michał Elwiro Andriolli. Aleksander Kostis   /171

Rozdział XII. Jan Matejko   /191

Rozdział XIII. Artur Grottger  /225

Rozdział XIV. Henryk Siemiradzki, Władysław Czachórski, Władysław Bakałowicz, Kazimierz Alchimowicz, Szymon Buchbinder   /253

Rozdział XV. Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Chełmoński, Stanisław Witkiewicz, Stanisław Masłowski   /269

Rozdział XVI. Witold Pruszkowski, Adam Chmielowski, Jacek Malczewski   /297

Rozdział XVII. Tadeusz i Zygmunt Ajdukiewiczowie, Kazimierz Pochwalski, Leopold Horowitz, Maurycy Gottlieb, Anna Bilińska, Teodor Axentowicz, Franciszek Żmurko, Piotr Stachiewicz, Wacław Szymanowski, Stasniław Lentz, Wojciech Kossak i inni   /321

Rozdział XVIII. Julian Fałat, Leon Wyczółkowski. Impresjonizm: Jan Stanisławski, Włodzimierz Tetmajer, Apoloniusz Kędzierski. Francuski wpływ na impresjonizm. Podkowiński i Pankiewicz. Władysław Ślewiński. Olga Boznańska. Szkoła Fałata, Wyczółkowskiego i Stanisławskiego. Wojciech Weiss, Stanisław Czajkowski, Stanisław Komocki, Stefan Filipkiewicz   355

Rozdział XIX. Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Stanisław Dębicki i inni   /407

Rozdział XX. Malarstwo XX w. Witold Wojtkiewicz, Jan Rembowski, Antoni Gawiński, Kazimierz Sichulski, Fryderyk Pautsch, Władysław Jarocki, Ignacy Pieńkowski, Vlastimil Hoffmann, Jan Gumowski, Zofia Stryjeńska i inni. Formiści. Zakończenie  /427

Tablice  /443

Indeks osobowy   /546

 

 

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie
Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Korzystanie z witryny oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym, możesz zmienić ustawienia z przeglądarce.